Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
familiebil

Slik velger dere riktig familiebil

Annonse fra Toyota Drammen

Mor bryr seg om sikkerheten, far om hestekrefter, barna om skjerm i setet foran og familiens hund om god plass i bagasjerommet. Det er mange faktorer man skal tenke på når man velger riktig familiebil. Her kommer våre tips som sikrer at du gjør riktig valg!

familiebil
familiebil

Generelt er det fem hovedpunkter man skal tenke gjennom når man kjøper familiebil, nemlig økonomi, plass, driftssikkerhet, sikkerhet og miljø. Det er disse du bør velge bilen utifra. Det er lett å falle pladask for design, kjøreglede eller underholdningssenter for barna, men dette er faktisk mindre viktig og bør ha mindre å si. 

Altså først økonomi, i dag handler det ikke lengre bare om hva prisen på bilen er. Det er viktig å hensynta driftskostnader, forventet tap på bilen og finansielle kostnader. Det er summen av disse faktorene som avgjør hva din neste bil vil koste deg. Hva har dere råd til i kjøp og hva kan dere tåle av månedlige utgifter? Skal det være mest mulig bil for pengene eller er litt luksus viktig for dere? Ikke all luksus er bare forfengelighet, skinnseter kan for eksempel være veldig praktisk med barnehagebarn i bilen. Kanskje sikrer det også at man lettere får solgt bilen videre etter noen år.

sikre barn i bil

Vi blir mer og mer opptatt av å ta vare på verden rundt oss, og i dag er miljøavtrykk for mange helt avgjørende når de velger bil. Kunne det passet dere med en hybrid eller en el-bil kanskje?

Siste faktor, og den aller viktigste er selvfølgelig sikkerheten. Stort sett skjer det jo ingenting men i det øyeblikket ulykken først er ute er det godt å ha en trygg bil. Faktum er at bilkjøring noe av det farligste vi gjør og i en familiebil samler man det man er mest glad i her i verden så dette er definitivt noe man skal sette høyt på prioriteringslista.


Toyota Drammen og Lier har familiedager 21.-31. januar. Ta med deg familien og kom innom for en hyggelig prat og fagkunnskapen du trenger. Det vil være aktiviteter for barna gjennom hele perioden. Lørdag 24. og 31. januar har vi gratis ansiktsmaling! Velkommen til oss! 


Halvparten sikrer barna feil i bil, er du en av dem? Les saken her 

familiebil

Når det kommer til plass er det heldigvis enklere å bestemme seg for hva man trenger. Hvor mange er dere? Og hvor mange skal dere være? Trenger dere en 5-seter eller kan det kanskje være praktisk å få plass til barnas venner også? Da bør man kanskje vurdere en bil som har mulighet for 7-seter. Er det en familiehund inne i bildet som skal få være med på tur i blant? Driver mor med terrengsykling og far er trener for et småguttfotballag trenger man kanskje bagasjerom som er fleksibelt og romslig.

Er du opptatt av at bilen ikke skal bryte sammen? Synes du det er kjedelig å vente på veihjelp på motorveiskulderen? Velger du en bil med høy driftssikkerhet er det liten sjanse for at det vil oppstå problemer eller feil. Driftssikkerhet er derfor knyttet tett sammen med kvalitet og igjen økonomi. Det finnes gode nettsider og undersøkelser som viser hvilke bilmerker som har minst feil og du kan alltid spørre selger om erfaringene med bilen du vurderer.


Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet