Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lyst på enebolig på Drammens tak?

Annonse fra NBBO

Endelig er det et nytt, spennende boligprosjekt på gang på Fjell. Solsvingen 91 kan bli din nye adresse, og en av naboene dine heter Kristin.

Interessert?

Legg igjen kontaktinformasjon, og Jan Vidar forteller deg alt om prosjektet. 

Du kan også se mer her

– Nå er det bare å glede seg, utbryter en fornøyd, men spent Kristin Bjørkavåg. Det er mindre enn en uke siden hun kjøpte en splitter ny enebolig som mest sannsynlig vil være innflyttingsklar første halvår 2019. Nå er hun tilbake for å beundre utsikten, og se for seg hvordan det blir å flytte inn i Solsvingen 91.  

Profesjonell kjøper

Kristin vet hva hun skal se etter når hun vurderer ny bolig. Hun har jobbet som interiørarkitekt i 17 år, og driver i dag Paradis interiørarkitekter.  Etter å ha studert både planløsninger og solstudier, valgte hun å kjøpe boligen hun har sett annonser for over lengre tid. 

– Jeg liker at det er tre verandaer slik at man kan flytte seg etter sola. I tillegg er det bra at det er to stuer og fem relativt små soverom, da barna uansett bruker lite tid på rommene sine, smiler Kristin. 

Huset hun flytter fra er på over 360 kvadratmeter med stor hage. Hun gleder seg til en enklere måte å leve på, uten tanke på oppussing og vedlikehold med det første. Samtidig beholder hun fordelen med å ha enebolig. – Det blir deilig med en lettstelt hage jeg kan slippe hunden ut i, og at jeg kan kjøre rett til døra. Å flytte hit betyr en enkel hverdag, samtidig som vi beholder alle fordelene med å bo i dette området, sier hun. 

Kjøp nytt!

Lave kjøpsomkostninger

Garantier og 5 års reklamasjonstid

Større rettsvern enn ved kjøp av bruktbolig

Trenger ikke tenke på oppussing på mange år

Nytt bygg = lavere driftsutgifter

Fastpris – slipper budrunder

Kjenner området

For Kristin kjenner nemlig nabolaget godt fra før. Familien har bodd her i 12 år, og familien vet å benytte seg av tilbudet området har å by på.

 – For eksempel er ungdomsklubben her veldig bra, og vi har vært godt fornøyd med både barne- og ungdomsskole. I tillegg går det buss til byen hvert tiende minutt, det er kort vei til skogen, samtidig som vi har et bra butikktilbud i nærområdet, smiler Kristin. 

Kommunen satser ekstra på Fjell i tiden som kommer, og spytter årlig inn fire millioner kroner frem til år 2020. Det betyr nye gangveier, lekeplasser og parker, samt at Fjell Skole skal totalrenoveres og påbygges, i tillegg til at området får en ny idrettshall og aktivitetshus. Med andre ord: Dette er en bydel som allerede er god å bo i, og som vil bli enda bedre!

Perfekt miks

– Dette prosjektet har en perfekt miks av utforming og beliggenhet, sier ansvarlig megler for prosjektet, Jan Vidar Avdal. 

Syv kjedede eneboliger består har hver for seg tre terrrasser, to bad og eget vaskerom, fem soverom og to stuer. Carport oppføres i tilknytning til bolig for enkel adkomst. Nedenfor boligene bygges det for tiden 25 rekkehus i samme stil. 

– Utover kvaliteten på boligene, byr området både på god utsikt og som Kristin sa et godt tilbud til de som bor her, avslutter Jan Vidar. 


Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet