Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik lager du staudebed

Annonse fra Plantebørsen

Ikke grønne fingre, sa du? Gartner Andreas Dyrnes Bjerke fra Lier har tipsene du trenger!

- Stauder kan du få til å blomstre fra tidlig vår til sen høst, kommer det fra den erfarne gartneren.

For hvor mange ganger har du ikke irritert deg over at plantene dine dør hen på verandaen enda du omstendelig har fulgt plantebruksanvisningen, gjødslet og vannet både en og to ganger? Plasseringen din er det heller ikke noe å si på, det er nok sollys!

Plantebørsen

Adresse: St.Hallvards vei 23, 3414 Lierstranda

Telefon: 32 84 54 30
Fax: 32 84 54 68
E-post: post@planteborsen.no

Mye sol gir mye valgmuligheter

Men - det er nemlig her staudene kommer inn: Plantene er spesielt tilpasset det norske klimaet og vil passe perfekt inn i de grønne omgivelsene dine. Og hvis du lurte, stauder er planter som visner hvert år. Så her har ikke du gjort noe feil, hvis du trodde det.

- Husk å se an solforholdene når du anlegger nye bed. Er det mye sol har du veldig mange valgmuligheter, mens er det mye skygge blir det mindre å velge i, forklarer gartner Aleksander Dyrnes Bjerke.

Jordforholdene i hagen må du også ta en ekstra titt på. Er det mye stein bør du bytte ut jorda.

- Har det også stått andre vekster i jorda, så kan denne være litt ”død”. Da kan kugjødselkompost eller det å bytte ut jorda helt gjøre susen, i tillegg til å bruke gartnerjord, fortsetter hage-eksperten.

Plante i krukker? Husk å vanne nok!

Er du en av dem som ønsker planter i kule krukker på balkongen eller verandaen, må du gjøre noen andre små grep. Andreas tipser om at du bør gå for planter som tåler litt mer. Dette har med at du må huske å vanne plantene mer, naturlig nok, ettersom regnet ikke kommer til.

- Fordelen med stauder er at de også har lengre blomstringstid. Dermed blir valgmulighetene flere, og du kan ha litt høyde på plantene. Busker blir fort mye mer ensfarget og kjedelig, forklarer Lier-gartneren.

Og det aller beste til slutt – staudene blir bare finere og finere etter hvert som tiden går. Det blir mer blomster og roten blir kraftigere.

- Men det gjelder å planlegge godt, da. Trikset er å plassere staudene tett nok, slik at det ikke blir mye åpne rom. Ja, du må ned på kne og luke. Her slipper du ikke unna! sier Andreas med et lurt smil.

Få grønne fingre og kom til Plantebørsen i Lier!

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet