Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
drone

Dji Phantom 3 kan filme ovenfra i hele 4k. (Foto: Dji)

Droner i alle prisklasser

Annonse fra Prisguide.no

Har du drømt om å eie din egen drone eller bare lurt på hva slikt koster? Vi har scannet markedet for deg!

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Droner har kommet for å bli! Disse insektslignende maskinene har gått fra å være kun til militær bruk, til å nå være allemannseie. Her har vi funnet frem noen priseksempler for deg. 

DJI Phanton 2 Vision i svevet, den styres enkelt fra mobiltelefonen din. (Foto: DJI)

Midtsjiktet - mye for pengene

Om du har 12.813 kroner å avse kan du også få kamera og HD-kvalitet. DJI Phantom 3 Professional kan ta deg 2000 meter opp eller vekk. For under halvparten av prisen, 6.990 kroner, får du lillebror DJI Phantom 2 Vision som kan styres med mobiltelefonen. Kvaliteten på bildene er bare halvparten av den kvaliteten du får med storebror - men det er mer enn godt nok for privat bruk. 

DJI inspire lar deg filme i full HD fra oven (Foto: Sunny Forest/Shutterstock.com, DJI)

De aller dyreste - filmer i HD

Vi begynner selvsagt med de flotteste og dyreste maskinene. Den dyreste dronen i vår base heter DJI Spreading Wings S990+A2MCU+Z15BMPCC. Den blir din for hele 28.999 kroner. Den har seks propeller som gir stabil flyvning, 18 minutter flytid, veier 3,3 kilo og har ikke innebygd kamera men feste for kamera. Dette er dronen for profesjonelle. 

En annen drone i samme prisklasse er DJI Inspire, de koster 27.490 kroner. Her er det fire propeller og en vekt på litt under 3 kilo. Med i prisen får du kamera, og det med en så god kvalitet at det overfører opptil 30 bilder per sekund (bps) eller gir Fullt-HD-opptak i 24-60 bps. 

Parrot AR Drone er noe av det søtere som finnes innen droner. (Foto: AR Drone)

Lavprisdroner for alle

Du får svært mye drone også på et smalere budsjett. For privatbruk er kanskje kamera den viktigste funksjonen på en drone og den kanskje søteste modellene med denne funksjonen er Parrot AR Drone 2.0. Til bare 2.590 kroner er dette et kupp. Den har et rekkevidde på 50 meter og veier bare 420 gram. Det er gode droner også under tusenlappen. Med Hubsan X4 Camera får du for 599 kroner 7 minutter flytid, rekkevidde på 100 meter og faktisk svært god bildekvalitet på det innebygde kameraet. 

Så da er det bare å begynne å filme familien, hytta eller huset ovenfra. Et lite tips: bare pass på å ikke få med naboen da! 

Se også våre andre guider: Test av Smoothie twisteren, de beste actionkameraene og finn ut om det er Mac eller Pc du bør gå for til skolestart.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet