Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Se om Seppo får beholde jobben sin

Annonse fra Price Lagerbutikk

De jobber i en av de mest heseblesende dagligvarebutikkene i Norge. Med sjokktilbud to ganger i uka kan det gå en kule varmt - og for Seppo er dette en ekstra viktig dag.

Derfor blir det billig:

- Price selger alltid varen med samme rabatt de får fra leverandør

- Hvis produktet bytter forpakning, kan ikke leverandør levere den "gamle" til grossist. Slike varer kjøper Price

- Produktet har for kort dato til å bli levert hos grossist – i mange tilfeller er grossistkrav opp mot 100 dager

-Leverandør har for stort lager – vi selger gjerne varen billig

- Kjedene ønsker en annen sammensetning av varer i en sjokkselger, Price kjøper den gamle mixen til halv pris

- Varer som blir meldt ut av sortimentet til Norgesgruppen og de andre kjedene havner ofte hos Price

- Sesongvarer smaker også godt etter sesong, Price har ofte julegodteri i januar og BBQ i september


Seppo tok på seg Pricegenseren for aller første gang i august 2017, samme måneden som også Madeleine begynte i lagerbutikken. Bakgrunnen deres er imidlertid veldig ulik. Mens Madeleine har flere års erfaring med dagligvare, fra butikker som Kiwi og Joker, er Seppo uten erfaring. 

– Jeg er her på tiltak fra Nav, sier Seppo mens han gjør klar en stabel med Bixit turbar på billigtorget. I dag skal han få vite om han får fortsette. 

Kaster aldri mat

Price Lagerbutikk i Krogstadelva ble etablert i 2000 og eies av Norgesgruppen. Konseptet er enkelt: I denne butikken rulles lageret ut på gulvet og enkelte varer er av ulike grunner mye rimeligere enn i vanlige butikker. 

Her får du kjøpt varer som grossistene ikke tar inn igjen på sitt lager - enten fordi varene har byttet emballasje, "snart" går ut på dato, eller er en typisk sesongvare (for eksempel julemarsipan). I stedet for å kaste disse fullverdige overskuddsvarene, kjøper Price det til mye lavere pris - og gir den samme rabatten til kunde. 

Det villeste eksempelet Madeleine kan komme på, er et nøtteparti de fikk inn i begynnelsen av februar. Da stod folk klare kl 07 om morgenen, og en time senere var hele partiet borte. 

–Da er det virkelig gøy å jobbe her, sier Madeleine. 

Seppo har selv benyttet seg av gode tilbud i butikken. Hans svakhet er sjokolademuffins. Og på bare noen måneder har det blitt mange av de: – Jeg har nok spist over 300 muffins nå, smiler Seppo. 

Det er helt toppers å jobbe med Madeleine

Seppo

Viktig samhold

Både Madeleine og Seppo fikk en god opplevelse av å begynne i Price. De merket begge med en gang det gode samholdet blant de ansatte.  – Vi svetter, gråter og ler sammen, sier Madeleine. På den måten heier vi hverandre frem, sier Madeleine.  

Siden dag en har Seppo og Madeleine jobbet som et lite team, og utviklet et godt, kollegialt forhold:   – Det er fint å ha noen å snakke med om alt, og slik har jeg det med Seppo, smiler Madeleine. 

Hun legger likevel ikke skjul på at hun lurte på hvordan det skulle gå etter å ha jobbet noen få dager med han: – Seppo hadde ikke erfaring fra denne type arbeid, og jeg trodde egentlig ikke dette var noe for han. Men han har virkelig utviklet seg! 

Seppo bekrefter at han har lært mye av Madeleines erfaring fra dagligvare: – Hun har gitt meg gode tips til hvordan man skal få butikken til å se bra ut, og hun lærer meg til å ta ansvar og få selvtillit i jobben jeg gjør, sier Seppo. 


Får kontrakt

En av de tingene Seppo og Madeleine har snakket mye om, er hvordan det skal bli for Seppo videre. 

Seppo kom inn i Price på tiltak fra Nav. Dermed vurderes innsatsen hans kontinuerlig. Han kan enten få forlenget tiltaket, få tilbud om vikariat, eller rett og slett få beskjed om at han ikke lenger er ønsket hos Price. I filmen over følger vi Seppo den dagen har får beskjed om at tiltaket forlenges. 

– De har sett utviklingen jeg har hatt det siste halvåret, og vil gjerne ha meg med videre. Jeg må bare bli litt mer selvgående og ikke overlate all tenkingen til Madeleine, smiler Seppo. 

Bare en uke senere får Seppo enda en gladmelding: Nå kan han begynne som tilkallingsvikar, noe han selvfølgelig har takket ja til. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet