Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Amadeus dab-radio

DAB-radioen er ofte stilig i design og gir deg gode lytteropplevelser på badet, kjøkkenet eller kanskje på soverommet? (Foto: Kurt Lekanger, tek.no)

De beste DAB-radioene

Annonse fra Prisguide.no

I april ble det klart at FM-nettet slås av i 2017. Dermed går vi til innkjøp av DAB-radio nå, og gir deg guiden til de beste.

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Radioentusiastene fortvilte da det ble klart i april i år at Regjeringen har besluttet at FM-nettet skal slukkes i 2017. For oss som er litt mindre nostalgiske er det mange muligheter med det digitale DAB-nettet som overtar. Blant annet støyfritt mottak, en rekke ny funksjoner og kanskje viktigst for lytterne et større utvalg kanaler og et mer differensiert program. 

- Der FM-nettet kun hadde plass til fem riksdekkende kanaler, tilbyr DAB allerede 22 riksdekkende kanaler med plass til nesten tjue kanaler til. I tillegg har over halvparten av befolkningen allerede fått et lokalradiotilbud på DAB, med stort potensial for mange nye lokale kanaler, uttalte kulturminister Torhild Widvey den gang til dinside.no.


Amadeus er radioen som snakker med både mobilen, internet og pcen din. (Foto: Amadeus)

DAB-radioen med egen mobil-app

Amadeus-radioene er utviklet av elektrokjeden Expert. Den kan du styre enkelt gjennom en app på mobiltelefonen din. Og den kan hente musikk fra både mobiltelefonen din, PCen din og internett. Dermed kan du styre musikken på radioen på kjøkkenet mens du er et helt annet sted. Amadeus ADiBTW14 koster 1799,- og er radioen for deg som har teknisk forståelse og som ønsker å kunne spille av egen musikk fra mobil eller PC i tillegg til radio. 

Geneva World tar du helt enkelt i hanken og bærer med deg til stranden. (Foto: Geneva)
(Foto: Geneva)

Radioen for hifi-entusiasten

Er du over gjennomsnittet opptatt av god lyd er Geneva-radioene kanskje ditt toppvalg. Radioene er kjent for god lyd og særdeles lekker design. Toppmodellen Geneva Model S Wireless DAB+ koster 2989,- og trengs absolutt ikke å gjemmes vekk i en stilig stue. Denne kobler du helt trådløst opp til mobilen eller pcen slik at du kan spille av musikk direkte fra Spotify eller andre musikkstrømmingstjenester. 


Geneva har også en spennende modell kalt World Radio DAB+ til 1989,- som lar deg helt enkelt ta med all verdens radiokanaler ut i hagen eller helt til stranden om du måtte ønske.  

Muntre farger og flott design passer sommeren ypperlig. (Foto: Tivoli)

Tivoli på terrassen

Tivoli-radioene har lenge vært en favoritt blant radio eller designentusiaster. De er kjent for å bruke muntre farger eller flott trevirke i sine modeller. Med disse radioene får du modeller som er lett å sette opp, enkle i bruk og som fint kan plasseres rundt omkring i huset for musikkopplevelser i alle rom. Og ingenting er bedre enn å kunne ta med seg avisen, morgenkaffen og radioen ut på terrassen nå om sommeren, Tivolien har lang ledning så det er ikke noe problem. Den mest populære modellen akkurat nå er Tivoli Audio Pal+. Det er mye og brukervennlig radio til bare 1398,-. Om du ønsker å legge på litt får du en radio som snakker med mobiltelefonen din for noen hundrelapper til. Tivoli Audio Pal+ Bluetooth koster nemlig 1999,- og kommer i de samme muntre fargene og er like enkel å sette rett utenfor terrassedøren. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet