Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Apple watch

(Foto: Apple)

Noe for deg? Slik blir Apple Watch

Annonse fra Prisguide.no

Produktet det er knyttet aller mest forventninger til i 2015. Nå kommer Apple-klokken. Vi forteller deg om du trenger å ha iPhonen på håndleddet.

I fjor høst innrømmet endelig Apple at de hadde jobbet med en klokke som skulle ha mange av funksjonene vi i dag har på iPhonen. Utviklingen i mulighetene vi har gjennom mobiltelefonen har vært utrolig. 1G-teknologien lot folk prate sammen over trådløst nett, 2G tillot tekstmeldinger, 3G fokuserte på bilder og enkel surfing og 4G handler om video. Nå kan vi strømme video eller snakke sammen på videokamera. Det er spådd at 5G vil være "the internet of things". Da skal alle produktene du omgås med på nett, alt fra kjøleskapet til basketballen din. I tillegg skal vi "ha på oss" internett. "Wearable devices" er det alle prater om enten det er  Google-briller eller Apple-klokke

Så er spørsmålet om denne teknologien fortsatt bare for de største nerdene blant oss eller om vi selv bør gå til anskaffelse. Det har vi sett nærmere på.

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Pris og salgsdato

Så når kommer denne herligheten til Norge? Tek.no kan fortelle at klokken enda ikke har fått salgsdato i Norge, men at salget i Sverige skal starte 17. juli. Og prisen spør du? Den er fra 4.000 til 180.000 blanke svenske kroner. For 4.000 får du Sport-utgaven i aluminum og vil du oppgradere til rustfritt stål må du ut med 6500 svenske kroner. 180.000 gir deg faktisk ikke den største skjermen, men du får klokkehuset i 18 karats rødt gull.

Så da var det bare å tenke seg grundig om da.

Se også disse sakene: 

Pulsklokkene til Drammen Halvmaraton

Sommerklare legger på 1-2-3

Slik velger du bærbar PC

Et must eller bare for de mest teknologiske av oss? (Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Funksjonene

Apple Watch skal som de andre Apple-produktene se toppmoderne og stilig ut. Klokkene kommer i tre forskjellige design, og i to forskjellige størrelser. Alle skjermene er utstyrt med safirglass som gjør det nærmest umulig å ripe opp skjermen. Klokkereimene kan du få i en hel rekke forskjellige materialer og farger både skinn, gummi og metall.

For å kunne bruke Apple Watch må du ha en iPhone 5 eller en nyere versjon, og når disse synkroniseres kan du se varslinger som meldinger og møter uten at du trenger å hente telefonen opp av lommen. Klokken bare vibrerer svakt for å gjøre deg oppmerksom. I tillegg kan du sjekke været, bruke kartfunksjonen Apple Maps, styre musikken på telefonen din, bla igjennom bilder du har tatt med iPhone og lese e-post. Du kan også få Facebook og Twitter-varsel. Du kan faktisk også sende Twitter-meldinger fra klokken. 

Det er også mulig å svare på meldinger, men skjermen er for liten til et tastatur. Du velger enten et av de ferdigskrevne svarene telefonen har eller du benytter deg av et "smiley"-ikon i stedet. Disse "smileyene" kan du få til å gjøre en rekke grimaser ved å bruke fingeren din. 

Er det fristende å slippe å ta mobilen ut av lommen når noen ringer deg? (Foto: Apple)

Din egen personlig trener og bankrådgiver

Det kanskje mest revolusjonerende med Apple Watch er at du nå får din egen lille "lege" eller personlig trener på håndleddet. Klokken er nemlig utstyrt med en sensor som blant annet måler pulsen din. Slik kan den telle kaloriene du brenner eller sende varsel til vennene dine om pulsen din om dere trener samtidig. Det er stoppeklokke og selvfølgelig kan klokken også vise tid enten analogt eller digitalt, velger du digitalt kan du også få oversikt over utviklingen på børsen eller i været samtidig.  

I tillegg til din egen personlig trener kan du få din egen bankrådgiver. For har du en iPhone 6 kan du bruke Apple Watch til å betale i en rekke butikker ved å swipe den foran teminalen. Klokken lades gjennom en magnetisk ladeflate på baksiden, men det er enda ikke kjent hvor lang batteritid klokken har.


Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet