Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Barn gaver gulskogen strømsgodset

(Foto: Jeanette Veiby)

Julegavene til hele familien

Annonse fra Gulskogen senter

Det fineste med julen er tiden du tilbringer med familien. Da er det ekstra hyggelig å gi de perfekte gavene til de som fortjener det mest! Vi gir deg seks gavetips til hvert medlem av familien - slik kan du få litt inspirasjon selv når kreativiteten ikke er helt på topp og julaften nærmer seg i full fart.

Det er ikke alltid lett å finne gode gaver til alle i egen eller andres familie. Derfor har vi plukket ut de mest populære gavene denne julen til inspirasjon og en bedre shoppingopplevelse. 

Alle disse og en million andre gavetips får du hos Gulskogen. Vi garanterer også at du får de vakreste pakkene til jul om du går innom en av våre pakkedisker, helt gratis selvfølgelig!

Test:

www.vg.no

Det er ikke alltid lett å finne gode gaver til alle i egen eller andres familie. Derfor har vi plukket ut de mest populære gavene denne julen til inspirasjon og en bedre shoppingopplevelse.

Alle disse og en million andre gavetips får du hos Gulskogen. Vi garanterer også at du får de vakreste pakkene til jul om du går innom en av våre pakkedisker, helt gratis selvfølgelig!

gaver til far

Tipsene til far

Platespiller fra Soundgarden 6395,-

Parfyme fra Guerlain hos Kicks 585,-

Strømsgodset collegejakke fra Super G 599,-

Den 13. disippel av Tom Egeland hos Notabene 399,-

Weekend bag i skinn hos Bagorama 1399,-

Genser fra MQ 599,-

gaver til jente datter tips

Tipsene til jenta i familien

Pyjamas fra WOW 199,-

Ørepropper fra Netcom 249,-

Armbånd fra CMYK 69,-

Treningstøy fra Kari Traa hos Super G pris fra 399,-

Strikkepakke til lue fra Panduro 159,-

Luer fra BikBok 149,-

gaver tips små barn

Tipsene til de minste barna

Brio togsett 399,-

Strikket dress hos Babyshop 499,-

Cayla interaktiv dukke fra Brio 999,-

Helo Kitty koffert hos Bagorama 599,-

Tøfler med romskip fra Skoringen 399,-

Brannstasjon i Lego fra Brio 799,-

gaver til mor

Tipsene til mor

Skjerf i 100 % ull fra MQ, 499,-

Hansker i lammeskinn fra Match 699,-

Klokke fra Dyrberg Kern hos Mestergull 1799,-

Delikat undertøy fra Change, hipster truse 290,- BH 430,-

Den ene pluss en av Jojo Moyes hos Notabene 299,-

Gavepakke fra The BodyShop 798,-



pakke gulskogen

Husk at Gulskogen lover deg pakkedisker med de fineste pakken! Kom innom og få de fineste pakkene i år og den hyggeligste julehandelen!

Besøk Gulskogen også på nett: http://kundemagasin.gulskogen.no/

Tips til gutt

Tipsene til gutten i familien

Caps fra Frost 399,-

Boys of Europe pysjbukse 299,-

Tiger of Sweden sko hos Frost 2799,-

Strømsgodset sengetøy fra Super G 399,-

Xbox med FIFA-spill inkludert hos Gamestopp 3699,- 

Vendbar Godset-lue fra Super G 199,-

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet