Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vet Drammen hvor Tine jobber?

Annonse fra NBBO

Tine vil finne ut hvor godt drammenserne kjenner bedriften hun jobber i, og hva de synes om deres nye logo som lanseres i disse dager. Bli med når hun er stuntreporter for aller første gang!

– Nå har jeg veldig høy puls, sier Tine. Hun er utstyrt med to store plakater, en mikrofon og en kameramann. Plakatene viser den gamle og nye logoen til firmaet Tine jobber for, og nå skal hun kontakte folk for å høre om de kjenner igjen den gamle logoen, og om de liker den nye. Det høres kanskje enkelt ut? 

– Selv om jeg er en utadvendt person som liker å ta kontakt med folk, gruer jeg meg. Det værste som kan skje er hvis folk føler at jeg tvinger meg innpå de. Også er jeg redd for at de bare avviser meg og går videre, sier Tine. 

Dette er NBBO

NBBO har bygget og forvaltet boliger siden 1946. 

- I dag er de en av Buskeruds største medlemsorganisasjoner, med over 29 000 medlemmer

- Organisasjonen vokser med ca 1700 medlemmer i året

- Buskeruds største boligforvalter med forretningsførsel for ca 370 boligselskap

- I perioden 2015-2017 har NBBO lansert ca 300 nye boliger

- I 2018 er planen 100 nye boliger

 Som medlem får du blant annet: 

- Forkjøpsrett

- Rabatt eller bonus hos disse butikkene


Ikke problemfritt

Det er ikke bare enkelt å stikke en mikrofon opp i ansiktet til vilt fremmede. Verken for stuntreporteren eller for vedkommende som plutselig får søkelyset på seg. Det blir noen avvisninger. Når Tine endelig får noen til å svare, er responsen ganske overraskende. Som videoen over viser, gikk ikke eksperimentet helt som planlagt. Overraskende få kjente igjen den gamle logoen til NBBO

– Nå skal det sies at vi gjorde det litt ekstra vanskelig på plakaten. Den gamle logoen hadde bokstavene NBBO under seg, og de fjernet vi så det ikke skulle bli for enkelt. Egentlig er vi godt kjent i Buskerud, sier Tine. 

Det kan Tine si med sikkerhet, siden NBBO i fjor høst bestilte en markedsundersøkelse av en tredjepart. Målet var å finne ut hvor godt folk kjente til virksomheten og hvordan omdømmet deres var.

Undersøkelsen viste at totalt 77% kjenner til NBBO. I tillegg avdekket undersøkelsen at folk generelt har en positiv holdning til boligbyggelaget. Hele 85% hadde minst en positiv assosiasjon til NBBO. De oppleves som jordnære, folkelige og troverdige.

Blir mer lokal

Nå er altså en helt ny logo på plass. Den består rett og slett av bokstavene NBBO. I tillegg skal selskapet kun bruke forkortelsen NBBO i all kommunikasjon, og slutter å markedsføre seg som Nedre Buskerud Byggelag. 

– Da tror vi det blir enda enklere å kjenne igjen oss, også for de som ikke bor i et av våre boligselskap, sier Tine. 

Basert på de som fikk kommentere den nye logoen i filmen, vil den nye logoen bli godt tatt i mot. 

– Vi fikk høre at den nye logoen vil gjøre det enklere å kjenne igjen NBBO, og at den var mye freshere. En mann ga oss til og med ti av ti, så dette lover bra, smiler Tine. 

Selv om logoen er helt ny, vil det viktigste bestå:  – Vi er fortsatt den gode, trygge bedriften med samme forkjøpsrett, samme medlemsfordeler og samme trygghet, avslutter Tine. 

Vil du vite mer om medlemsfordeler og kanskje melde deg inn? Se mer her

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet