Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Klar for en ny runde med strandleiligheter

Annonse fra Ticon Eiendom AS

Det er ti år og nesten like mange byggetrinn siden det ble solgt nye strandhus i vannkanten på Engersand Havn. Nå byr muligheten seg igjen.

Engersand Havn er et unikt boligområde helt i vannkanten med nærhet til naturen, sjøen og med gode rekreasjonsmuligheter. 

Etter ti års utbygging, og nesten like mange byggetrinn, så legges nye strandleiligheter ut for salg igjen på Engersand. 

Fjorden og båtplass

Eiendomsmegler Øystein Liverud i Nordvik & Partners Drammen er begeistret over å kunne presentere det nye prosjektet.

- Nå skal vi i gang med sørområdet på Engersand: I første omgang blir det 21 leiligheter fordelt på seks strandhus. Dette er leiligheter som skal ligge helt i vannkanten, og de får en fin beliggenhet med fronten rett mot Drammensfjorden og utsikt helt opp mot Blefjell i andre enden, forteller Liverud.

- I disse leilighetene får du store vinduer rett ut mot fjorden. De er vestvendte slik at du får sol fra tidlig om morgenen og du har den til sen kveld midtsommers. Alle som bor her ute har fortrinnsrett til båtplass. I så fall har du ett minutt å gå ned til båten, forteller Øystein Liverud.

STRANDHUS: Illustrasjon over hvordan Strandhusene vil ligge.

200 boliger på sikt

Sist gang det ble lagt ut strandhus for salg på Engersand, skjedde det på nordre del av området. Det var populære boliger, og eiendomsmegleren er helt overbevist om at strandhusene på sørsiden blir minst like populære.

- Sørområdet skal på sikt romme 200 boliger. Først ut er altså strandhusene. Vi vet dette er attraktive boliger, sier megleren,  som peker på de mange rekreasjonsmulighetene i Engersand-området:

- Du finner unike turmuligheter i umiddelbar nærhet til boligene. Det er nærhet til golfbane, skiløyper om vinteren og selvsagt de mange mulighetene som ligger i det å ta i bruk fjorden. Det er allerede etablert to sandstrender på Engersand langs fjordstien, og nå kommer det nye badeområder, forteller Liverud.

LYSET: Slik ser interiørarkitekt Camilla Christensen for seg en stue i en av Strandhusene. Hun er imponert over lyset i Engersand Havn-området.

- Høyt under taket

Interiørarkitekt Camilla Christensen synes strandhus-prosjektet på Engersand er spennende, og peker på de unike kvalitetene i området som store fortrinn.

- Lyset du opplever her, naturen og rekreasjonsfølelsen du får her er gode kvaliteter i et boområde. Inne i leilighetene er det høyt under taket, store vinduer som gjør at du kan oppleve området gjennom vinduet. Du tar på en måte den unike følelsen med deg inn, mener Christensen.

- Gleder oss over at mennesker trives

- Vi er veldig stolte over å ha skapt et sted på Engersand som nå har fått sin egen identitet. Vi ser at beboerne trives og bidrar til å lage et samfunn som gror frem. Som utbygger er det veldig tilfredsstillende å se, sier Jon Kristian Lunke,  administrerende direktør i utbyggerselskapet Ticon AS.

Engersand Havn-prosjektet er nå litt over halvveis på veien til å bli ferdigstilt.

- 250 boenheter er ført opp så langt, og vi har litt over 200 leiligheter igjen å bygge. Det er god fart i Engersand-prosjektet, og det er veldig positivt, mener Ticon-direktøren.

Vi lever landlig, men har samtidig tilknytning til byen.

Runar Utengen, Engersand-beboer

AKTIVITET: Beboer Runar Utengen har god utsikt fra stua, men trives godt med å være aktiv i nærområdet.

Stortrives ved fjorden

Runar Utengen har bodd på Engersand Havn siden 2008. 

Han er aktiv, sykler, går turer og spiller golf på Kjekstad. Etter åtte år i boligen kjenner han Engersand-området godt.

- Her er det veldig godt å bo. Vi lever landlig,  men har samtidig tilknytning til byen. Vi sykler ofte inn til Drammen, eller svipper opp til Kjekstadmarka for å gå turer, eller gå på ski om vinteren. Så er det heller ikke lang til golfbanen, der jeg liker å spille noen runder, forteller Runar Utengen.

Salgsstart rett over påske

Det er på salgsmøtet på Ambassadeur hotel torsdag 31. mars kl 19.00 at salget av leilighetene sparkes igang.

Ønsker du mer informasjon om den enkelte leilighet og oversikt over prisene finner du dette her. 

Megler Øystein Liverud hos Nordvik & Partners har registrert stor interesse og god påmelding til salgsmøtet.

Han ønsker nå i forkant av salgsmøtet interesserte velkommen til kontoret i Hauges gate 3 i Drammen sentrum, hvor han deler ut prospekt, svarer på spørsmål og gjerne viser frem den nye modellen over området.

SALGSKLAR: Megler Øystein Liverud hos Nordvik & Partners
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet