Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Luft til luft-varmepumpe

En varmepumpe gjør det mulig å utnytte lagret solenergi ved å omsette dette til oppvarming av bolig og vann. Man kan hente ut lagret solenergi fra fjellgrunn, jord, luft og sjøvann - en utømmelig og miljøvennlig energikilde! (Foto: bademiljo.no)

Dette bør du tenke på når du skal velge varmepumpe

Annonse fra Prisguide.no

Lyst på bedre inneklima, lave energiutgifter - og spare miljøet i tillegg? Ja, takk!

Prisguide.no har samlet priser fra en rekke forhandlere. Sammenlign egenskaper og pris på mer enn 30 luft til luft-varmepumper.

Prisguide.no sammenligner priser på mer enn 50 000 produkter fra 110 nettbutikker.

Følg med på tilbudssiden for de beste tilbudene hver dag.

Du kan også se prishistorikk og få tilsendt prisvarsel når et produkt faller i pris.


Aller først tenker du kanskje: Hva er egentlig en varmepumpe? Og hva skal jeg bruke den til? Kort sagt har varmepumper en unik teknologi som kan flytte varme fra et lavere til et høyere temperaturnivå. Det finnes energi i form av varme i både jord, sjø, luft og fjell – og nettopp denne energien kan utnyttes til å varme opp boligen din, til tross for at temperaturen i utgangspunktet er lavere enn det du ønsker å ha inne. Mest sannsynlig har du flere apparater hjemme som har samme funksjoner som en varmepumpe. Det være kjøleskap eller fryseboks, bare at varmepumpen henter varme utendørs og transporterer den inn. Det er bruksmåten som er forskjellig.

Lyst til å få støtte til en varmepumpe? I januar 2015 lanserte Enova sitt nye ENØK-tilbud til boligeiere: Enovatilskuddet. Gjennomfører du ett eller flere av 12 tiltak fra menyen, tar Enova en del av regningen. Les mer her

Magnus Vegheim i Hitech Energy har to konkrete tips til hva du bør tenke på når du skal kjøpe varmepumpe:

1. Velg en kjent varmepumpe ut ifra en forbrukerrådstest eller kundeanbefalinger.

2. Velg en seriøs varmepumpeleverandør som bistår både med salg og montering. Styr unna el-kjeder og andre som ikke har spisskompetanse på varmepumpe eller kan tilby både salg og montering under ett.

- Ivaretar du disse to punktene, så blir det garantert en lønnsom og vellykket investering! understreker varmepumpeeksperten.

Fire typer varmepumper

Det er greit å vite at det i hovedsak er snakk om fire typer varmepumper. De ulike typene dreier seg om hvor varmepumpene henter varme fra, og hvordan den leverer fra seg varmen.

Den mest utbredte varianten i norske hjem er luft til luft-varmepumpe. Denne er enkel å ettermontere i boliger og henter varme fra luften ute og avgir varme i huset via varm luft.

Vi tipper du sikkert også har vært hos noen som har vannbåren varme i gulvene (eller om du har det selv). En slik vann til vann-varmepumpe henter varme fra for eksempel fjellet, hever temperaturen og avgir varme via den vannbårne gulvvarmen. Perfekt for deg som er en frysepinn! Videre deles kategoriene inn i luft til vann-varmepumpe (henter varme fra luften og avgir varmen via for eksempel vann i radiatorer) og avtrekk- og ventilasjonsvarmepumpe (kan brukes for oppvarming av tilluft, tappevann og eventuelt romoppvarming).

Vann til vann-varmepumper gir høyere energisparing og kan dekke store deler av boligens varmtvannsbehov. I tillegg er disse veldig driftssikre og avgir lite eller ingen lyd. Ulempen er at løsningen er betydelig dyrere å installere enn luft til luft-varmepumper, og du må regne med en totalpris rundt kr 100 000-200 000.

Flere fordeler:
* De gir høyere energisparing enn luftvarmepumpene fordi varmekilden har relativt høy temperatur hele året.
*
Varmen fordeles godt i hele huset.
*
Både det utvendige og innvendige systemet er skjult.
*
Varmepumpen har lengre levetid enn for eksempel luft/luft varmepumper.

Ulemper:
* Varmepumpen er avhengige av et vannbåren distribusjonssystem.
*
Det er begrensninger i forhold til varmekilden, for eksempel er en forutsetning for bergvarmepumpen at det finnes fast fjell uten å bore for dypt.

Luft til vann-varmepumper er en hybrid av de to foregående løsningene. Her benytter man luft som energikilde, og vannbåren distribusjon inne i huset. Prisen på en slik løsning ender normalt et sted rundt kr 60 000-150 000.

Flere fordeler:
* Luft/vann-varmepumper gir en meget god varmefordeling og jevn temperatur.
* De krever relativt små inngrep dersom det allerede eksisterer et vannbårent distribusjonssystem i boligen som for eksempel oljefyring.

Ulemper med en luft til vann-varmepumpe er i hovedsak de samme som for en luft til luft-varmepumpe.

Kilder: Novap.no, Enova.no, varmepumpeinfo.no og varmepumper på Prisguide.no.


Sjekke også disse guidene:

* Lag pizza som proffene

* Slik velger du den bærbare PC-en som passer for deg

* De beste DAB-radioene

Nordiske Varmepumper / Aircondition fra Mitsubishi Electric
FH luft til luft-varmepumpene fra Mitsubishi er spesielt utviklet til det nordiske klimaet med meget lave temperaturer og høy luftfuktighet. Koster fra kr 13 000 på prisguide.no. (Foto: Mitsubishi FH25)

Du kan spare mye

Selve varmepumpen og det å installere den vil selvfølgelig gi deg en større utgift på kort sikt, men etter bare noen år vil investeringen være nedbetalt og du går i pluss. Hver måned vil du merke at strømregningen blir betydelig lavere – og hva er vel bedre enn det? Ifølge Norsk Varmepumpeforening er varmepumper det klart foretrukne alternativet for miljøvennlig oppvarming i norske boliger. Hele 750 000 boliger har dette på plass i sine hjem, men hvor mye du kan spare i oppvarmingskostnader avhenger av en rekke forhold, som hvor stor boligen er, hvor høyt strømforbruk du har, hvor godt isolert boligen er og om pumpen er dimensjonert til din bolig.

På denne måten fungerer en luft til luft-varmepumpe.

Hvilken type bør jeg velge?

Luft til luft-varmepumper er de som er rimeligst i innkjøp og enklest å ettermontere i eksisterende bolig. Produktutvalget er bredt, og ifølge Prisguide.no får du modellene fra kr 6 000,- og opp til 25 000,- (+ montering).

Flere fordeler:
* De inneholder filtre som renser luften for støv og partikler. Dermed får du bedre inneklima enn ved fyring med ved eller vanlig elektrisk varme.
*
De kan også brukes som aircondition om sommeren
*
Varmekilden, som er luft ute, er tilgjengelig overalt.

Ulemper:
* De kan avgi noe lyd både ute og inne. Velg en stillegående modell eller plasser varmepumpen med noe avstand til de områdene der du oppholder deg mye.
*
De avgir mindre varme de periodene du trenger det mest. Selv om nyere varmepumpemodeller virker helt ned mot -25 °C er det nødvendig å ha en annen oppvarmingskilde på kalde dager.
* Ved temperaturer på mindre enn 2-5°C er avriming nødvendig. Ved avriming reduseres anleggets effektfaktor med typisk 10-20 prosent sammenlignet med drift uten avriming.
* Fuktig og saltholdig luft ute kan forkorte levetiden til varmepumpens utedel.

Vil du vite mer om luft til luft-varmepumper? Sjekk prisguide.no for markedets laveste priser på varmepumper – og bestill en lavere strømregning i dag!

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet