Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Jente med krølltang

Vi er lei av glossy bilder som skal si hvor lett det er å få fine frisyrer. Les guiden vår og få det til! (Foto: Remington)

Sommerens frisyrer får du med disse hårtengene

Annonse fra Prisguide.no

Vi drømmer alle om fine sommerfrisyrer. Her er guiden til hvordan du faktisk får det til!

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Vi har mange ganger hatt lyst til å gjøre litt ekstra ut av frisyren vår - enten du skal i et slektstreff, sommerbryllup eller bare en jentekveld på torvet. Men det er lettere sagt enn gjort, det er ofte vanskelig å få til bølgene eller det oppsatte håret selv med oppskriften foran deg! I denne guiden har vi valgt ut ulike hårtenger som skal gjøre jobben enklere for deg (det er verdt å prøve i alle fall).

Før du setter i gang, lag litt god plass på badet - og finn frem hårtangen eller føneren du skal bruke, lusespenner, børste og spray til å gi siste finish og for å holde frisyren på plass.



babybliss hårføner
En kraftig luftstyler med roterende børster fra Babyliss. Gir rask tørking og enkel styling (kr 479). (Foto: Babybliss)

Vakkert volum

Vi elsker å føne håret - og tipper du kjenner deg igjen i den følelsen når håret er nyvasket og fønet! Istedenfor bare å ha en vanlig hårføner, kan en varmluftsbørste gjøre susen for volumet. Det er fort gjort at vi føler at håret klapper sammen igjen. Dette er som bestemors god, gammeldagse hårruller, bare mye mer effektivt. Babybliss er kjent for sine gode børster, og denne varianten har to stykker, en med diameter på 50mm og en på 35mm medfølger. I tillegg bør du alltid se etter om produktet du har tenkt til å investere i har to temperaturinnstillinger - det er et must å kunne bytte på varm og kald luft! 

Et hett sommertips på veien til stort volum, er å påføre en alkoholfri mousse før du føner håret. Dette gir håret ditt ekstra volum uten å tørke det ut. Slik gjør du det: Tørk håret ditt varsomt med et håndkle og fordel så en klatt mousse på størrelse med en tennisball i håret. Hvis håret ditt er lengre trenger du bare å påføre moussen i hårpartiet nærmest hodebunnen. Sånn nå er du klar til å begynne føningen! Start med midtinnstillingen på føneren din, og gjerne bruk et diffusermunnstykke hvis du har krøller. Før hårføneren i små sirkulære bevegelser over håret nærmest hodebunnen. Bruk en rundbørste for å gi volum til lengre rett hår.

Samle først de øverste lagene av håret med en klype på toppen av hodet. Begynn så å trekke de nederste hårpartiene over rundbørsten, mens du føner mot hårretningen. For en ekstra god finish, lar du børsten sitte litt i håret ditt. Føn gjerne en runde med kald luft. La håret få kjølne helt ned før du fjerner børsten, så forstyrres ikke formen som er bygget opp og mer voluminøst hår er resultatet. Bruke den samme teknikken på de øverste lagene av håret. Voilà - og du har vakkert, voluminøst sommerhår!

I tillegg har dette produktet en ionisk funksjon som forhindrer statisk elektrisk hår. Veldig kjekt, synes vi!

(kilde: kk.no, klikk.no, produsentene, schwarzkopf.no)

ghd Gold Classic kan brukes til å lage både krøller og rett hår, så enkelt og så effektivt!

Rett og slett

Ofte er det slik at vi ønsker oss det håret vi ikke har. Vi tipper at har du krøller, havner du lett i den kategorien som ønsker slett hår. Likevel er det utrolig fint å ha pinnerett hår til lette sommerantrekk. Det setter en herlig spiss på det hele. 

Også når du skal rette ut håret, er det en stor fordel om du deler inn håret i flere partier, gjerne to til fire. Begynn med å ta hårdeler på cirka 5 centimeter bredde og 2-3 centimeter tykkelse. Da slipper du å klemme rettetangen for lenge over håret. Legg først rettetangen helt ved røttene, og klem håret 3-4 ganger før du jevnt drar tanga ned hele hårlengden. Hvis du har mye fall trenger du kanskje gjøre den samme bevegelsen 2-3 ganger. Fortsett slik til hele håret er rett.

I motsetning til bølgene overfor, trenger du ikke noen avsluttende spray til å holde på frisyren. Det kan fort bli stivt, men har du noen småhår kan du selvfølgelig bruke en lett tørrspray.

Gold Classic Styler (kr 1223) er forbedret med en rekke nyheter som mykere kanter som minimerer risikoen for at håret setter seg fast, platene har mer gli samtidig som styleren er opptil 10 prosent kjøligere.

krølltang
Denne profesjonelle krølltangen fra Remington har fem temperaturinnstillinger, noe som gjør jobben lettere! (Foto: Remington)

Naturlige sommerbølger

Lekne og lette bølger er utrolig fint til sommerantrekket. Det skal se så naturlig ut at du nærmest har stått opp med disse bølgene - så hvordan får du det til? Ifølge Antonio Corral Calero, kjendisstylist og kunstnerisk leder for det Moroccanoil kan du gjøre det på fem til ti minutter (ved bruk av riktig teknikk og produkter, da).

Når du har vasket håret ditt, bør du ha litt varmebeskyttende serum eller hårolje i mens det fortsatt er fuktig. Deretter bør du bruke en stylingkrem – som du jobber inn i håret fra midten av lengden og ned i tuppene. Så er det tid for å krølle - og er er det superviktig at du ikke tar for mye hår av gangen (vi vet, det er utrolig fristende). Det fingerer alltid bra å dele inn håret i tre store deler - to på siden og én bak.

Ta en klype hår (cirka 2,5 centimeter) fra baksiden og bruk en spenne for å holde resten av håret unna. Del dette håret i mindre deler og bruk tangen for å krølle disse i ulike retninger, forklarer han til KK.no. - Med den første lille hårdelen kan du vri og vikle håret i klokkeretning rundt krølltangen – sørg for at tuppene holder seg rette. Den andre hårdelen kan du vri og vikle i motsatt retning rundt tanga, og tuppene skal fortsatt holdes rette. Fortsett slik med resten av håret (ta hver av de store hårdelene for seg), frem til alle krøllene dine er på plass.

Denne krølltangen fra Remington (kr 389) er helt genial siden den har et avansert keratin-keramisk belegg som gir en jevn varmefordeling og en jevnere glid enn vanlig keramiske belegg. Vi sier lett ja, takk til mer glans og et sterkere, sunnere hår mens vi bruker krølltangen. Visste du forresten at håret ditt inneholder opptil 96 prosent keratin, men faktorer som for eksempel sol og vann gjør det tørt og glansløst? 

PS. Du trenger ikke være så omstendig med krølltangen. For et sommerfint, avslappet uttrykk lar du håret kjøle seg ned før du rufser det til med hendene.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet