Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Se Ellens drømmekjøkken

Annonse fra Crown Imperial kjøkken

Så fornøyd var Ellen med sitt nye kjøkken, at hun inviterte Bente fra Crown Imperial kjøkken på middag.

For to år siden ble drømmen en realitet: Ellen Sjørbotten kunne sammen med sin mann Asle endelig flytte inn i Engersand Havn. – Det er helt fantastisk å bo så nærme sjøen, med alt fra fargespill i sjø og himmel til nærhet til dyreliv. Alt dette kan jeg se fra kjøkkenvinduet mitt, sier en svært fornøyd Ellen. 

MATGLEDE: Ikke noe problem å diske opp i disse omgivelsene

Eksklusivt

For at leilighetens uttrykk skal passe inn med en så fantastisk beliggenhet, har ikke Ellen og mannen spart på tilvalgene. Særlig kjøkkenet fikk seg en kraftig oppgradering, og valget falt på Crown Imperial kjøkken. Ellen ble introdusert for Bente, som leverte inventar til både kjøkken, vaskerom og garderobeløsninger. 

– Vi synes leiligheten har fått en veldig god helhet, ved å velge samme leverandør til flere rom. Vaskerommet har for eksempel de samme frontene som kjøkkenet, sier Ellen. 

Vil du vite mer?

Legg igjen e-post eller telefon, og bli kontaktet av Crown. 

Den nøye planleggingen har skapt en god arbeidsflyt på kjøkkenet, med redskap plassert i forhold til hva som brukes hvor.

Hun har ingenting å utsette på kvalitet, materialvalg og finish på verken kjøkken eller garderobe. Kjøkkenmodellen de valgte heter Furore HL (uten håndtak), med aluminiumskinner og sokkel. Frontene er i høyglans, med fargen Cooffe light. Benkeplaten er 20 mm Silestone i fargen Auminio Nube. Overflatene oser klasse, og for å matche kvaliteten i kjøkkenet, er alt av hvitevarer fra toppserien til Miele.

Dører og skuffer, både på kjøkken og garderobe har automatisk lukking som gjør det svært enkelt å fullt ut benytte seg av den effektive lagringsplassen. 

Crown Kjøkken

Crown Imperial er en av Europas ledende kjøkkenprodusenter og ble etablert i England i 1946. Har over 400 forhandlere i England, Irland og Skandinavia.

Nedre Eikervei 12

Drammen

Telefon: 32 88 22 40

Avgjørende kundeoppfølging

Å innrede en helt ny leilighet, er ifølge Ellen både veldig gøy, men også veldig slitsomt. I jakten på det perfekte er det veldig mange valg som skal tas, og god rådgivning er viktig for å lykkes. 

Det som kanskje har imponert Ellen mest i møte med Crown, er oppfølgingen hun har fått av Bente. Hos Crown kan man  tilpasse for eksempel skuffebredde på skreddersøm, i motsetning til de fleste andre kjøkkenleverandører som operer med faste mål. Det krever en del planlegging, og da er en god dialog med kundeansvarlig svært viktig. 

– Jeg var heldig, Bente på Crown ble vår kontaktperson. Hun var veldig tålmodig og nøyaktig, og hjalp oss til å tilpasse kjøkkenet vårt. Vi har hatt veldig mange møter, og hun har gitt meg tid til å bestemme og ombestemme meg. Det samarbeidet var helt utrolig, og veldig viktig, smiler Ellen. 

Hun skryter også av måten monteringen ble gjort på: 

– De som monterte garderoben var veldig påpasselig med å ikke komme borti vegger og dører da de bar inn materialene. Og jobben er veldig bra gjort, ikke noe slark eller unøyaktighet i arbeidet! 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet