Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Magasinet Drammen fyller 25 år!

Annonse fra Magasinet Drammen

For 25 år siden åpnet Drammens senterkjøpesenter, Magasinet. Både Hilde og Eva har vært med fra starten!

Om Magasinet

Nedre Storgate 6, 3015 Drammen.

Telefon: 32 21 39 90 Areal: 25.100 kvm

Omsetning i 2013: 407 mill

Antall butikker: 65

Antall p-plasser: 200

Åpnet XX Mars 1992

Året er 1992. Ace of Base herjer hitlistene, påsatte kirkebranner brenner seg fast i nyhetsbildet og Bill Clinton blir president i USA. I Drammen derimot, et steinkast unna Bragernes torg, etableres byens største kjøpesenter i sentrum, Magasinet

Innglasset gate

Å få et kjøpesenter plassert midt i sentrum var viktig for Drammen på 90-tallet. Kundeflukten til de nye kjøpesentrene utenfor byen tiltok i fart, og for å holde liv i sentrum måtte noe drastisk gjøres. Noen arkitekter hadde tegnet glasstak over store deler av Drammen sentrum, mens løsningen til slutt ble å bygge tak over Nygata. Det samlet Lyche, Risto-senteret, Glassmagasinet og 40 andre butikker under et tak. 

For å gi det nye senteret et nytt navn, ble det utlyst en navnekonkurranse. Magasinet fikk flest stemmer, på den måten fikk det tradisjonsrike Glassmagasinet på sett og vis leve videre. 

Artikkelen fortsetter under bildene.

Det var mange eldre gutter som var fryktelig flørtete den gangen

Eva

Fra gatekjøkken til sko

Seks medarbeidere som i dag jobber på Magasinet, var der også for 25 år siden. Eva Thorkildsen er en av dem. Hennes forhold til Magasinet startet på gatekjøkkenet Sibylla, som blant andre ble drevet av hennes far. 

– På den måten var det ikke så vanskelig å få meg jobb der som 15-åring, smiler Eva. 

Fra den to år lange perioden med frityrolje og grillkrydder husker Eva kundene best. 

– Det var mange eldre gutter som var fryktelig flørtete den gangen. Men jeg savner likevel ikke den tiden nå, sier Eva. 

Fra burgersteking og småflørting med guttekundene, gikk veien videre til klær, mote og Bik Bok. Eva fikk jobben, men hadde glemt å oppgi kontaktinformasjon, så hun fikk ikke beskjeden! Gleden var derfor stor da Eva gikk innom Bik Bok for å høre hvordan intervjuet hadde gått, og kom ut igjen med en jobb. 

Bik-Bok-eventyret skulle vare i 10 år. Da ble hun forespurt å være butikksjef for DNA. Den utfordringen klarte hun ikke å si nei til, og Eva har vært der frem til nå. Grunnen er enkel: 

– Dette er verdens beste arbeidsplass! 

Hanan i Drammen

De første årene hadde senteret sin egen, litt rare maskot. Et reklamebyrå hadde ideen om at logoen til senteret skulle bestå av en hane, inspirert av Alf Prøysens låt Hanan i Drammen. Markedskoordinator på Magasinet, Hilde Røren, startet den gang blomsterbutikken på senteret. Hun husker godt hanen: 

– Det ble laget en Hanedrakt som en eller annen person hadde på seg. Han gikk rundt og mer eller mindre skremte Drammens befolkning i noen år. Kostymet ble stående på loftet til skrekk og advarsel i mange år, smiler Hilde. 

Etterhvert som tiden gikk og Magasinet fikk nye eiere, forsvant også hanen både som maskot og logo. 


Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet