Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det sorte gullet

Annonse fra Lindum

Vil du ha en god, næringsrik og bærekraftig hage? Da starter alt med god jord.

Begrepet "Det sorte gullet" har tradisjonelt blitt brukt for å omtale oljen vår. Nå ønsker Alene Alemu Tesfamichael å bruke begrepet på noe helt annet og mye mer miljøvennlig: næringsrik jord med hage- og matkompost. 

– Dette er det nye sorte gullet, smiler Alene som er forsker på markkompostering i Lindum. For det sorte gullet utvinnes på en helt spesiell måte. 

STOLT: Alene er stolt av det sorte gullet sitt.

Over 80 000 i arbeid

I bingen til Alene kryr det av små arbeidere. Mellom 80 000 og 100 000 meitemark sørger for at matavfallet, som først går gjennom biogassanlegget, blir til næringsrik og fruktbar jord. Jorden inneholder mikroorganismer og bakterier, er rik på næringsstoffer og dermed perfekt for plantedyrking. 

Det finnes mer enn 7000 meitemarkarter, men arten som får meske seg i matavfall hos Lindum er spesielt god på å kompostere. Kompostmeitemarkene bor og jobber i store binger hvor de også får matavfallet servert. Alene sørger for ideelle leveforhold så markene kan jobbe i fred. De liker seg best når det er mørkt og stille, med en luftfuktighet på 60% og en temperatur mellom 15 og 25 grader. 

Visste du at?

- Det er 10 000 forskjellige typer sopp i vanlig jord? 

Sopp er veldig viktig for jordkvaliteten, og bidrar blant annet til å forhindre sykdomsutbrudd på plantene dine

- Det i vanlig jord holder til 50 000 forskjellige arter bakterier? 


Markene holder seg helt på toppen av jordlaget (20-30 centimeter), mens den ferdig bearbeidede jorden faller lengre og lengre ned i beholderen.

– Etter to måneder har matavfall blitt til ferdig jord som vi kaller for vermikompost. Den kan enten stå helt alene som en fantastisk god gjødsel, eller blandes med andre jordtyper, sier Alene. 

Bærekraftig jord

Det andre suksesskriteriet som Lindum nyter godt av, er jord produsert av hageavfall. Direktør for biologiske prosesser i Lindum, Aud Helene Rosenvinge, utdyper: 

– Jorda som du får kjøpt rundt omkring på hagesentre inneholder vanligvis en andel torv. Torv er ikke fornybart, på linje med fossile produkter som for eksempel olje. CO² er lagret i torven og frigis når torven tas opp, noe som naturlig nok også er negativt for miljøet. I tillegg skades økosystemet torven er en del av når torven ikke lengre er der, sier Aud Helene. 

Jord av kompost:

- 1 teskje god jord = 1 milliard bakterier

- Gir god struktur, bra for vann og luft til røttene

- Er bærekraftig, kompost er en naturlig del av kretsløpet

- Bidrar til mikroorganismer som holder jorden levende

- Er ugressfri

Lindum har som mål å bli helt torvfrie i løpet av 2017, og skal i stedet bruke hagekompost i sin jord. Det er et naturlig produkt som ikke bidrar til økt CO²-fotavtrykk. I tillegg har hagekomposten mange andre fordeler:

– Hagekomposten gir en veldig fin struktur til jorda, som gir røttene tilgang til både vann og luft, sier Aud Helene.

Etter at hageavfallet har ankommet Lindum, kvernes, siktes og komposteres det – en prosess som varer et års tid. Den må både vannes, vendes og kontrolleres for temperatur og fuktighet til den er ferdig. En god kompostering fører også til ugressfri jord.

Hagekomposten gir en veldig fin struktur til jorda, som gir røttene tilgang til både vann og luft.

Aud Helene Rosenvige

BLIR GRØNT: God jord fra Lindum gir grønne forhold langs Bragernes strand.

God blanding

Kombinasjonen av Vermikompost som er svært næringsrik og hagekompost som har en utsøkt struktur og er proppfull av mikroliv, gjør Lindums jord helt unik:

– God jord kjennetegnes av tre ting: Den må være ugressfri, ha et godt organisk innhold og god struktur. Det gjør heller ingenting for jorda vår at den er bærekraftig, og alt dette får du i jord fra oss, avslutter Aud Helene. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet