Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Mottoet Gjør andre gode fungerer!

I år feirer vi 30 år

Annonse fra ECT AS

Duften av nystekte vafler fyller kantinen i kontorbygget til ECT. Norges største selvstendige rådgivende ingeniørfirma innen elektronikk feirer 30 år – og da er det lov til å feire!

Adresse
Hotvetalléen 11, 3018 Drammen

Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

ECT startet opp i 1988, da med tre ansatte. Årene gikk og det ble mer og mer å gjøre for de rådgivende ingeniørene innen infrastruktur og bygg. I år er det 115 ansatte i selskapet, og kundene kommer tilbake – igjen og igjen.

– Vi setter vår faglige ære og sjel i alt arbeidet vi gjør. Vi har bare flinke folk ansatt hos oss, og det er vi stolte av, smiler Dag Otto Winnæss, daglig leder.

De ansatte er selskapets største styrke og ressurs. De er produktet, produsenter og selgeren. 

ECT har utviklet seg fra å være en tradisjonell rådgiver som prosjekterer elektroinstallasjoner i næringsbygg til å bli en rådgiver som planlegger og prosjekterer de fleste typer bygg og anlegg.


Fremtidens ingeniører: Erlend Edvartsen, Marius Tandberg Nilsen, Martin Bergh-Lervåg, Marius Kristiansen, Eirik Kvinge Skogseth og Thomas Kleiven Johansen (fra venstre)

– Vi har vært med på prosjekter over hele Norge, alt fra sykehus, omsorgssentre, badeanlegg og store infrastrukturprosjekter så vi har vært med på mye de siste 30 årene, sier Terje Sauar fornøyd.

Oppdragene de påtar seg spenner seg fra prosjektledelse til byggeledelse, fra planlegging og detaljprosjektering av elektriske anlegg innenfor energi, næringsmiddelindustri, undervisning, helse og omsorg, sykehus, skoler, næringsbygg, universiteter, veier, tunneler, jernbane og sporvei. 

Vi er knakende gode på det vi skal være gode på!

Dag Otto Winnæss, daglig leder, ECT

Setter sine spor på nasjonal infrastruktur

Det er altså ingen tvil om at ECT har satt sitt preg på både bygg og infrastruktur rundt om i Norge. Til og med på Svalbard har de jobbet. På merittlisten står hotellet The Thief på Tjuvholmen, Forum Expo i Stavanger, Nordea- Huset og Hemsedal Alpin Suites.

– Fra og med 2002 økte vi vår infrastruktursatsing, eller samferdsel som det het den gang, forteller Sauar. Av de åtte intercity- utbyggingene, som blant annet ligger i nasjonal transportplan (Bane Nor), er vi med på fem av disse, fortsetter han.

Ordrelisten for kommende år er så og så fullbooket. Det er mange spennende prosjekter på gang. Etter 30 år i bransjen betyr ikke det at ECT hviler på laurbærene. Snarere tvert imot. Konkurranse på markedet og i teknologi byr på utfordringer.

– Vi har definert at vi skal være veldig gode innenfor vårt fagområde, og noen ganger innebærer dette at vi samarbeider med selskaper som er kompetente på områder vi ikke stiller så sterkt, sier Winnæss. Viktigst at alt er at kunden er fornøyd, understreker han. 

Oversikt over Tjuvholmen, prospekt fra ECT (Foto: 3D Knut Ramstad, Tjuvholmen KS)

Kylling@work

ECT har et sterkt nettverk og gode samarbeidspartnere innenfor begge markedsområdene. Det er ikke uten grunn at slagordet er Gjør andre gode!

At selskapet lever opp til slagordet sitt er det ingen tvil om. Med hele 90 prosent gjenkjøp sier det seg selv at målet er oppnådd.

- Hovedårsaken til suksessen skyldes våre ansatte, og vi satser sterkt på dem, både faglig og sosialt, sier Winnæss stolt. Han får ingen innvendinger fra kollega Sauar som gladelig forteller at ECT stadig er på jakt etter dyktige medarbeidere. I 2005 etablerte de ECT- skolen, hvor fokuset er på kontinuerlig kompetanseheving for de ansatte. Dette skjer både via interne tilbud organisert i ni ulike faggrupper som jevnlig møtes og ved deltakelse på eksterne kurs og seminarer.

Skolen har oppstart i august og avsluttes i mai. I 2017 skulle de ta inn 9-11 personer, men mottok 311 søknader.

Hos ECT er gjennomsnittsalderen på rundt 38 år, og kombinasjonen yngre og erfarne arbeidstakere opprettholdes en oppdatert kompetanse som holdes "levende".

– Vi har strategiske kompetanseplaner som gjør at vi videreutvikler våre ansatte og bruker både tid og kostnader på dette. Dette kommer kundene til gode, så vi akter absolutt ikke å gi oss med denne strategien, slår Winnæss fast. 

Kylling@work! Martin Bergh-Lervåg er en av de heldige som er tatt inn på ECT- skolen

Tankegangen om å forbli faglig sterke, oppdaterte, løsningsorienterte, kostnadseffektive, samarbeidsvillige og satse på sine ansatte vil garantert sikre en fremtidig suksess for de engasjerte lederne hos ECT.

Det ligger i kortene at det blir flere jubileumsfeiringer i årene som kommer! 

Gjør andre gode

• ECT AS er at av Norges største selvstendige rådgivende ingeniørfirma innenfor elektronikk, med fokus på energi, bygg og infrastruktur.

• Firmaet ble etabler i 1988 og har i dag 115 ansatte.

• Vi har kontorer i Drammen, Hønefoss, Gol, Trondheim, Harstad og Lysaker.

• ECT har et av de største lysdesigner-miljøene i Norge.

• Firmaets oppdragsgivere omfatter offentlige og private byggherrer.

• Vi samarbeider med arkitekter, andre rådgivere og oppdragsgivere fra skisseprosjekt til ferdige anlegg.

• Våre oppdrag spenner fra prosjektledelse og byggeledelse til planlegging og detaljprosjektering av elektroniske anlegg innenfor energi, næringsmiddelindustri, undervisning, helse og omsorg, sykehus, skoler, næringsbygg, universiteter, veier, tunneler, jernbane og sporvei.

• Vår visjon: ECT – Gjør andre gode!  

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet