Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

De savner ikke huset

Annonse fra Block Watne

De flyttet fra en stor enebolig i Drammen til blokkleilighet i Solbergelva. – Vi har ikke savnet huset en dag, hevder Kirsten Bøen.

Sammen med ektemannen Robert Ryghseter har Bøen tatt skrittet helt ut. De tok farvel med den store eneboligen og skaffet seg selv et enklere liv. Selv har de installert seg på 116 kvadratmeter på Bergås i Solbergelva.

- Det kan ikke bli bedre, sier Ryghseter.

Romslig

- Vi fikk plass til alt, sier Bøen.

Hun hevder at overgangen fra stort hus til leilighet ikke førte til store kvaler der møbler og gjenstander måtte velges bort.

- Det vi eventuelt har kvittet oss med, hadde vi heller ikke noe behov for, sier hun.

Og det var nettopp en av årsakene til at ekteparets valg falt på en ny og lekker leilighet i Bergås Terrasse, en del av Block-Watnes Bergås-prosjekt i Nedre Eiker kommune.

- Vi er begeistret for romsligheten som preger leiligheten både ute og inne, sier Ryghseter og viser fram den 32 kvadratmeter store terrassen.

- Det er hagen vår nå, smiler han. 

Enkelt

Når du har bodd i huset du selv bygde i noen tiår, er det lett å gro helt fast. Mange sliter med tanken på å skille seg fra et hjem man har identifisert seg med. Likevel sysler mange flere enn ekteparet Bøen/Ryghseter med ideen om et lettere liv uten bindende hagearbeid og et ofte økende vedlikeholdsbehov. En ny leilighet er svaret for stadig flere.

- Det er en ukomplisert boform, sier Ryghseter.

Plass til verksted

Det er godt med bodplass både i leiligheten og i garasjeanlegget. Fire sykler, som brukes flittig på lange treningsturer flere ganger i uka, arbeidsbenk og det de ellers trenger bodplass til, har fått sin faste plass.

- Jeg har til og med rigget meg til med skrustikke i boden. Jeg kan jo ikke leve uten skrustikke, smiler Ryghseter som berømmer romligheten både i leiligheten og i ganger og korridorer.

- Dessuten kan vi ta heisen fra garasjen rett opp i hallen utenfor leiligheten, sier han.

Fantastisk utsikt

Fra en solfylt terrasse har ekteparet utsikt inn til Drammen via skog, fjell og blåner til Mjøndalen. De ser ned på Solbergelva sentrum med skoler, idrettsanlegg og handels- og servicetilbud, et utsyn friområdet foran sørger for aldri vil berøres av framtidig utbygging.

- Enten du bor i første etasje eller på toppen i femte, er utsikten den samme, sier salgskonsulent Espen Oland.

Han bekrefter ekteparet Bøen/Ryghseters beskrivelse av leilighetene som enebolig i blokk.

- De største leilighetene er på hele 132 plasseffektive kvadratmeter med gode planløsninger, sier han.

Turområder

Bergås Terrasse har en perfekt beliggenhet for den som er glad i tur i skog og mark – eller tilgjengelighet til gode sykkelveier, som Bøen og Ryghseter trives med.

- Herfra kan jeg gå på ski til Lier, sier Oland og viser til at Bergås Terrasse ligger i skogkanten og gir umiddelbar tilgang til Drammensmarkas stier og løyper.

- Og får du lyst på en bytur, er Drammen bare et kvarters biltur unna, forteller han og legger til at fra Solbergelva går ekspressbussen til Oslo og lokalbussen tar deg raskt til Drammen.

Veletablert

Block Watne har bygd og er i ferd med å bygge ytterligere noen eneboliger i rekke på Bergås. Leilighetene Oland tilbyr ligger i det tredje og siste leilighetsbygget.

- Området for øvrig består av boliger fra ulike tidsepoker, noe som gjør at boområdet preges av å være veletablert, sier han.

Det er også en god aldersfordeling mellom de som har valgt å etablere seg i Bergås Terrasse.

- Her bor det alt fra unge par i tyveårene til pensjonister, forteller Oland som øsnker velkommen til visningshelg 23. og 24. april.

Bergås Terrasse

Ligger i Solbergelva i Nedre Eiker

Visningshelg lørdag 23. april og søndag 24. april

Tre leilighetsbygg med 14 leiligheter i hver

Panoramautsikt

2-, 3- og 4-roms leiligheter

Størrelse fra BRA 81 - 132 m²

Høy standard, miljøvennlig oppvarming og godt inneklima

Innvendig garasjeplass med heis direkte opp til hall

Sydvendt terrasse med meget gode solforhold

Toppleiligheter med hele 60 m² terrasse

Herlige fellesområder mellom husene

Flotte turområder sommer som vinter rett utenfor stuedøren

Butikker og andre servicetilbud i Solbergelva bare en knapp kilometer unna

Kort vei med bil til Drammen sentrum (10 minutter), Oslo ligger 45 min unna, mens det tar 20 min til Asker og Kongsberg

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet