Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Gulskogen senter glitter jul-i-nor

De fineste pakkene i Drammen - en bit viktig lokalhistorie

Annonse fra Gulskogen senter

Det er ingen tilfeldighet at du får de fineste pakkene på Gulskogen senteret! Det er nemlig et solid stykke lokalhistorie og en tradisjon som strekker seg helt tilbake til 2. verdenskrig.

Da Gulskogen Senter i 2007 bestemte seg for at de skulle ha de fineste pakkene var det langt fra en tilfeldighet. Senteret ligger nemlig på akkurat samme sted som fabrikken som produserte det kanskje fineste pakkepapiret og båndet i hele Europas lå helt frem til 1972. 

Nils gulhaug

En gutt ved navn Nils

Under 2. verdenskrig var det en driftig student med øye for detalj ved navn Nils Gulhaugen som hadde en god ide. Han lagde juleklokker av papir ved å støpe dem på en treklokke. Papiret ble klistret på klokken og når det tørket fjernet man bare treklokken og satt igjen med en lett og delikat papirklokke som så kunne males. Det hele ble så vellykket at han allerede mens han gikk på gymnaset kunne ansett to damer til å hjelpe seg. I 1945 hadde de allerede bedriften «Jul-i-Nor» gående og Nils søkte til USA for å få erfaring og lære hvordan man kunne effektivisere produksjonen. 

salgsstand jul-i-nor

Men «Jul-i-nord» er ikke glemt og det er denne tradisjonen Gulskogen Senter tok tak i da de i 2007 bestemte seg for at de fortsatt ville at de vakreste pakkene skulle komme fra Gulskogen. I tillegg skal innpakningen ha en klar lokal tilknytning i utseende. Her brukes en lokal dekoratør til å utarbeide designet og i innpakningen brukes lokale materialer som kongler fra Gulskogen selv. 

jul-i-nor

For de fineste pakkene og en liten bit drammenshistorie kan du legge julehandelen din til Gulskogen!

Besøk Gulskogen på nett: http://kundemagasin.gulskogen.no/ 

Tyskerbrakker jul-i-nor

Da han kom tilbake etablerte bedriften seg i det som hadde vært tyskerbrakker under krigen akkurat der Gulskogen senteret ligger i dag. Det var fokus på alt som gjorde julen festlig og særlig pyntebånd skulle bli viktig. De første pyntebåndene var vevd og man kunne trekke i tråder i endene slik at båndet elegant krøllet seg. Det hele tok av og ble svært populært, og hele Norge pakket gavene sine med papir og bånd fra Jul-i-nor. 

Gulskogen senter
Stømsgodset Gulskogen pakke
ny teknologi plastbånd jul-i-nor

Ny teknologi

Etter et par år nådde nyheten om et nytt fantastisk materiale Nils, og han reiste igjen over til USA for inspirasjon og ny teknologi. Plastpyntebåndet skulle bli veldig populært og med de nye maskinene han hadde med hjem fra Amerika kunne det produseres 80.000 meter pyntebånd i timen, 24 timer i døgnet. På det meste hadde bedriften åtti ansatte midt på 1960-tallet og nitti prosent av det som ble produsert ble eksportert til utlandet, blant annet Vest-Tyskland og Storbritannia. I 1971 var Jul-i-Nor rangert som Norges tredje mest lønnsomme firma og ble solgt til gummistøvleprodusenten Viking og etter hvert flyttet fra Drammen. Et industrielt eventyr var over for Drammen. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet