Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Kaffe fra Tim Wendelboe

Tim Wendelboe ønsker de store kaffekjedene velkommen. Selv satser han kun på kaffe av høy kvalitet. (Foto: Wendelboe)

Verdens beste kaffe kan du lage selv

Annonse fra Prisguide.no

Drømmer du om å bli en kaffeekspert på eget kjøkken? Her er oppskriften!

I lille Norge er vi glade i å nyte kaffen vår. Vi rett og slett elsker kaffe! Da Norsk Kaffeinformasjon offentliggjorde kaffetallene tidligere i år, viste undersøkelsen gjort av Ipsos MMI at nordmenn drikker nest mest kaffe i verden. Vi er kun slått av våre finske venner i øst. Det er også langt flere unge under 30 år i dag som drikker kaffe her til lands.

Selv nyter vi i snitt tre kopper kaffe per dag – og totalt utgjør kaffemengden hele 160 liter i snitt i løpet av et år. Men kvaliteten på kaffen gjenspeiler seg nødvendigvis ikke på kaffelysten, så hva skal til for å bli en aldri så liten barista hjemme på ditt eget kjøkken?

Har du en liten kaffesnobb i deg og er opptatt av kvalitet, har du kanskje tatt turen innom Wendelboe i Grünersgate 1 på Løkka? Tim, som er oppvokst på Bærums Verk, har jobbet med kaffe i over seksten år og har en lidenskap langt utover det vi vanlige kaffedrikkere har. Den tidligere verdensmesteren i barista er stadig på jakt etter de aller beste kaffebønnene som gir den perfekte koppen med nybrygget kaffe.

Visste du at kaffebønnene egentlig er bær, slik at maskinene på kaffeplantasjene klemmer ut bønnene ut og skiller dem fra fruktkjøttet rundt? Etterpå må bønnene ligge over natten i tanken for å fermentere, for å få vekk fruktslimet rundt på en skikkelig måte.

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker. Finn kaffe-kvernen som tilfredsstiller kaffetørsten din her.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.

2. En digital vekt. Det blir ikke mer nøyaktig enn det, her skal du ikke gjøre som bestemor og slumse sånn cirka oppi filteret. Tim bruker cirka 60-70 gram med kaffe per liter vann. Brygger du for h��nd? Da kan du bruke papirfilter og en kanne, presskanne eller en aeropress (for deg som er ekstra ivrig). Til sistnevnte kan det også være greit med en timer som sier hvor lenge du skal brygge kaffen.

3. Så var det kaffetrakteren, da. Akkurat som når du skal koke te på profesjonelt vis, trenger du en kaffemaskin som kan levere riktig vanntemperatur (denne skal være på 92-96 grader). Ofte må du litt opp i pris for å finne en trakter med slik temperaturinnstilling, men det er vel verdt investeringen når du sitter der søndagsmorgen med koppen i hånden. PS. Tim anbefaler alltid å skylle filteret før bruk samtidig som hvitt filter danker ut brunt (smaker mye cellulose). Og bruk friskt, kaldt vann rett fra springen.

Oppsummert vil du med en god trakter, kvern og bønner øke kvaliteten betraktelig på kaffen din hjemme. Da gjenstår det bare å si god helg – og lykke til!

(kilder: kaffe.no (Norsk kaffeinformasjon), Aftenpostens kaffeskole, timwendelboe.no og prisguide.no)


Sjekke også disse guidene:

* Lag pizza som proffene

* Slik velger du den bærbare PC-en som passer for deg

* De beste DAB-radioene

brygg-guide
Før du velger malingsgrad, må du vite maskinens kontakttid. (Foto: kaffe.no)

Så hva trenger du egentlig av utstyr? Tim har selvfølgelig listen klar – og du kan lære enda mer om hvordan du går frem på Aftenpostens kaffeskole i samarbeid med Wilfa:

1. Første kaffebud er å anskaffe seg en kvern. Det gjør at du slipper å male opp kaffen når du kjøper den, men isteden kan kverne bønnene etter bruk (hvor kjedelig er det ikke å bruke mye penger på en god kaffe som du ikke rekke å drikke opp før smaken er borte). Vi lover at både smak og holdbarhet blir noe helt annet. Tims tips er også å velge ferskbrente kaffebønner, de har aller mest smak. Kvernen bør ha mulighet til å stille inn på kverningsgraden, og det sier seg selv at en elektrisk kvern går kjappere enn en håndholdt en.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet