Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Festlokalet som ble til en familiedreven trelastforhandler

Annonse fra Fiskum Bygg

Kunnskap og entusiasme for trelast og byggevarer har gått i arv hos familien Hvidsten. Det starter med mor og far, og i dag er det brødrene John og Morten som ønsker kunder velkommen inn i byggevarebutikken.

Adresse
Kongsbergveien 736, 3322 Fiskum

Åpningstider
Hverdager: 08:00 – 16:00

– Far var byggmester med mange års erfaring fra bransjen da han, sammen med min mor, bestemte seg for å åpne sin egen butikk i 1985, smiler John Hvidsten, daglig leder av Fiskum Bygg.

- Han kjøpte Skytterhallen Darbu og tomta og gjorde det gamle festlokalet om til en byggevarebutikk, fortsetter Hvidsten. 

Det lå i kortene at sønnene skulle overta familiebedriften. John og Morten fullførte videregående skole og avtjente verneplikten før de trådde inn i trelast og byggevarebransjen. Skytterhallen så dagens lys i 1924, den gang som et viktig samlingsted for innbyggerne. 

Fiskum Bygg er fortsatt et samlingsted, hvor trofaste kunder fortsatt handler. Slik de har gjort siden butikken så dagens lys for 33 år siden. Far Hvidsten hadde et meget godt rykte, og anerkjent for sin faglige kompetanse. Dermed fulgte kundene etter, og en mengde trelast- og byggevarer ble levert fra lagrene hos Fiskum.

Tradisjonen tro har kundene fulgt opp familien og handler i dag av sønnene. 

Martine og John Hvidsten har overtatt familiebedriften Fiskum Bygg, og har gjort Skytterhallen Darbu til butikk.

Fra selvstendig forhandler til medlem av kjede

– Vi er en liten bedrift hvor kundene trives og stoler på oss. De vet vi er gode på både service og vet hva selger, kan Hvidsten fortelle.

Brødrene har beholdt foreldrenes filosofi og ivaretatt kunder, et høyt servicenivå, gunstige priser og et arbeidsmiljø de ansatte trives i.

Den største endringen for Fiskum er at de er blitt medlem i byggevarekjeden Byggfag. Kjeden eies av medlemmene og består i dag av 34 medlemmer.

– Da vi startet opp var vi en selvstendig forhandler, men tidene endrer seg. Vi valgte å bli medlem av Byggfag slik at vi kjøpe alle de kjente varenavnene, som gir oss et større utvalg. Dermed får vi også bedre priser, som egner kundene våre, fortsetter den erfarne daglige lederen.

Selv om Fiskum nå er blitt en del av Byggfag så betyr ikke det at kunden får en følelse av å handle hos en kjedebutikk. Det er jo ikke uten grunn at butikken har kunder som kommer tilbake, år etter år. Fra å ha danset i det gamle festlokalet ankommer de nå for å kjøpe trevarer, byggevarer, takstein, ytterdører eller nytt gulv. 

Vi er en liten bedrift med faste kunder og et trivelig arbeidsmiljø

John Hvidsten, daglig leder i Fiskum Bygg

Butikk med sjel, hvor historien sitter i veggene

Konkurransen på markedet innen trelast og byggevarer er sterk. Hvidsten er ikke i tvil om et godt rykte, stort utvalg og service er det som fører til at kundene kommer tilbake.

– Vi ønsker at våre kunder skal forlate butikken med en god følelse, og selv om vi er en liten bedrift så selger vi bra, understreker han ivrig. Hos oss får kundene gode råd og tips, som de setter stor pris på fortsetter Hvidsten.

Brødrene John og Morten ser lyst på fremtiden for familiebedriften. De er stolte av å gå i sin fars fotspor og bygge videre på det gode ryktet Fiskum har opparbeidet seg i området. Stemningen i byggevarehandelen er nok ikke like høy som da det ble arrangert dans i lokalene. Men at kundene forlater butikken like fornøyde som etter dansen – det er det ingen tvil om! 

Familiedreven byggvarebutikk

• Fiskum Bygg er en familiedrevet bedrift med oppstart i 1985.

• Vi er en seriøs forhandler innen trelast og byggevarer.

• Vi er en del av Byggfag, en kjede med forhandlere av bygg og byggevarer.

• Fiskum Bygg drives nå av andre generasjon trelastentusiaster. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet