Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Håndverkerens venn med skreddersøm og service

Annonse fra Neo-Select

På Lierskogen strekker engasjementet, kunnskapen og servicen seg langt utenfor hva kundene forventer seg. Det har resultert i et velrennomert navn innenfor håndverk og industri.

Adresse
Gamle Drammensveg 94
3420 Lierskogen.

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

Eventyret med leveranse av forbruksmateriell til det profesjonelle marked innen håndverk, industri og offentlig sektor startet i 1989. 

Ideen om selskapet kom på plass rundt salongbordet da en guttegjeng ønsket å starte en gründerbedrift. Gutta hadde lyst til å gjøre ting på en litt annerledes måte, og ikke lenge etter var Neo-Select et faktum. 

– Vi begynte med enkeltstående produkter som kunne vises til kunder og argumenteres for med egenskaper og fordeler, sier en entusiastisk Bigseth, daglig leder hos Neo-Select.

Tiden gikk og ting falt mer og mer på plass. I overgangen mellom århundreskiftet kjøpte selskapet lokalet på Lierskogen, hvor de i dag ønsker kundene velkommen inn. 

Stein Bigseth og Odd Erik Nordengen blant det brede assortimentet av varer hos Neo-Select

– I dag har vi et bredere assortiment og leverer det meste, alt fra skruer til arbeidstøy og alt verktøy mellom, fortsetter Bigseth fornøyd.

Neo-Select er blitt en komplett leverandør som jobber mot bransjer innen bygg- og anlegg.

Helt siden Neo-Select slo den første spikeren i opprettelsen har fokuset vært på service. Salgsapparatet yter "på-stedet-service" i form av veiledning og demonstrasjon av produkter. I tillegg er det kundeservice på huset, hvor engasjerte ansatte har god og bred kunnskap innenfor varesortimentet.

– Vi gjør mye skreddersøm for kundene. I bygg- og anleggsbransjen så er ikke alt lett å forutse. Plutselig møter man hindringer som må løses på en ny og utradisjonell måte, smiler Bigseth. 

Vi gjør hverdagen enklere for deg!

Neo-Select

Noen ganger griser det seg til

Det er ingen tvil om at selgerne hos Neo-Select strekker seg langt og enda litt lenger for at kundene skal bli fornøyd. Hverdagen byr i enkelte tilfeller på større utfordringer enn andre, og som gir gode historier rundt bordet i lunsjpausen.

Lattermild forteller Bigseth om en kunde som skulle ha en avslutning i form av en grillfest. Da Neo-Select ble kontakt informerte kunden om at de hadde alt allerede. Problemet var bare at med "alt" mente de grisen som skulle på spydet. Resten måtte de ansatte står for. Med godt humør og pågangsmot tok selgerne imot utfordringen og skaffet til veie både plast, grill, rosmarin i kilovis og alt annet som må til for en skikkelig "grisefest".

Daglig leder smiler bredt og understreker at han er stolt av sine ansatte som strakk seg langt utenfor sine daglige gjøremål for å skaffe alt til veie. Vi kan nok trygt si at kunden hadde griseflaks som valgte Neo-Select som leverandør.

– Vårt slagord og motto er å gjøre hverdagen enklere, sier Odd Erik Nordengen, tidligere eier av Nordengen Byggagenturer AS. Etter å ha drevet sitt eget selskap fra midten av 80-tallet fisjonerte han med Neo-Select.

– Firmaet gikk så godt at jeg fant meg selv i å fakturere kunder mens jeg så hopprenn på en søndag, smiler Nordengen. Siden Stein og jeg er gamle bekjente så var sammenslåing ingen stor utfordring, fortsetter han. 

Vi er din leverandør av verktøy og kan våre ting sier Odd Erik Nordengen

En skrue løs på museet

En gang i tiden var Bigseth og Nordengen konkurrenter. I dag er de partnere, et samarbeid som gjenspeiler seg i selskapets slagord: De gjør hverdagen lettere for hverandre.

– Vi er spesialister på våre ting, Odd på sine ting, men felles for oss begge er at vi har fokus på service, understreker Bigseth. Nå driver vi sammen, og det er til det beste for begge selskapene og noe vi bygger videre på, fortsetter han engasjert.

En humrende Nordengen slår fast at de er gode på hva de driver med. Men understreker at hverdagen ikke alltid er A4, og uforutsette ting stadig dukker opp og kan medføre litt grå hår. Hvor gode de er på faglig kunnskap og service fikk Neo-Select bevist da leverandørene til Nasjonalmuseet og Munch Museet hadde glemt en meget viktig del av prosjektet: Skruene til montering av inneveggene! Leverandørene var bokstavelig talt skrueløse, men Neo-Select reddet dagen. Her var det nemlig ingen løse skruer, så montering av vegger gikk som planlagt.

– Siden vi ble dagens helter så kommer det kanskje en invitasjon til åpningen av museene, ler Nordengen håpefull. 

Kledd for anledningen! Stein Bigseth viser frem litt av utvalg av arbeidsklær.

Hos det travle selskapet ligger fokuset hele tiden på god service og tilrettelegging for kundene. De oppfattes som en god og løsningsorientert samarbeidspartner. Med sitt store spenn innenfor varespekteret (over 80 000 registrerte varenummer fra kjente leverandører), et rikholdig utvalg av forbruksmateriell, hånd- og elektroverktøy og en egen avdeling med arbeidsklær, er det ingen tvil om at de aller fleste innen bygg- og anlegg vil finne det de trenger hos Neo-Select.

Neo-Select har tatt steget fra Gründer drift til bedriftsutvikling med fokus på engasjement, humør og faglig kompetanse. 

Din leverandør av verktøy

• Siden startet i 1989 har vi levert forbruksmateriell til det profesjonelle markedet innenfor håndverk, industri samt offentlig sektor.

• Neo-Select er et norskeid selskap som holder til i egne lokaler på Lierskogen.

• Butikken har et rikholdig utvalg av forbruksmateriell, hånd- og elektroverktøy samt egen avdeling med arbeidsklær.

• Fra vårt rikholdige lager sender vi daglig ut varer over hele landet.

• For våre kunder tilbyr vi montering av transfermerker/logo for profilering av egen bedrift på arbeidstøy. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet