Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Mars Jacobs Daisy

Sol, sommer og deilige dufter. Parfymen din sier mer om deg enn du tror ...

Dette sier duften din om deg!

Annonse fra Prisguide.no

Visste du at parfymen gjenspeiler personligheten din?

Tips! Smør inn huden din før du bruker parfyme, da er huden mest mottakelig. For en ekstra effekt, bruk en bodylotion med samme duft.

Du vet sikkert at en parfyme består av tre ulike noter; topp-, hjerte- og basenoter. Vi tipper du også har lagt merke til at duften til en parfyme du synes lukter veldig godt forsvinner overraskende fort igjen. Det er verdt å notere seg at nettopp denne toppnoten er selve reklameplakaten til en parfyme, og skal forhåpentligvis få deg til å kjøpe den. Likevel - du bør vente til hjertenoten lukter seg frem, da disse er selve kjernen til duften. Samtidig er det bunnoten som sitter lengst på huden. Kort oppsummert: Neste gang du skal investere i en ny parfyme, ta deg litt ekstra tid og kjenn etter om du faktisk liker duftsammensetningen.

Lurer du på hva som egentlig er gode steder for å spraye parfyme? Innsiden av håndleddene, ved kjeven og kragebeinet er alle fine duftpunkter. For en jevn og lettere påføring, spray en liten sky i lufta før du så beveger deg gjennom parfymeskyen!

Vanlige feil du bør unngå
* Det er fort gjort å overparfymere. En grei huskeregel - du vil garantert dufte godt, ikke dunste.

* Husk at du etter hvert blir «immun» mot din egen duft. Selv om du ikke kjenner duften selv, ikke øk mengden!


* Sol og duft er ingen god kombinasjon. Både alkoholen og ingrediensene i parfyme kan gi hudreaksjoner i solen, som for eksempel pigmentflekker. 
Særlig sensitivt er den tynne huden på brystpartiet.

* Du har kanskje mange parfymer du nesten ikke bruker? Impulskjøp er fort gjort, men ikke så lurt. Bruk god tid på å finne din personlige duft, det blir billigere - og den rette duften vil gi deg mye glede.

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker. Følg med tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag! Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Marc Jacobs Honey Honey
Fruktige blomsterdufter er de aller mest vanlige, og ingrediensene finnes i all verdens velduftende blomster. (Foto: Marc Jacobs)

Søt og feminin

Marc Jacobs Daisy Eau So Fresh EdT 75 ML (kr 584)

Toppnoter: Rød grapefrukt, bringebær og pærer. Hjertenote: fiolettkronblad, rose- og sjasminkronblader. Basenoter: musk, plomme og sedertre.

Du bare elsker sommeren! Enten du koser deg hjemme i Drammen eller er på vift med venninner eller kjæresten i det store utland. Personligheten din er sjarmerende og full av liv - dermed vil du like Daisy Eau so Fresh som er en mer leken versjon av den originale Daisy-duften.

Idet du åpner flasken vil du få assosiasjoner til strand, sjø og sol. Flakongen er også supersøt - den feminine flasken med hvite, rosa og gule blomster pryder toppen og badehylla di!

Prøv også Marc Jacobs Honey Honey EdP 50 ML (kr 473) som er en minst like søt og deilig duft! Denne duften gir deg den perfekte blandingen av sommervarme, flørtete smil og masse energi! Toppnoter er grønn pære, pasjonsfrukt og mandarin, mens hjertenotene er oransje blomster, honningnektar og pære. Honning, vanilje og trearomaer fyller bunnotene.

Versace
EdT spray er mindre konsentrert enn parfymeduftene. Et rimelig og godt alternativ - men husk å påføre duften tre-fire ganger per dag. (Foto: Versace)

Sporty og glamorøs

Versace Bright Crystal Eau de Toilette Spray 50 ML (kr 539)

Toppnoter: Granateple og yuzu (japansk sitrusfrukt) Hjertenoter: Magnolia, peoner og lotus Basenoter: Acajou, ambra og musk.

En deilig, floral duft med fruktige elementer - vi synes denne duften er helt magisk! Er du av den spontane typen og liker å overraske litt, er denne parfymen midt i blinken! Her får du begge deler - den selvsikre kvinnen og den uskyldige nabojenta. Og så litt luksus, da!

Norsk sommer er (dessverre) en del regn. Men på den positive siden, du er av den sporty og spontane typen, så litt dårlig vær stopper ikke deg fra å nyte sommermånedene. Clean Rain EdP 30 ML (kr 379) er en frisk duft av regndråper som faller mot bakken. Vi elsker den klare luften som oppstår når værgudene rensker opp litt - den samme friskheten gir denne duften. Noter av blant annet vannliljer, ren musk kombinert med duggfrisk melon.

Nina Ricci
Orientalske dufter er kjent som varme og sensuelle. Himmelsk duft av mye krydder setter en eksotisk vri på sommerkvelden. (Foto: Nina Ricci)

Mystisk og sensuell

Nina Ricci L'Extase EdP 50 ML (kr 593)

Toppnoter: Rosépepper Hjertenoter: Rose og ville blomster Basenoter: Benzoin, ceder, musk og amber

Denne parfymen er en hyllest til kvinnen - og en spennende blanding av krydder- og blomsternoter. Duften passer deg med en sterk personlighet og som er opptatt av å gjøre et godt førsteinntrykk. Årets sommernyhet fra Ricci kan friste med kryddersterk rosépepper som senere går over i hjertenoter av roser og hvite blomster, før alt roes ned i bunnotene.

Visste du forresten at orientalske dufter ofte er litt tyngre, litt søtere og ekstremt forførende? Hva passer vel bedre nå i sommermånedene, spør bare vi. Spray i vei!

Victoria's Secret Pure Seduction Body Mist 250 ML (kr 149) er også perfekt for deg som ønsker å være litt mystisk - og så får du mye duft for pengene. Gutta vil elske denne englesprayen som dufter herlig av melon, blomster og freesia.

(Kilder: kk.no, nordicfeel.no, klikk.no) 

Les også Her er sommerens beste smoothieblendere, lag pizza som proffene og finn ut om det er Mac eller Pc du bør gå for til skolestart.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet