Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lindum rydder i Drammens gater

Annonse fra Lindum

Se videostuntet der Lindum ønsker å hjelpe drammenserne - en ting kan vi avsløre: det går ikke helt som planlagt!

Årlig kaster nordmenn nærmere 2,3 millioner tonn med søppel. Rundt omkring i Drammen ligger det likevel noen hundre kilo her og der i kjellere og garasjer - som strengt tatt burde vært kildesortert og gjenvunnet. 

For selv om gjennvinningsstasjoner har gjort det enklere for oss å bli kvitt søppel på en miljøvennlig måte, er det ofte en ting som holder oss tilbake: dørstokkmila. 

– Vi ønsker å gjøre noe bra for byen vår, og har tatt med oss en container og litt bærehjelp, sier en engasjert Frøydis Borgen. Hun er salgsansvarlig for containerutleie for Lindum


Frøydis fant til slutt litt søppel i Drammen.

Artig gimmick

Det er selvfølgelig ikke hverdagskost at Lindum gratis tar med seg container ut til folket. Frøydis tror også folk har blitt flinkere til å bli kvitt søpla si selv: 

– Gjenvinningstasjonene er lett tilgjengelige, i tillegg til at grovavfall hentes i gatene to ganger årlig. 

At folk er flinke med søppel, fikk forsåvidt Frøydis og hennes kollega Morten erfare ganske raskt. De første husene de banket på dørene til, hadde ikke søppel å kaste! 

– Etterhvert oppdaget vi at noen enda ikke hadde kvittet seg med juletrærne sine. Så da fikk vi i hvert fall dekket bunnen av containeren. De får komme til oss hvis de egentlig samler på gamle juletrær, ler Frøydis. 

Senere på ettermiddagen kom Frøydis og Morten over en gullgruve: Noen var tydeligvis i gang med å pusse opp kjøkkenet! Tommy Hansen ble derfor veldig gla da han så den grønne containeren bli plassert utenfor verandaen full av gammelt kjøkkeninventar. 

– Det blir en del søppel, selv ut av et lite kjøkken som skal pusses opp. Det passet meg veldig bra at Lindum kom nå! 

Container levert til deg

Å leie container koster mindre enn mange tror, og er svært praktisk når mye rot skal vekk. 

Lindum har sin egen priskalkulator hvor det er enkelt å avdekke behov og pris. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet