Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Damen som stylet seg opp fra kjelleren

Annonse fra DinBoligStylist

Da Siri Haust var ferdig med interiørdesignstudiene var veien videre ikke stylet helt enda. Først da hun skulle selge sin egen bolig gikk det et lys opp for henne. Årsaken var en koselig kommentar om hvor flott leiligheten så ut fra en venninne som stakk innom før fotografering. Fremtiden for Haust var klar: Det var boligstylist hun skulle bli! DinBoligStylist ble startet samme dag som eksamen ble tatt etter hun hadde søkt noen jobber uten napp.

Eventyret startet først i en liten bod for deretter å flyttes over i en møkkakjeller.

– Det er helt sant, ler Haust. En bonde i nærheten hadde en kjeller som stod ubrukt så det var bare å sette i gang med full skrubb og vask, fra tak til gulv, forsetter hun energisk.

Snart var den stygge andungen, og da refereres det selvfølgelig til møkkakjelleren, blitt til et rom verdig en boligstylist. Som etablert på markedet kreves det både kreativitet, hardt arbeid, tålmodighet, improvisasjon og godt humør. Samt litt hjelp av en snill pappa. 

Siri Haust, daglig leder av DinBoligStylist, har et godt øye for detaljer når det kommer til innredning.

– Oppstarten krevde en del originale løsninger, som sikkert overrasket kunden noen ganger, sier den 31-år gamle stylisten.

Lattermild forteller hun om kunden i Holmenkollen som ventet i spenning på sine nye møbler. Med pappa som sjåfør ankom Haust i øs- pøs regnvær, med møblene trygt under en presenning på hengeren, dratt av en min gamle bil. Kunden så lettere sjokkert ut over at de flotte møblene ankom på en litt utradisjonell måte fra en boligstylist.

Tiden gikk, oppdragene ble flere og flere og det er noen tusen stylinger siden Haust flyttet fra kjellere til lekre lokaler. I dag har hun åtte ansatte fordelt på to avdelinger. DinBoligStylist AS tilbyr sine tjenester i Buskerud og Vestfold og DinBoligStylist Bærum AS har Oslo og Akershus som arbeidsområde. Fortsetter henvendelsene å komme, er det nok ikke lenge til hun må utvide igjen.  

Vi bistår deg gjerne med valg av farger, møbler og interiør for å gjøre din bolig spennende, personlig og delikat.

DinBoligStylist

Med blikk for innredning

DinBoligStylist tilbyr veiledning og styling ved salg av bolig, rådgivning ved oppussing, innredning og møblering. Både privatpersoner og næringsliv kan skryte av at Siri Haust og teamet har stått bak sluttresultatet hjemme eller på kontoret.

– Vi tilbyr tre ulike tjenester innenfor salg av bolig, forklarer Haust ivrig. Fullstyling, del- styling og interiørveiledning. For de som ikke er helt med på hva de ulike sjangrene er, så forklarer hun videre:

Fullstyling innebærer at boligen er helt tom. Her kommer vi inn med møbler og alt av interiør. Dermed vil stylingen appellere til et større utvalg kjøpere, siden stilen er mer nøytral og allment lik enn hva eieren selv hadde valgt.

Del- styling passer for de som ønsker at vi skal supplere med interiør, tekstiler og småmøbler. Boligen har allerede de største møblene, men trenger tepper, puter, nattbord, bilder og planter for å gjøre boligen mer innbydende. Stylingen tilpasses etter stil og farge på møbler som allerede finnes der.

Tredje alternativ er interiørveiledning. Vi gir selger en detaljert liste over hva som bør stå fremme, kanskje flyttes på eller ryddes vekk før fotograferingen og selve visningen. Dermed kan selger vise frem boligen fra dens beste side.

– Jeg kan komme inn i et rom, til og med et tomt rom, og straks vite hvordan det skal møbleres og innredes, skyter Haust inn. Det er ikke lenger mitt skjulte talent, ler hun. 

Hun viser stolt rundt i den splitter nye leiligheten i Skafjellgrenda i Sande som nå er til salgs. 

En herlig blanding av farger og produkter gir et innbydende kjøkken.

Hverdagen er ganske variert. Ekspertene bistår både privatpersoner og næringskunder.

– Vi har også startet med digital boligstyling til prosjekterte boliger og har allerede hatt flere oppdrag innen dette. I tillegg har vi også levert et oppussing- og innredningsforslag til et nytt kontorfellesskap vi skal innrede nærmere sommeren. 

Siri selv henter inspirasjon fra leverandører, messer, instagram- kontoer og grossister. Hun kom akkurat hjem fra en messe i Singapore og gleder seg til å introdusere de nye trendene til nordmenn. Hva er egentlig trenden nå?

– Nytt for året er at det er lov å mikse absolutt alt! Forskjellige stiler som er populære er det absolutt lov til å blande, samt forskjellige stilarter, understreker hun. 

Fem trender for 2018:

1. Glamorøst og dekadent som kombinerer store møbler og metaller, gjerne gull, messing og kobber. Tekstiler i velur og sateng danderes som pynt. Så skal det være fargerikt! Okere, rødoransje og sennepsgul skal stå i kontrast til blått og grønt.

2. Minimalistisk som kombineres med det myke, hvor detaljene overrasker. Fargene er gjerne antikk grå og minty breeze.

3. Få det trivelig med tre og natur hjemme. Bambus, ubehandlet og røft treverk og naturtre gir en følelse av naturen, spesielt når det kombineres med varme toner i brunt, kalk og kilim.

4. Botanisk og frodig. Ikke noe er bedre enn å få en sommerfølelse året rundt. Stemningen settes ved hjelp av store, grønne planter og trær, grønne tekstiler og detaljer som preger interiøret.

5. Stilen industrielt og tøft skapes av grove overflater, upolert metall og røffe tekstiler. Møbler og interiør består av skinn, jern og betong. 

Det hersker ingen tvil om Haust elsker jobben sin og det hun driver med. Lidenskapen formelig lyser ut av det blide ansiktet, og hun synes det er alle tiders å hjelpe folk med innredning. Med så mange muligheter er det jo ikke lett å vite hva som er rett og galt, in og ut eller hvilken stil som passer deg. Hjemmet skal jo være personlig, trendy og innbydende. 

– Ved å benytte seg av en våre tjenester får du en erfaren stylist med lidenskap for jobben sin. 

Vi skiller oss ut med at vi tilbyr våre tjenester til både se som skal selge bolig, og de som skal innrede bolig. Tilbakemeldingene vi får er utelukkende på en positiv måte. Det er hyggelig når vi har kunder som tar kontakt igjen og igjen fordi de er godt fornøyd med jobben vi har levert, sier Haust fornøyd. 

Med i overkant av 300 stylinger i året, og like mange interiørveiledninger ser det ikke ut til at de dyktige styling- entusiastene i DinBoligStylist vil bli arbeidsledige med det første. Fordelen er jo også at det kommer stadig nye trender, og det byr på muligheter. Trenger du ideer for neste boligsalg, nye hus eller oppussing er stylistene i Drammen klare til å komme hjem til deg med råd og tips.

De bistår alt fra eneboliger, leiligheter, frisørsalonger, tatoveringssalonger og kontorer. Til og med møkkakjelleren om behovet melder seg! 

Totalleverandør innenfor interiør

• Din Boligstylist tilbyr både fullstyling og del-styling ved salg av bolig.

• Vi gjør boligen din delikat, attraktiv og innbydende før fotografering og visning.

• Vi tilbyr også interiørveiledning der selger får en detaljert rom-for-rom liste over hvilke tiltak som bør gjøres for å vise boligen fra sin beste side.

• Vi har god erfaring og gode referanser fra våre kunder.

• Vi tilbyr gratis og uforpliktende befaring for deg som vurderer boligstyling.

• Vi tilbyr også interiørkonsulent- tjenester til både private og til bedrifter.

• Vi kan hjelpe deg med både farger-, materiale- og møbelvalg.

• Vi forhandler også møbler og interiør.

• Vi kan tilby meget konkurransedyktige priser.

• Vi tilbyr våre tjenester i Oslo, Akershus, Buskerud, Telemark, Østfold og Vestfold. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet