Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lyst på nytt kjøkken?

Annonse fra Crown Imperial kjøkken

Ole Johnny Jensen fra Hokksund skal endelig fornye hjemmets viktigste rom - kjøkkenet. Se video fra forvandlingen!

Ole Johnny og kona har ikke byttet ut kjøkkenet siden huset kom opp på midten av 70-tallet. Når først kjøkkenet skulle oppgraderes, slo paret på stortromma: Valget falt på en av de mer eksklusive kjøkkenleverandørene, Crown Imperial

– Vi er veldig fornøyde, smiler Ole Johnny. 

Moderne linjer

Crown har et enormt utvalg av kjøkkentyper, løsninger og farger. Familien Jensen ønsket seg et moderne kjøkken med rene linjer og fronter uten håndtak, noe som var uproblematisk å finne  i Crowns sortiment. Etter å ha tegnet kjøkkenet i 3D, bestemte Ole Johnny og kona seg for å kjøpe kjøkkenet, og Crown foretok kontrollmål før bestillingen ble sendt til fabrikk. 

Rivingen av det gamle kjøkkenet ville Ole Johnny gjøre selv. –Det gikk faktisk bedre enn jeg trodde, sier Ole Johnny. 

Siw vet at Crownkundene får montering av høy kvalitet.

Montering viktig

Det er mange faktorer som spiller inn for å få et nytt kjøkken man blir godt fornøyd med. Planlegging, tegning, tilpasninger, materialvalg, stil og farge er alle viktige elementer. Det hjelper imidlertid ikke å ha alt dette på plass hvis den siste fasen ikke fungerer: monteringen. I tillegg til at sluttresultatet skal bli bra, er tempo også viktig – vi bruker jo tross alt kjøkkenet hver dag.

Vil du ha nytt kjøkken?

Oppgi kontaktinformasjonen din her, så kontakter Crown deg for nærmere avtale. 

– Våre montører får mye skryt. En ting er at de er flinke håndverkere - men vi har også med oss dekksider og takforinger på overmål, slik at vi kan tilpasse kjøkkenet til eventuelt skjeve vegger, gulv og tak, sier selger i Crown, Siw Berntsen. 

Familien Jensen har installert et svært midlertidig kjøkken på vaskerommet. Han er enig i at både kvalitet og tempo i arbeidet er viktig hva gjelder montering: – Vi er svært fornøyd med både dialog om når håndverkerne skal være her, tempoet på arbeidet som er gjort, og ikke minst kvaliteten på sluttproduktet, smiler Ole Johnny. 

Smertefri prosess

Siden kjøkkenet ble valgt ut og tegnet og til det noen måneder senere står helt ferdig, har Ole Johnny følt seg godt tatt vare på. Dialogen med Crown har hele tiden vært god og tydelig, og alle avtaler har blitt overholdt. Når håndverket i tillegg er utført med pinlig nøyaktighet, er ikke Ole Johnny i tvil: 

– Dette ble veldig, veldig bra, avslutter han. 


Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet