Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Se hvor lett det er å få en dekorativ og koselig uteplass

Annonse fra Plantebørsen

Rottingstoler eller minimalistiske møbler? Liker du det rustikke eller romantiske? Uansett hva du leter etter, finner du det mest sannsynlig hos Plantebørsen i Lier.

Plantebørsen

Adresse: St.Hallvards vei 23, 3414 Lierstranda

Telefon: 32 84 54 30
Fax: 32 84 54 68
E-post: post@planteborsen.no

Nå er våren her – og sommeren rett rundt hjørnet. Da er det på tide å gjøre uteplassen klar. Utover sommeren blir det mange fine dager og kvelder på terrassen. Hos Plantebørsen finner du det du trenger for å gjøre verandaen koselig. De har mange gode tips til hvordan du kan innrede terrassen din.

– Mange kunder kommer til oss med et bilde av uteplassen sin. De spør oss hvordan de kan innrede for å få det fint og koselig på sin terrasse. Det hjelper vi dem selvsagt med, forteller Magnhild Bergem som er avdelingsleder på Plantebørsen. 

Stort utvalg

Forretningen har et stort utvalg av både møbler, planter og interiørartikler. Magnhild er flink til å sette sammen dekorative og smarte løsninger for ulike terrasser. Hun har jobbet med dette mange år og har lang erfaring med å sette sammen en uteplass som kunden blir fornøyd med.

– Jeg bruker å anbefale dem å lage en koselig uteplass. Samtidig kan det være lurt å velge noen ting som deler opp uteplassen i kanskje to avdelinger. Da kan man ha et litt stort areal med sofa og bord, eller stoler og bord. Alt etter hva kunden har behov for og ønsker. I tillegg kan man ha en liten hjørnekrok med kanskje bare en lun stol og et lite bord. Der kan man nyte kvelden med en god bok, forteller hun.

Avdelingsleder Magnhild Bergem

Kontaktinformasjon

Ja takk, jeg ønsker å motta nyhetsbrev fra Plantebørsen. 

Tenk helhet på uteplassen

Magnhild har noen tips hun uansett bruker å dele med alle uansett hvilken uteplass hun blir spurt om å hjelpe til med å sette sammen.

– Jeg bruker å si at de burde ha varmelamper, det er ikke mange månedene i Norge det er varmt nok til å sitte ute på terrassen om sommeren hele kvelden. En varmelampe kan forlenge sesongen og gjøre slik at du kan benytte deg av uteplassen kanskje fra mai til oktober. I tillegg er jeg veldig opptatt av å tenke helhet. Det er viktig å ha samme stil på uteplassen, også kan man finne noen dekorative interiørartikler som bryter litt med helheten, forteller hun.

Hva er de nye interiørtrenden for uteplassen i år?

– Nå som våren har kommet og sommeren nærmer seg med stormskritt, får vi inn mange dekorative nyheter. Trendene som kanskje skiller seg mest ut i år, er aluminiummøbler og lys kunstrotting. De tåler regn også er de laget av et materiale som tåler mange soltimer, det er selvsagt viktig, avslutter hun.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet