Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Grønt er skjønt

Annonse fra Gallerian Strømstad

Stadig flere av oss reiser til Sverige for å handle økologisk mat. Selv sverger Madelene Bergsgård i Strømstad Mat til grønne varer.

STØRRE UTVALG: Strømstad Mat kan friste med mange gode, økologiske matvarer.

Madelene Bergsgård har alltid vært opptatt av økologisk mat, og velger økologisk så ofte hun kan. Hun er salgssjef for kolonial i Strømstad Mat, som ligger i Gallerian Strømstad kun to timer fra Drammen. 

- Vi har over tusen økologiske produkter i sortimentet vårt. Du kan fylle hele handlekurven din, samtidig som prisene er lavere enn i Norge, sier hun begeistret.

Butikken har som mål å være den dagligvarebutikken i Sverige med best utvalg av økologiske produkter.

- Det er ambisiøse mål dere har. Er det stor nok interesse hos kundene?

- Vi opplever en fantastisk interesse for det økologiske vareutvalget vårt, understreker hun. I Norge er prisforskjellen mellom økologiske varer og ikke-økologiske fortsatt stor, og utvalget lite. I Sverige er utvalget mye større og prisene er lavere enn i Norge.

Salget av økologiske produkter øker hver måned.

Madelene Bergsgård, salgssjef for kolonial i Strømstad Mat

Er de norske kundene opptatt av det økologiske vareutvalget?

- Salget av økologiske produkter øker hver måned, sier Madelene. I dag står økologiske varer for over elleve prosent av omsetningen vår. I norske dagligvarebutikker er dette tallet mindre enn to prosent! sier hun.

- Våre svenske kunder kjøper i stor grad økologisk når de kan velge. Men stadig flere av våre norske kunder etterspør dette. Jeg merker at flere spør etter produkter de er blitt tipset om fra venner og bekjente. Det synes vi er veldig morsomt.

Hva tenker du om fremtiden – tror du på fortsatt vekst og økt interesse for økologiske varer?

- Ja, det er jeg helt sikker på. Jeg tror det kommer til å bli stilt enda høyere krav til de økologiske produsentene, både hva gjelder innhold og bredde i varesortiment. Forbrukerne blir mer og mer bevisst og opptatt av bærekraftig og miljøvennlig produksjon. Det kommer til å styre etterspørselen i riktig retning, heldigvis.

FYLLER HYLLENE: Madelene, salgssjef for kolonial i Strømstad Mat, er stolt av butikkens økologiske vareutvalg.
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet