Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Polar M400

Ved siden av joggeskoene er pulsklokka ditt viktigste verktøy (Foto: Kurt Lekanger, Tek.no)

Pulsklokken til Drammen halvmaraton

Annonse fra Prisguide.no

Med to måneder igjen til Drammen halvmaraton går av stabelen er det på tide å intensivere og systematisere treningen. Det viktigste hjelpemiddelet etter joggeskoene er pulsklokka. Vi hjelper deg å velge den riktige.

30. august går Drammen Halvmaraton av stabelen og igjen skal byens sprekeste eller bare tøffeste ut og teste formen. Når 21 seige kilometer skal tilbakelegges med bare et par joggesko og egne hestekrefter er det viktig at man har lagt opp treningsløpet godt. Med riktig pulsklokke får du den treningskompisen du har drømt om. Den som får deg ut, tester deg underveis, pusher deg videre og forteller deg hvordan du gjorde det etterpå.

For at pulsklokka skal bli det gode verktøyet den er, er det viktig å finne den riktige modellen for deg. Og det er en jungel der ute å velge i. Klokken skal ha de nødvendige funksjonene, være passe avansert og ha riktig pris. Klokkene kan man få fra 5200 kroner til 250 kroner. Og av funksjoner finnes det alt fra kaloriteller, alarm, GPS via kamera og bluetooth til berøringsskjerm.

I et slikt utvalg av modeller er det greit å få litt hjelp. Og det er akkurat det vi skal gi deg her.

Først er det viktig å avklare at alle klokkene vi har sett på er pulsklokker med GPS-funksjon. De aller fleste som trener mye og målrettet vil ønske seg det. Disse klokkene bruker GPS-teknologi for å kunne fortelle deg hvor fort og langt du løper samt ruten du tok. Om du ikke skulle trenge det vil du kunne spare mye penger og få mye mer ut av batteritiden på klokken din. 

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Polar M400 ble nylig kåret til testvinner (Foto: Polar)

Når lillebror vinner

I en test av pulsklokker nylig gjort av klikk.no ble Polar M400 testens vinner. Den fikk 5 av 6 på terningen og ble favoritten til fagekspertisen, som bestod av profesjonelle idrettsutøvere. Og det på tross av at du kan få klokken helt ned i 1399 kroner, noe som gjorde det til den billigste klokken i testen. Testerne trakk frem at klokka var mest brukervennlig og ga den beste, grundigste og mest informative pulsanalysen. Polar M400 er lillebroren til Polar V800 som er en av de råeste klokkene på markedet. I en test gjort av Tek.no var de enige om at lillebroren hadde fått de viktigste funksjonene og var enda enklere å bruke. Og du sparer nesten 2000 kroner også. 

Med TomTom Runner Cardio slipper du brystreim, bare fest den rett på håndleddet (Foto: Kurt Lekanger, Tek.no)

På hånden ikke rundt brystet

De fleste velger pulsklokke med reim som spennes fast på brystet for å måle pulsen, om du ønsker å bare kunne spenne klokken rundt håndleddet bør du teste TomTom Runner Cardio. Klokken koster 2199 kr, er enkel i bruk og synkroniserer seg med Edomondo, Strava og RunKeeper. 

Klokkene som er kjent for å ha aller best GPS-teknologi kommer fra Garmin, klokkene er stappfulle av funksjoner og egner seg like godt til sykling, ski og andre aktiviteter som løping. Toppmodellen Fenix 3 Sapphire er temmelig stiv i pris til 5200 kr, men Garmin Fenix 2 er et godt alternativer til 2500 kroner. 

Nå har du fått tips til mest pulsklokke for pengene (Polar M400), håndleddspulsmåleren (TomTomCardio) og den med aller best GPS-teknologi (Garmin Fenix 2). 

Lykke til med innspurten! Vi sees 30. august! 



Se også våre andre guider:

Sommerklare legger på 1-2-3

Slik velger du bærbar PC

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet