Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
GoPro hundefeste

(Foto: GoPro)

Den store actionkamera guiden

Annonse fra Prisguide.no

For noen år siden var det kun ekstremsportutdøvere som filmet med actionkamera, men det har forandret seg med tiden. Nå er actionkameraene mindre, lettere og tilgjengelig for folk flest.

 De brukes ikke lenger kun til ekstremsport, men blir brukt til å dokumentere ferien, når man sykler til jobb, på tur i skogen, på fjellet, på hunden eller i bilen. Det finnes nesten ingen begrensninger på hva du kan bruke kameraet til. Det har vært tilfeller hvor fører av bil har kunnet dokumentere sin uskyld i et trafikkuhell kun ved hjelp av film fra actionkameraet som han vært plassert på dashbordet.

Trykk her for å se en film fra GoPro festet på en Labrador.

Blant actionkamera har GoPro vært størst på markedet og det er de fortsatt, men det finnes også andre gode alternativer.

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Contour Roam 3

Contour hevder at dette kameraet er det beste de har laget hittil og det er billig. Contour Roam 3 har god bildekvalitet, vanntett ned til 10 meter uten kamerahus og mange festemuligheter med riller på siden av kameraet og skrumontering under kameraet. Det har en roterbar linse og laser som hjelper med å stille objektivet vannrett. Lydkvaliteten er noe begrenset og muligheten for full HD slow-motion mangler. Contour Roam-serien er kjent for å være stabil, robust og med lite feil. Batterilevetiden er på ca 2,5 timer.

Sony HDR-AS20

Sony Action Cam HDR-AS20 er et av Sonys billigere action-kameraer. Det betyr ikke at det er et dårlig kamera, tvert imot er dette et veldig bra actionkamera. Det har mange gode sider som veldig bra videokvalitet, innebygd wifi, lang batterilevetid, kan filme en "hel dag", ikke kontinuerlig, men ved vanlig bruk. Det har dessverre et ganske stort minus, som er mikrofonkvaliteten. Mikrofonen plukker opp støy veldig lett. Det finnes flere løsninger på dette problemet og her kan du se en av de.


Spesifikasjoner

  • Kvalitet: 1080p 25/50bps - 720p 120bps (perfekt for slow motion)
  • Innebygd Wifi
  • Lang batterilevetid
  • Digital bildestabilisering (stabiliserer bildet - spesielt effektivt ved håndholdt bruk.)
  • Vanntett kamerahus ned til 5 meter
  • Veier kun 65g

GoPro Hero+ LCD

Dette kameraet ligger i GoPro sin billigklasse og er laget for de som er nye med actionkameraer. Med dette GoPro kameraet har du muligheten til å se hva du filmer mens du filmer det ved hjelp av touch lcd-skjermen på baksiden. Ved hjelp av skjermen kan du enkelt endre på innstillinger og se på opptakene dine. GoPro Hero+ LCD har innebygd wifi og bluetooth som gir deg muligheten til å se hva du filmer på din smartphone. Dette kameraet finnes også i en enda billigere versjon uten lcd-skjerm. Den ligger på kun 998 kroner og du kan se den her.

GoPro Hero4 Session. Trykk en knapp for å skru kamera på og det begynner automatisk å filme, trykk igjen for å skru det av og stoppe filmen. Det betyr at du sparer mye batteritid. Bruk GoPro appen på din smartphone for å endre på kamerainnstillinger og se hva du filmer. Med et så lite kamera har du mulighet til å filme fra vinkler som ikke var mulig før.

Spesifikasjoner

  • Vanntett ned til 10 meter (uten kamerahus)
  • 50 % mindre enn GoPro Hero 4 Silver eller Black og 40 % lettere.
  • Noe svakere bildekvalitet i forhold til sine storebrødre/søstre GoPro Hero 4 Silver og Black.
  • Mulighet for timelapse, foto- og videofunksjoner
  • Kan justeres 360 grader

Trykk her for å lese mer om kameraet og se hvor det er tilgjengelig. Hvis du har lyst til å se en liten test av hvordan kameraet ser ut i bruk trykk her eller se GoPro sin reklamefilm av kameraet.

Værstingene innenfor actionkameraer!

De råeste actionkameraene i dag kommer med 4K, som tilsvarer fire ganger så høy oppløsning som de vanlige actionkameraene med full HD (1080p). Disse kameraene er for deg som har brukt actionkamera før og ser etter et kamera som vil gi deg de heftigste bildene.

Det mest populære blant råtassene er GoPro Hero 4 Black. Dette kameraet ser ut som et vanlig GoPro, men det som gjør det til en råtass er muligheten for å filme i 4K! Det kan gi deg noen ekstremt tøffe bilder i høy kvalitet. Sjekk ut GoPros egne reklamefilm for kameraet og se for deg selv.

En mostander til GoPro Hero 4 Black er Sony x1000v som også har mulighet for 4K. I tillegg har dette kameraet en innebygd bildestabilisator noe GoPro ikke har. Men det skal være sagt at Sony sitt kamera har vanskeligere meny og ikke like mange montering/ekstrautstyrs-muligheter, men har til gjengjeld mer informasjon i bildene enn hos GoPro.

GoPro Hero4 Session (Foto: GoPro)

En leken liten sak fra GoPro!


Sony X1000v og GoPro Hero4 Black (Foto: Produsent)
(Foto: Produsent)

Disse anbefales


Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet