Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Din lokale byggevarespesialist

Annonse fra Carlsen Fritzøe

For 183 år siden kom det en ny leverandør innen salg av trelast og byggevarer inn på det norske markedet. I 1835 ble Treschow- Fritzøe etablert og kunnskapen om bransjen har gått i arv gjennom syv generasjoner. H. Carlsen så dagens lys i 1903 og drives av tredje generasjon. I desember 2007 fusjonerte de to selskapene, og kan med stolthet slå fast at de i dag har en sterk markedsposisjon lokalt i Norge.

Adresse

Ingvald Ludvigsensgate 20
3007 Drammen

Åpningstider

Mandag – fredag: 07:00 – 18:00

Lørdag: 09:00 – 14:00

Ronny Bekkevold, daglig leder i Carlsen Fritzøe i Drammen forteller gjerne om selskapets lange og spennende historie.

– Vårt konsern var opprinnelige en del av Byggmaker-kjeden, men tidene endret seg. I 2013 ønsket konsernledelsen dannet de en egen kjede som heter Carlsen Fritzøe, og legge over til en egen byggevarekjede, sier Bekkevold smilende.

– Det ga oss en utfordringen med tanke på at Byggmakker alltid har sterkt og hatt et godt varemerke, så vi var jo litt bekymret for hvordan kundene ville ta imot endringene, fortsetter han. 

Det var ingen grunn til bekymring. I Drammen har butikken alltid ligget på Norløff, så de første kundene merket ikke så mye til endringene. Kundene traff de samme ansatte og vareassortimentet var omtrent det samme.

– Vi ønsket å fremlegge at vi var noe nytt, men fortsatt stod for de samme verdiene. Utfordringen var å dreie fokuset over fra industri- og jernvare til byggevarer og trelast. Vi ville bli kjent som den lokale byggevarespesialisten på Ås-siden og Drammen, understreker Bekkevold. 

Ronny Bekkevold er stolt over at Carlsen Fritzøe er blitt den lokale byggespesialisten i Drammen

Suksess hos drammenserne

Det er ingen tvil om at butikken har lykkes med både markedsføring, kundebehandling og vareutvalg har blitt en suksess. I dag er det 16 ansatte, alle med bred og aktuell fagkompetanse. I tillegg er flere av medarbeiderne eksperter innenfor en spesiell varekategori.

Det er ikke alltid enkelt å få tak i profesjonell hjelp til et byggeprosjekt. Bekkevold er meget fornøyd med at butikken har bygd opp et begrep rundt navnet «den lokale byggevarespesialisten». Han understreker at begrepet innebærer at selskapet er opptatt av de som er i nærheten og naturlig at det er vi som skal hjelpe dem. I uttrykket spesialist betyr at vi kan veilede folk på en ordentlig måte, det vil si at kundene blir fulgt opp fra de kommer inn til de mottar tilbud.

Uansett hvilke prosjekt du skal i gang med, stort eller lite, så kan Carlsen Fritzøes dyktige fagfolk gi gode råd og tips.

– Vår virksomhet er bygd opp på mer rådgivning, veiledning enn flere av konkurrentene våre tilbyr, sier Bekkevold. Hver butikk kjenner lokalmarkedet og har mange gode håndverkere som kunder. Dermed kan du som kunde få hjelp til formidling av håndverkere også. 

Vi har utrolige gode tilbakemeldinger på kundeundersøkelser og de aller fleste ønsker å komme tilbake til oss.

Ronny Bekkevold, daglig leder Carlsen Fritzøe, Norløff

Mona Finsrud, Ronny Bekkevold og Bent Kristensen er fornøyd med suksessen i lokalområdet

Vi lever for våre kunder

Carlsen Fritzøe bruker mye tid på hver kunde. Hver avdeling tilbyr varer kjørt lokalt fra hver avdeling. I de 25 butikkene vil du treffe akkurat den samme servicegraden, uansett om du er i Kristisand eller i Drammen. Som kunde har du også mulighet til å bestille varer i ett varehus, men varene kjøres ut fra butikken nærmest ditt bosted.

At kundene står i fokus er det ingen tvil om. I løpet av året arrangeres det en rekke aktiviteter og "Elleville dager". Både nye og gamle kunder inviteres til butikken, hvor underholdning og møter med leverandører stå på dagsplanen. Duften av pølser og hamburgere fra grillen fyller nesen mens besøkende slår av en hyggelig prat med profesjonelle fagfolk, tester ut det siste innen verktøy og får inspirasjon til nye trender og moter.

Spesialistene hos Carlsen Fritzøe står klare til å hjelpe deg, uansett om du skal fikse opp uteplassen, legge nytt tak, bytte vinduer, lage sandkasse til familiens minste medlemmer eller bytte ut kjøkkenet. Med hjelp fra oss kan du lykkes med det meste – uansett om byggeprosjektet er stort eller lite.

– Joda smiler Bekkevold, vi lever opp til mottoet om å være din lokale byggevarespesialist! Hos Carlsen Fritzøe på Norløff er målet nemlig å gi deg distriktets beste og hyggeligste service. Samtidig som vi forstår hva som trengs for å få jobben gjort! 

Den lokale byggespesialisten

• Carlsen Fritzøe er din lokale byggevarespesialist.

• Vi er entusiastisk opptatt av alt som handler om dine byggeprosjekter – store og små.

• Carlsen Fritzøe er en komplett leverandør av kvalitetsprodukter innen vareområdene trelast, byggevarer, jernvare og interiør.

• Våre ansatte har en bred og aktuell fagkompetanse.

• Med Carlsen Fritzøe har du en solid samarbeidspartner du kan stole på og som anbefaler deg riktige løsninger.

• Carlsen Fritzøe har solide norske eiere og en lang tradisjon med salg av trelast og byggevarer. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet