Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Eva ble lurt av takfirma:

– Vi tapte 500 000!

Annonse fra Buskerud Blikk

Bytte av tak gikk fullstendig galt for Eva og Jan Harald. Firmaet som tok jobben gjorde en så dårlig jobb at alt måtte gjøres på nytt.

– Vi lot oss lure, sier Eva Eikeland. Sammen med mannen Jan Harald skulle hun få nytt tak på huset sitt som opprinnelig er fra begynnelsen av 1970-tallet. Takbyttet gikk ikke etter planen. 

Firmaet som fikk jobben satte igang som avtalt, men etterhvert oppdaget Eva og Jan Harald at ikke alt var som det skulle. Da var det likevel for sent.  

– Vår største feil var at vi gikk med på å betale før jobben var ferdig. Dette skulle gjøre det billigere for oss. Vi sa ikke noe om dette til barna våre. Hvis vi hadde gjort det, hadde de kanskje stoppet oss, sier Eva. 

Gratis befaring?

Trenger du en seriøs totalleverandør av tak? Legg igjen kontakinfo, og Buskerud Blikk tar kontakt med deg. 

Store feil

Taket som ble lagt viste seg å ha store mangler. Blant annet var ikke beslag tilpasset taksteinen, vannet rant inn mot vegg, pipebeslaget var montert feil, og papp var montert oppå lektene, synlig fra utsiden av taket. Med et så dårlig håndverk ville det være umulig å unngå lekkasje. Og firmaet som hadde gjort jobben var som sunket i jorden. 

– Vi søkte på internett men fant ikke igjen firmaet eller kontaktpersonen. Han er visst i fengsel nå, sier Eva. 

Ekteparet fikk en takstmann til å vurdere jobben som hadde blitt gjort. Han fastslo at hele taket måtte legges på nytt.

– Vi hadde allerede betalt da vi oppdaget hvor dårlig arbeidet var utført. Det tapte vi 500 000 på, smiler Eva tappert. 


Artikkelen fortsetter etter bildeserien.

Kom til himmelen

Takstmannen anbefalte ekteparet å ta kontakt med Buskerud Blikk for å få skadene reparert, og taket lagt på nytt. Allerede fra første stund merket ekteparet forskjellen: 

– Å komme til Buskerud Blikk var som å komme til himmelen. Bare kontrakten de kom med viste oss at de var profesjonelle. Vi fikk også god tillit de som jobbet på taket, og Eddie som passet på at alt gikk som det skulle, smiler Eva. 

Eddie Horpestad er salgs- og serviceansvarlig hos Buskerud Blikk. Han liker ikke å måtte rydde opp etter useriøse aktører i bransjen. – Det er aldri gøy å komme til noen som har opplevd så dårlig håndverk, fortviler Eddie, som også er lei seg for den store ekstrakostnaden kundene får i slike tilfeller. 

På taket til Eikeland måtte alt fra den forrige jobben rives. Taket ble rettet opp, ny papp lagt, i tillegg til sløyfer, lekter og helt ny takstein. 

– Den jobben måtte gjøres for å unngå lekkasjer, sier Eddie. 

Veldig fornøyd

Den tidligere læreren har ikke mistet nattesøvnen av den frustrerende takopplevelsen. Tvert imot fremstår hun med sprudlende humør og livsgnist. Selv om veien ble både dyr og lang, endte Eva og Jan Harald opp med et nydelig, rødt tak.

– Når huset en gang selges, er jeg klar over at de som flytter inn her kommer til å gjøre mye innvendig. Men de kommer ikke til å skifte taket. Jeg koser meg hver gang jeg kommer hjem og ser taket, avslutter Eva. 

 

UNDER SAMME TAK: Ekteparet er det samme, men taket er helt nytt.
Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet