Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Londoneye

Hele familien vil elske et luftig svev med Londons pariserhjul.

Familiemoro hele helgen

Annonse fra Torp lufthavn

Akvariebesøk, en uforglemmelig musikal, verdens største lekebutikk og parkpause med deilig iskrem? Ja, takk!

Til London har du kort reisevei fra Drammen med fly fra Torp, så her er det bare å ta med barna på langhelg i sommerferien! Særlig hvis de er litt større, vil de elske storbyen som frister med morsomme aktiviteter på rekke og rad. Her er ting dere kan bytte ut Lekeland Drammen og Åssiden Elvepark med, for en liten stund. 

Se også våre tips til shoppingturen eller fotballturen til London.

Musikaler for hele familien
Musikaler er veldig populært i London, så det lønner seg absolutt ikke å vente til siste liten. Det er utrolig kjedelig hvis musikalen dere har lyst til å se er utsolgt. Blant familievinnerne finner dere Løvenes Konge, The Phantom of the Opera, Mamma Mia!, Billy Elliot og Charlie og Sjokoladefabrikken. Så vær ute i god tid og book billetter til en uforglemmelig familieopplevelse. Les mer om de forskjellige musikalene her.

Kom deg rundt i byen
Det er bare én ting å gjøre: Hopp på en dobbeltdekkerbuss! De røde, toetasjes bussene er et kjennemerke for London – og en morsom måte å komme seg rundt på. 

Det finnes også guidede turer med City Sightseeing-busser, men vil dere fort frem i storbyen anbefales London Tube, byens undergrunnsbane. Du får kjøpt 24-timers-billett og ukespass. Les mer her.

Verdens største leketøysbutikk
På Hamleys trenger du ikke å kjøpe noe som helst, barna dine kommer til å bli så satt ut av denne legendariske lekebutikken i Regent Street. Sju etasjer med fargerike leker er som julaften og Bragernes Festivalen på en gang. Her leker betjeningen dagen lang og sprer glede til alle besøkende. Likevel, skulle barna slå seg vrang i et håp om å få med seg alt hjem fra dette eventyrlandet av en lekebutikk, kan det være smart å lage noen familiekjøreregler på forhånd. Les mer her.

Fra Torp til London
Ryanair og Norwegian har direkterute fra Torp til London med opptil 8 ukentlige avganger.

Billetter: ryanair.com og norwegian.no

Flyreise og hotell kan bestilles på TORP Booking

Telefon: 33 42 70 80
E-mail: reise@torp.no
www.torp.no

Transport fra flyplassen:
Ryanair flyr til London Stansted (STN), ca. 40 km fra sentrum. Norwegian flyr til London Gatwick (LGW), ca. 80 km fra sentrum. Det er tog- og bussforbindelse til begge flyplassene.

Lokal transport:
Undergrunn (tube): Det kjappeste fremkomstmiddelet i London når du skal over lengre avstander og det er mye trafikk.
Buss: Den hyggeligste måten å komme seg frem i London på, fordi du får sett litt av byen samtidig, særlig fra toppetasjen på en dobbeltdecker. PS! Kan ta laaang tid i rushtrafikken.

Oystercard:
Elektronisk billettkort som du fyller opp med penger og kan bruke på både undergrunn og buss – et praktisk alternativ til tradisjonelle Travelcard. Det kan fort lønne seg å bruke dette kortet, da det aldri koster mer å reise per dag enn prisen av et dagskort.

Hotell:
Her er det tre stikkord som gjelder: Location, location, location. Hvis du ikke har planer om å tilbringe veldig mye tid på hotellet, er det beliggenheten som er avgjørende. Det er lange avstander i London, så sørg for at du tar inn på et hotell som er så sentralt som mulig.

Nyttige nettsteder:
www.visitlondon.com
www.londontown.com
www.timeout.com/london

Londons pariserhjul
På London Eye kan dere sitte sammen i de store glasskabinene og bare nyte utsikten og stillheten. Dette vil definitivt få barna til å sperre opp øynene. Ettersom hjulet ikke stopper, blir ombord- og avstigning morsomt og litt utfordrende for hele familien. Kjøp gjerne billetter på forhånd, enten via TORP Booking eller på londoneye.com.

Marineliv i London Aquarium
Akvariet i London har et av Europas største samling av marineliv. Her kan du se haier svømme over hodet eller under beina dine. Dette er en spennende og lærerik attraksjon for store og små barn. Akvariet finner du i det populære parkområdet South Bank, rett ved siden av London Eye. Mer informasjon og billetter finner du her.

Hvis ikke aktivitetene ovenfor er noe for din familie, har du også andre alternativer som London Zoo, Madame Tussauds og Londons naturhistoriske museum. Å få med seg alt som frister er helt umulig å få tid til! Da er det bare å booke en ny familietur!

Richmond Park er den største av de kongelige parkene i London, med et areal på nesten 10 km². Her bor 650 hjort, så det er mye gøy å se på! (Foto: istock)

Ta dere en pause
Det er mye å se i London, så det blir fort lange dager. Ikke glem og ta pauser innimellom slagene. Som alle vet, elsker barn iskrem. Amorino i London lager is med høy kvalitet og bruker heller ikke kunstige farger og smaker. Her kan du få servert is i kjeks formet som en blomst, is med pistasj, hasselnøtt og/eller mangosorbet. Dere vil garantert komme tilbake hit i løpet av helgen.

Turtips: Richmond Park er hjemmet til 650 frittgående hjort. Parken er hele 10 kvadratmeter stor og her kan dere ta en fredelig familietur.

Hyde Park ligger sentralt i London og er en av de mest folkekjære parkene i byen. Parken har mer enn 4 000 trær, en innsjø, en eng og en rosehage.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet