Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kunsthistorisk begivenhet i Røyken

Annonse fra Block Watne

- Kanskje er dette starten på en ny trend, sier den internasjonalt anerkjente Røyken-kunstneren Henriette Roka-Aardal.

Hun ser svært fornøyd ut når hun retter litt på maleriet som henger i den høyloftede TV-stua i eneboligenes tredje etasje.

- Jeg er spent. Dette er trolig første gang i Norge at en kunstner bruker et visningshus som galleri, sier kunstmaleren.    

God idé

Det var naboforholdet til Block-Watnes distriktssjef i Drammen, Søren Halck Johannsen, som satte Henriette på ideen. Den kreative kunstnerens idé om å benytte en splitter ny bolig til å vise fram egen produksjon, fant gjenklang hos Block-Watne. Tanken om at begge parter – både kunstner og boligprodusent – kan nå et bredere publikum på denne måten, blir nå virkeliggjort.

- Det er spesielt spennende at dette skjer her på Gleinåsen i Røyken, i mitt eget lokalmiljø, sier Henriette som tidligere har stilt ut verkene sine både i Italia, New York og Berlin.

Inspirert av natur

Hjemme hos Henriette i Kjekstadmarka, der hun bor med mann, to døtre og hund, har hun okkupert et lite rom der hun materialiserer sine ideer med pensel og farge på lerret. Hun bruker gjerne jordfarger, og presenterer sine motiver i en ekspresjonistisk og figurativ stil.

- Jeg har vokst opp med hytte på fjellet og båtliv om sommeren. Et nært forhold til natur er en viktig inspirasjonskilde for meg, sier Henriette som selv bor i et Block-Watne hus med god tilgang til Kjekstadmarka.

- Jeg bruker marka mye på tur for å hente inspirasjon, sier hun og tar oss med til de flott tilrettelagte områdene rundt Vesledammen. 

Senker terskelen

Kunstneren har stor tro på konseptet ”Kunst i hus”.

- Det er en måte å nå et bredere publikum på, mener hun.

Mange synes det er skummelt å gå inn i et galleri, selv om de er glade i kunst. Manglende tillit til egen kunnskap kan være en årsak til at terskelen for mange er høy.

- Når utstillingen ikke er i et galleri, men i et hjem, blir terskelen lav, tror hun.

Henriettes begeistring for prosjektet deles av Hege Jøldal, salgskonsulent i Block-Watne. Hun har i nært samarbeid med kunstneren planlagt og realisert utstillingen.

- Da jeg så bildene til Henriette slo det meg umiddelbart at de ville få visningshuset til å framstå som et vakkert hjem, sier hun og berømmer samarbeidet med kunstneren.

- Vi har fått god kjemi, sier hun.

Sol og utsikt

Også salgskonsulenten har forventninger til å nå et bredere publikum enn normalt.

- Utstillingen vil trekke mange som i utgangspunktet ikke er på boligjakt. Men når de først kommer inn i eneboligen, vil enkelte komme til å vurdere boligskifte, tror hun og forteller at hun arrangerer visningshelg lørdag 23. og søndag 24. april.

Hun viser rundt i en moderne enebolig i lys, nordisk stil, med store vindusflater og lyse farger på veggene i kontrast til et vakkert eikegulv. Store terrassearealer med og uten overbygg gir utendørs tilgang til fantastisk utsikt og flotte solforhold.

- Her ligger alt til rette for å skape seg sitt eget drømmehjem gjennom tilvalg for eksempel på HTH-kjøkkenet eller annet fargevalg på overflater, sier Hege.

Trygg oppvekst

Eneboligen ligger i Block-Watnes nye utbyggingsfelt i Gleinåsen Vest i Røyken. Feltet består av både rekkehus og eneboliger, og boligprodusenten skal også bygge leiligheter fra 50 til 115 kvadratmeter der.

- Området er under utvikling, forteller hun.

Det er kort vei til sentrum med de fasilitetene som tilbys der. Som nærmeste nabo til boligfeltet ligger en ny, flott barneskole med idrettshall. Det er heller ikke langt til ungdoms- og videregående skole.

- Området er som skapt for friluftsaktivitet. Et godt sted for barn og ungdom å vokse opp, sier Hege og minner om at Røykens beliggenhet midt mellom Asker og Drammen gjør bygda ideell også for pendlere.

- Røyken ligger 20 minutter med bil fra Asker Sentrum og Drammen. Det er godt med offentlig kommunikasjon herfra. Toget går via Asker til Oslo, og setter du deg på en buss, er du i Drammen på kort tid, sier hun.

Kunst i hus

Ustillingen finner du i Glitreveien 27, Gleinåsen Vest i Røyken.

Åpent mandag-fredag kl. 12-18, lørdag-søndag kl. 12-15 i perioden 14. – 24. april.

Den som først signerer kjøpskontrakt på bolig i Gleinåsen får et vakkert kunstverk til en verdi av 18000,-.

Eneboliger i tre etasjer med fire soverom, to bad, stort kjøkken/allrom, loftstue med utgang til terrasse.

Arealeffektiv planløsning.

Block-Watne tilbyr også rekkehus i Gleinåsen Vest, og prosjekterer leiligheter i samme område.

Block-Watne har også salgsstart på store eneboliger og eneboliger i rekke i Kjekstadmarka 22. april, med visninger påfølgende helg.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet