Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
gulskogen strømsgodset

(Foto: Jeanette Veiby)

I år kan du gi bort ekte kjærlighet til jul!

Annonse fra Gulskogen senter

De fineste pakkene er de som er pakket inn i blått og gull og kommer med ekte kjærlighet! I år samarbeider Strømsgodset og Gulskogen Senter om gavepakkene som treffer drammenshjertene.

En fin gave fortjener fin innpakking og det er ekstra hyggelig å gi bort en pakke som ser stilig ut og viser at man har lagt ned innsats i innpakkingen. Fine pakker er det ekstra hyggelig å motta også og noe av det beste med gaver er å fundere på hva som er inni og å glede seg. Og det er ingenting som inspirerer mer til drømmer – og pynter under treet mer enn vakkert innpakkede gaver.

gulskogen jul strømsgodset

Nytt av året er samarbeidet med Strømsgodset, så nå kan du be om Godset-pakka når du har kjøpt supporterutstyr fra Strømsgodset, eller til alle de andre gavene dine. Da får du gavene pakket i blått og hvitt med en liten hilsen og signatur fra en spiller. Det er ingenting som sier ekte kjærlighet mer enn det når man er drammenser! Men for dem som ikke bare ønsker blått og hvitt under treet – eller skulle måtte gi gaver til noen som støtter et annet lag er det også utarbeidet et vakkert alternativ i rødt og gull.

pakker gulskogen strømsgodset
(Foto: Jeanette Veiby)

Årets pakker

Hvert år er det et nytt og flott design på gavene fra Gulskogen, og i år er det en lokal dekoratør ved navn Betina Olslund som har fått æren av å designe pakkene. Det spares ikke på noe når man garanterer de vakreste pakkene! Pakkene dekoreres med blant annet kongler, marsmallows, hyssing, cellofan og ull. Planleggingen har pågått lenge, det er helt nødvendig når man forventer å pakke inn 23 000 gaver i år. 

Gulskogen senter
gulskogen strømsgodset jul pakker barn
(Foto: Jeanette Veiby)

Pakkediskene er åpne fra og med lørdag 13. desember! Kom innom og få de fineste pakkene i år og den hyggeligste julehandelen!

Besøk Gulskogen også på nett: http://kundemagasin.gulskogen.no/

Gulskogen Strømsgodset pakker barn
(Foto: Jeanette Veiby)

Tradisjon

På Gulskogen Senter har de siden 2007 satt fokus på at innpakkingen er viktig og lovet de fineste pakkene. Alle som kjøper gaver på Gulskogen kan ta med gavene til en av de fire pakkediskene og få dem pakket nydelig inn. I år har 35 ungdommer gått på kurs for å lære seg kunsten å pakke inn. Ingenting overlates til tilfeldighetene. Her skal man kunne pakke inn både rokkeringer, langrennsski og diamantring. Og alt like fint, med akkurat riktig mengde tape, rette bretter og vakre sløyfer. Det er ikke bare pakkingen det kurses i, det er også fokus på at pakkehjelperne skal være flotte ambassadørene for senteret og gjøre julehandelen behagelig og artig for kunden.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet