Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Proft utstyr for alle i Tollbugata

Annonse fra Norengros Drammen

Daglig leder i Norgenros Drammen Papir Engros, Kristin Claudi (t.h.) og butikksjef Eva K. Vik kan ønske velkommen til nyoppussede lokaler i Tollbugata. Etter 27 års drift har Norengros bygd om proff-butikken i Drammen for å satse mer på privatkundemarkedet. Deretter skal 36 andre butikker gjøre det samme.

Drammen Papir Engros i Kobbervikdalen er en av de største avdelingene til Norengros-kjeden med 120 ansatte og en omsetning på 430 millioner kroner. Det startet i Tollbugata i 1989 med hentelager og administrasjon. Da bedriften vokste seg ut av lokalene, flyttet de hovedvirksomheten og lager til Kobbervikdalen.

Den langstrakte butikken på 1.000 kvadratmeter ble imidlertid værende på Rundtom.

– Vi pleier å si at butikken er så lang at den dekker to buss-stopp, smiler daglig leder i Norengros Drammen Papir Engros, Kristin Claudi. 

Proft utstyr for alle

I lokalene tilbys det alt fra emballasje, kontorartikler og storhusholdningsprodukter til kontormøbler, interiør, flytteesker og medisinsk utstyr. Og nå blir altså Tollbugata-avdelingen pilotbutikk for den landsdekkende kjedens nye satsing som handler om å gjøre proft utstyr mer tilgjengelig for alle.

– Norengros´ varer er jo kjent som noe storhusholdninger og bedrifter har benyttet seg av, selv om det i det siste også har vært mulig for privatkunder å gjøre det samme. Vi ønsker imidlertid å få frem at privatkunder også har tilgang og kan nyttiggjøre seg av det samme proffe utstyret og varene som det bedriftene og ekspertene bruker. I tillegg får de tilgang til all den kompetansen våre medarbeidere har om de ulike produktene.

– Vi mener bestemt at vi tilfører varene en ekstra verdi gjennom at vi har ansatte som er eksperter på de ulike områdene og produktene, enten det er sykepleiere eller renholdseksperter. Og nå ønsker vi å nå ut til bevisste forbrukere som ser denne nytteverdien, påpeker Norengros-sjefen.

Ombygd for en million

”Gjenåpningen” av butikken i Tollbugata skjer i morgen etter at en million kroner er brukt på ombygging og ansiktsløftning.

– Vi har gjort varene mer synlige og tilgjengelige. Åpningstidene blir utvidet, og det er også bygget et helt nytt inngangsparti. Neste skritt blir å få på plass et nytt og mer effektivt kassasystem. Og etter hvert skal alle de 36 andre Norengros-butikkene i Norge gjøre det samme, forteller daglig leder i Norengros Drammen Papir Engros, Kristin Claudi. 

LANG: Den langstrakte Drammen Papir Engros-butikken i Tollbugata startet opp for 27 år siden. – Vi pleier å si at lokalene strekker seg over to buss-stopp, sier Kristin Claudi.
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet