Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjersti fra Brakar viser Elisabeth og Ludvig hvordan den nye appen fungerer.

Nå blir det enda enklere bruke bussene i Drammen

Annonse fra Brakar

Ny Brakar Billett blir lansert i dag! Den får nytt design og en rekke nye funksjoner, og for deg som kjøper ungdoms- og periodebillett er det viktig å laste ned den nye appen raskest mulig.

Alle som skal kjøpe periode- eller ungdomsbillett i app må laste ned ny Brakar Billett nå, sier salgs- og markedssjef i Brakar, Kjersti D. Nordgård. Fra 5. mars kan du nemlig ikke kjøpe periode- eller ungdomsbillett i gammel app lenger. Den gamle appen vil være tilgjengelig ut mars, men kun selge enkeltbillett, 24-timersbillett og billett til nattbuss. Har du allerede kjøpt periode- eller ungdomsbillett i gammel app kan du bruke den ut mars. Den kan ikke overføres til ny app. 

Skulle du ha gjenstående dager på periodebillett på gammel app 1.april, kan dette refunderes mot kvittering. Krav om refusjon sendes til kundesenter@brakar.no og må være Brakar i hende innen 1.mai.

Last ned nå

Det viktigste budskapet Kjersti har i dag, er at det er viktig å laste ned den nye appen så raskt som mulig. Appen heter nye Brakar Billett, og er tilgjengelig nå i App Store og på Google Play. Det holder altså ikke å oppdatere den gamle. 

– Vi har samlet innspill fra kundene våre gjennom de siste årene, og tror de nye funksjonene vil komme godt med, sier Kjersti Danielsen Nordgård, salgs- og markedssjef i Brakar.

Hun trekker særlig frem muligheten for å kjøpe billett til andre slik at for eksempel barnet ditt kommer seg hjem: – Det er funksjonalitet flere har etterlyst, sier Kjersti som også tror muligheten til å kjøpe billetter i Osloregionen i Brakars app, er noe kundene vil sette stor pris på.

I den nye appen kan du i tillegg:

- Betale med Vipps

- Kansellere billetten din

- Endre starttidspunkt for billetten din

- Gjenopprette appen din hvis du skulle være uheldig å miste eller ødelegge mobilen din

– Hvis du har en gyldig periodebillett kjøpt i den eksisterende appen, vil den være gyldig i gammel app ut mars. Nye periodebilletter som kjøpes etter 5. mars er kun tilgjengelig i den nye appen, derfor er det viktig å laste ned den nye appen så snart som mulig, sier Kjersti. 

En fornøyd markedssjef viser frem den rykende ferske appen.

Slik fungerer den

Hvilke betalingsmåter du vil bruke, når du ønsker å få varsler, hvilket passord du vil bruke og funksjonen for å kjøpe billett til andre finner du under hamburgermenyen øverst til venstre. Her kan du også bestemme hvilke billettyper du ønsker å få tilsendt kvittering på. Du vil også kunne registrere telefonnummer og e-postadresse her, slik at det blir lettere for Brakar å hjelpe deg.

I gammel app kommer kontrollbildet som skal vises for sjåfør opp av seg selv. I ny app må kontrollbildet åpnes av deg når det skal vises på bussen, slik at dagens animasjon kommer opp.

Bruker kort og app

Kjersti treffer på Ludvig Hansen Hagen (17) som i dag bruker app, og Elisabeth Grøstad Lie (16) som sverger til kort. Begge har valgt sin billetttype for å føle seg trygg. 

– Jeg føler meg tryggere på at appen fungerer enn kortet, sier Trygve. 

Elisabeth har på sin side valgt kort fordi hun er redd for å gå tom for batteri ombord. 

– Mange er redde for å gå tom for batteri mens de er på bussen, i frykt for at de ikke kan vise frem gyldig billett. Faktisk har kontrollørene våre med seg nødladere slik at man får påvist at billetten er gyldig, sier Kjersti som tror flere og flere vil se fordelen ved å bruke mobilen som billett i tiden som kommer. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet