Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
terrasse

Du vil vel fortsette å sitte her utover sommerkveldene - uten å fryse? Ja takk! (Foto: millheat.no)

Forleng utekosen med en terrassevarmer

Annonse fra Prisguide.no

Drømmer du om å sitte ute til langt på kveld - og ikke fryse? En solid terrassevarmer er vel verdt å investere i!

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker. Følg med her for de beste tilbudene hver dag! Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Aaaaah! Hvor deilig er det ikke å kunne nyte varmen litt lenger på sensommeren - hjemme hos deg eller på sommerhytta? En terrassevarmer er blitt et must på balkongen eller verandaen sammen med hagemøbler og grillen. Men det er ikke så lett å vite om du skal gå for en elektrisk variant eller kjøre på med gass?

For å beskrive fordelene til de to hovedgruppene - strømbasert og gass - kan vi oppsummere følgende:

Gass: En kjempefordel (naturlig nok) er at du ikke trenger strøm! Plasser terrassevarmeren på uteområder uten bekymringer for om det er en stikkontakt i nærheten. I tillegg leverer enkelte modeller svært høy varmeeffekt. En fordel ja, du vil jo ha det varmt, men pass på så du ikke plasserer den for nærme vinduene dine hvis du har balkong. Vips - og så sprekker ruta under sommerfesten.

Det tungvinte med en gassvarmer er selvfølgelig gassbeholderen. Den er ikke alltid like lett å håndtere, er nokså stor og tung. Prisen varierer også, men sjekk gassautomat.no for rimeligere priser. Her kan du ta med den tomme beholderen og fylle på nytt. Superenkelt!

Elektrisk: Det bugner av ulike betegnelser hva gjelder denne terrassevarmeren. Halogenvarmer, reflektorvarmer eller IR-varmer, sa du? La oss først begynne med sistnevnte - for samtlige elektriske terrassevarmere produserer infrarød strålevarme (ofte forkortet IR). Enkelt fortalt betyr det at infrarød varme, i likhet med lys, kan bevege seg gjennom lufttett rom. I teorien skal ikke en terrassevarmer varme opp luften der du oppholder deg, men objekter den treffer - som deg!

Det er mest vanlig å inndele IR i tre ulike typer; kortbølge, mellombølge og langbølge. I praksis produserer alle tre ulike bølger, men produsentene kan vektlegge en av dem gjennom den teknologien de bruker. 

Her er spørsmål du bør ha i bakhodet når du saumfarter ulike terrassevarmere på Prisguide.no, slik at du finner den som passer deg og dine behov:

Teknologi: Altså hvilken bølge skal du hoppe på; kort-, mellom- eller langbølge? Generelt kan vi imidlertid si at kortbølge vil gi mest opplevd varme, spesielt ved bevegelser i luften (vind). Kortbølge har også best responstid, mens mellombølge har lengst levetid. NB! Langbølge egner seg ikke utendørs.

Type: Veggmontert, takmontert eller frittstående? Sistnevnte har den fordelen at den selvsagt kan flyttes rundt etter behov. Vær imidlertid oppmerksom på at terrassevarmere kan bli veldig varme og at det alltid vil være en velterisiko knyttet til frittstående modeller. Vær også klar over at mange terrassevarmere - både av sikkerhets- og levetidsårsaker - må monteres horisontalt. NB! Kjøp aldri en frittstående terrassevarmer uten en innretning som kutter strømmen om varmeren skulle velte.

På de fastmonterte modellene må du også være obs på nevnte forhold. Seriøse produsenter vil alltid angi minimumsavstander til vegger og tak, samt minimum monteringshøyde.

Strøm og sikringer: Det er utrolig kjedelig hvis en sikring skulle ryke. Husk å kjøpe en modell tilpasset din strømforsyning. En kurs på 16 ampere (A) kan maksimalt belastes med 3.680 watt, mens en kurs på 10 ampere kun kan belastes med 2.300 watt.

Et godt tips er å tenke igjennom hvilke eventuelle andre strømforbrukere som er koblet til samme kurs og ta hensyn til dette når du velger styrke på terrassevarmeren din.

Vanntetthet: Utsatt for vær og vind? Da må terrassevarmeren tåle vann - og en høy kapslingsgrad er nødvendig. Kapslingsgrad skal oppgis i henhold til det såkalte IP-systemet, der det første tallet angir beskyttelse mot inntrenging av partikler/støv, mens det andre sifferet angir beskyttelse mot skadelig inntrenging av vann. Jo høyere tall, desto høyere beskyttelse. I terrassevarmersammenheng er det vann som er viktigst, altså det andre tallet. Her bør du minimum gå for 4, noe som betyr at produktet tåler sprut fra alle kanter. Hvis produktet har IP-grad 5 eller høyere, er det bare en bonus!

(Kilde: forbrukerraadet.no)

Les også Her er sommerens beste smoothieblendere, dette avslører parfymen din om deg og finn ut om det er Mac eller Pc du bør gå for til skolestart.

terrassevarmer
Stilren, takmontert terrassevarmer med infrarød varme. (Foto: Beha)

For den minimalistiske

Kr 1199 for BEHA TVT 1500 terrassevarmer. Kortbølget infrarød terrassevarmer for oppheng under tak utendørs. De infrarøde varmestrålene fra TVT 1500 IN varmer opp objekter - ikke luft. Varmen kjennes umiddelbart mot kroppen når terrassevarmeren slåes på. Kortbølgevarmere påvirkes ikke av vind, slik tilfellet er med mellombølgevarmere. NEMKO godkjent. Rustfrittstål. Effekt: 1500W. HxBxD: 250x420x0 mm. Kjøp den her!

Denne terrassevarmeren fra Mill kan du styre med en app - helt genialt. (Foto: Mill)

For den miljøbevisste

Kr 2499. Infrarød terrassevarmer på 2000W som styres via en egen app, Ultra Low Glare, varmer opp det varmestrålen treffer (akkurat som solen). Kjøp terrassevarmeren her!

Terrassevarmer, bord, gass
På 1-2-3 så har du en liten, søt terrassevarmer som du kan ha stående på bordet ute. (Foto: verktoy.no)

For deg som vil ha det enkelt

Kr 799. Terrassevarmer bordmodell med gass. Fargen er i sølvgrå og det følger med regulatorsett. Høyde: 93cm. 3KW effekt. Lengde 780 mm, dybde 570 mm, høyde 220 mm, vekt 6 kg. Kjøp miniterrassevarmeren her!
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet