Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne hyttedrømmen er bare 40 minutter fra Drammen

Annonse fra Tretopphytter Oslofjord

Kun 40 minutter fra Drammen ligger tre tretopphytter ut mot Oslofjorden. Bli med Berit, Lars Jacob og barnebarna når de besøker Falkeredet.

– Se på den utsikten! Berit har nettopp tatt de siste skrittene opp til verandaen på tretopphytta Falkeredet. Det er nettopp de siste skrittene som avslører det den tette skogen har gjemt: en helt utrolig utsikt over Oslofjorden. Utsikt som det fortsatt er mulig å booke hos Tretopphytter Oslofjord nå i vinterferien. 

– Det er virkelig fantastisk å komme opp her, utbryter Berits samboer Hans Ludvig Moen. 

Følelsen av å sveve over Oslofjorden tar pusten fra de - selv om de har vært her før. Artikkelen fortsetter under bildeserien.

Book overnatting

- Egne priser for overnatting i uke og helg

- Fem hytter tilgjengelig fra mai 2018, tre tilgjengelige nå

- Unik naturopplevelse

-7-8 sengeplasser

- Gå inn her for å booke din overnatting

Fra tre til fem hytter

 Selv om Hans Ludvig og Berit bor i Lierskogen, har paret tilbrakt mye tid på Veggefjell i Horten. Hans Ludvig kommer fra området, og har i mange år tatt med seg Berit på tur. Det var slik de kom over tretopphyttene under oppføring. De bestemte seg tidlig for å booke inn en overnatting, og var blant de aller første gjestene på Ugleredet, den første hytta som stod klar. 

–Etter en natt på Ugleredet bestemte vi oss for at vi må ha som mål å overnatte på alle hyttene. Da hadde vi også med oss barnebarna, og de hadde veldig lyst til å besøke en av disse hyttene igjen, sier Berit.

Tretopphytter Oslofjord består for tiden av tre hytter, men nummer fire (Våkeredet) kommer opp i april og i mai er også Ørneredet klart for booking.

Selv om hyttene både ligger forholdsvis nær hverandre og er ganske like innvendig, har alle et særpreg. Utsikten varierer ettersom hyttene er bygd i litt ulik himmelretning.  Opplevelsen av å være i en tretopphytte endrer seg også i takt med både årstid, vær og lysforhold. 

I tillegg har disse tretopphyttene et trumfkort: spesiallagde møbler. 



Lekne møbler 

Trond Barth Andersen er mannen bak tretopphyttene. Han ønsket seg noen spennende hytteskilt, og ekspereminterte med å skråsage ulike tresorter for å få frem årringer og beholde bark på ytterkantene. Dette ble så vellykket at Trond så potensiale til å foredle den lokale skogen ytterligere: 

– Jeg lager nå blant annet utemøbler, bord, benker, trapper, og bestikkholdere med materiale fra skogen her. Og hver hytte får hvert sitt treslag på verandaen:  Svartor, eik, bjørk, barlind og ask, sier Trond. 

Sistnevnte har blitt favoritten, og akkurat nå jobber Trond med å lage ostefat som etterhvert vil finne veien til de ulike hyttene. 

Hyttene lages i tretoppene for å komme så nært naturen som mulig. I trærne bor både ekorn og fugler, og i alle hyttene er det fuglemat som gjestene kan mate fuglene med. Men for familien til Berit er det en ting som trumfer alt: Utsikten. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet