Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Smoothie blender

Om sommeren er det ingenting som en skikkelig kald og frisk smoothie. (Foto: OBH Nordica)

Her er sommerens beste smoothie-blendere

Annonse fra Prisguide.no

Sommeren bør være full av kalde, friske og ikke minst sunne smoothies. Her finner du den beste blenderen for deg!

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

Det beste og sunneste når temperaturen kryper over 25 grader er en skikkelig god og kald fruktsmoothie. Det er etterhvert veldig mange blendere å velge mellom, men vi har plukket ut markedets beste og mest populære. 

Og når du har blenderen på plass - prøv denne oppskriften

Nå vet du hvilken blender du skal ha og da er det bare å finne frem oppskriftene. Og her gir vi deg den første (og beste) du bør prøve: 

250 gram frosne blåbær og bjørnebær

1 banan

5 dl yoghurt 

Håper du liker den! Men husk at det beste er å eksperimentere på egenhånd, ta det du har for hånden og sleng i blenderen. Det blir alltid godt! 

Ha en smud sommer! 



Se også våre andre guider:

Pulsklokkene til Drammen Halvmaraton

Sommerklare legger på 1-2-3

Slik velger du bærbar PC

Wilfa-blenderen serverer kvalitet og funksjonalitet. Dette er en blender for mer enn bare sommer-smoothies. (Foto: Wilfa)

Blederen for mer enn bare smoothies

For en mer tradisjonell blender med kraftig motor og god kapasitet har du Wilfa BL-1200. Denne er en av de aller kraftigste på markedet med 1200watt og den kan blende hele 1,8 liter på samme tid. Blenderen har også eget smoothie-blander program, justerbar hastighet og svært pratisk måleskala. Dette er stødig og svært god kvalitet og blir din for 649 kroner

Blenderen fra OBH Nordica er også en smart flaske klar til å bli med på tur. (Foto: OBH Nordica)

Smoothie twisteren - ready to go

Det smarteste på markedet akkurat nå er Smoothie Twisteren fra OBH Nordica. Denne blenderen kommer med to 600 ml flasker som du først kan blende direkte oppi og så skru løs, sette på den smarte drikkekorken og så bare ta med deg ut på stranden eller treningen. Utrolig smart og du har frisk ready-to-go smoothie på sekunder. Denne måten å lage smoothie på gjør også rengjøringen veldig enkel. Til bare 279 kroner er det også en av de aller billigste modellene der ute. 

Vi har gjort en egen test av denne blenderen. Se den her!

Kitchenaid sin toppmodell kommer i friske sommerfarger. (Foto: Kitchenaid)

Kitchenaid isknuser

Blant de av oss som elsker å tilbringe tid på kjøkkenet er det mange som sverger til Kitchenaid sine kjøkkenmaskiner. De er kjent for å ivareta både design, funksjonalitet og ikke minst matlagingsgleden. Merket sin blender heter KitchenAid Artisan og den blir din for 1978 kroner. Med sine 550 watt knuser den isbiter som en lek og har hele fem forskjellige programmer. Den kommer med en stor 1,5 liters kolbe i tillegg til en mindre kolbe på 0,75 liter. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet