Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
sikring av barn i bil

Halvparten av norske foreldre sikrer barna feil i bil

Annonse fra Toyota Drammen

Riktig sikring kan ved en krasj være forskjellen mellom liv og død! Dessverre fører slurv og dårlige bruksanvisninger til at halvparten av oss sikrer barna feil i bilen. La en ekspert hjelpe deg å sikre barna dine riktig.

De fleste av oss som har små barn har opplevd å stå med en helt uforståelig bruksanvisning til det nye barnesetet og en gråtende tass på armen mens man egentlig allerede skulle ha vært på babysvømmingen eller middag hos svigers. Eller har fått velmenende råd om at det "ikke egentlig er så viktig at de minste sitter bakovervendt i stolen sin". Når halvparten av norske barn sikres feil hver dag bør det være enklere og her kommer litt hjelp fra oss.

Større barn - opp til 36 kilo

I henhold til norsk lov må barn som er under 135 cm alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt, i praksis betyr dette beltestol. Når barna vokser ut av beltestolen, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og beltestol skal brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Under familiedagene 21.-31. januar vil vi i Toyota Drammen og Lier i samarbeid med Gerd T. Martinsen vise deg hvilke produkter som finnes, og hvordan disse monteres riktig i din bil.

Ta med deg familien og kom innom for en hyggelig prat og fagkunnskapen du trenger. Det vil være aktiviteter for barna gjennom hele perioden. Lørdag 24. og 31. januar har vi gratis ansiktsmaling! Velkommen til oss! 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Dette sier norsk lov om sikring av barn i bil (listen er hentet fra Tryggtrafikk.no):

  • Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

  • I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.

  • Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er airbag. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.


barn i bil
barn i bil

Småbarn - 9 til 25 kilo

Trygg Trafikk anbefaler at barna sitter bakovervendt så lenge som mulig, og i det minste opp til de er fire år. Når barnet når ni kilo og kan sitte selv, kan dere gå over fra babysete til barnesete i vektklasse 1. 

barn i bil bilsete
barn i bil bilsete

De aller minste - alltid bakovervendt!

De aller minste regner vi her som barn mellom 0-13 kilo. I den alderen har man et stort og tungt hode i forhold til kroppen, og ved en frontkollisjon er det viktig at hodet ikke slenges fremover. Derfor skal de minste alltid sitte bakovervendt i barnesetet.

Basert på tester og faktiske bilulykker slår Trygg Trafikk fast at skadeomfanget av en ulykke kan reduseres med så mye som opp til 90-95 % ved å sikre barnet på denne måten! Og ikke vær redd for om barna må sitte med litt bøyde ben, de tar ikke skade av dette og de færreste synes det er ubehagelig. Husk at airbag MÅ frakobles hvis man skal plassere barnesete i forsetet.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet