Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

90-åringen som fargelegger byen

Annonse fra Knut Haraldsens Farvehandel

Kjøkkenbenken forbindes vanligvis med matlaging. For en kreativ mor i på 1920-tallet ble sleiva brukt til å blande sammen fargerik maling. Snart var syltetøyglassene byttet ut med malingsspann og det luktet ikke hjemmelaget mat i det trivelige kjøkkenet.

Adresse
Tollbugata 102, 3041 Drammen

Åpningstider
Mandag – onsdag: 08:30 – 17:00
Torsdag: 08:30 – 18:00
Fredag: 08:30 – 17:00
Lørdag: 09:00 – 15:00 

Gründer-morens jobbing ga resultater. Faren til Knut Haraldsen måtte si opp jobben som møbelsnekker slik at han kunne hjelpe kona hjemme på kjøkkenet. Samarbeidet resulterte i åpningen av Knut Haraldsen Farvehandel, som så dagens lys 1.september 1927.

– Grunnen til at vi er blitt 90 år ligger i kvaliteten og servicen kundene møter hos oss, smiler Dag Lærum. Han overtok butikken i 1988 og kan i dag skilte med tittelen Drammens eldste farge faghandel

Helt fra starten har kvalitet og service vært det sentrale i virksomheten. Lærum forteller at han skjønte tidlig at dette var veien å gå. Strategien har uten tvil lykkes, og både nye og gamle kunder ønskes velkommen inn. 

Ryktet om fagkunnskap, et stort vareutvalg og en lang historikk har gått i arv. 

– Til oss kommer både andre og tredje generasjon for å handle når hus, bil eller båt skal fikses på, sier Lærum. Barn har hørt om oss fra sine foreldre, så det går vel i arv, fortsetter han muntert. 

Dag Lærum er stolt over å skilte med tittelen Drammens eldste farge faghandel

Det er 33 år siden han overtok kommandoen over fargehandelen, og i årenes løp har han villig delt råd og tips om maling, billakk, spray og trender. Utvalget i Tollbugaten 102 er stort. Uansett om du trenger gulvparkett, laminat, tapet, bilpleieartikler, tepper, spray eller bare en malingskost, tas du imot med et smil. 

Kvalitet og service blir ikke umoderne!

Dag Lærum, daglig leder, Knut Haraldsen Farvehandel

Tradisjonen tro med tanke på bil

Lærum holder fortsatt fast på at butikken skal være spesialister på billakk. Da Knut Haraldsen vendte tilbake til Drammen etter å ha gått i lære i Oslo, var kjennskap til spray og billakk noe av det han tok med seg. Produktet utviklet seg stort på 50- og 60-tallet, og ble et viktig supplement i hverdagen. Noe det fortsatt er i dag. I det røde trehuset finner du alt du trenger for å utbedre store og små lakkskader, enten det er steinsprut, riper eller rust. Spraylakken kommer i de mest vanlige standardfargene, og det produseres egen billakk. Resultatet er en bedre kvalitet på reparasjonslakken. Lakken som står i hyllene passer til alle biler: nye som gamle og den kommer i alle farger og nyanser. 

En enklere hverdag

Når huset er klar for litt vedlikehold, står de ansatte i fargehandelen klar til å bistå deg, enten det er ute eller inne som må piffes opp.

– Det er blitt en endringen i trendene når det gjelder farger. Vi er på vei mot et mellomsjikt, som innebærer at mellommørke farger er in, og folk ønsker matt maling, informerer fargehandleren.

Hvitt er en farge som alltid er populært, uansett år og sesong. Eggehvitt og bomull er på vei ut, og de fleste velger nå klassisk hvit.

I en hektisk hverdag ønsker de aller fleste av oss enkle løsninger. Selvrensende maling blir tatt varmt imot av norske huseiere, og har en holdbarhet på 10-15 år. Malingen frastøter skitt og smuss og skaper bedre kontakt mellom vann og overflate. Skitten skylles av, også ved et regnskyll. Dråpeavrenning, som igjen forårsaker skittstriper, er et irritasjonsmonument for mange. Nå renner det meste av skitt og forurensing vekk og resulterer i en fasade som ser ren ut lenger.

– Selvrensende maling kommer i alle farger og seiler inn på markedet for full styrke, informerer Lærum. 

Er fargerikt utvalg i butikken som har malt byen i 90 år.

Det er ikke bare trendene som har endret seg siden oppstarten i 1927. Knut Haraldsen Farvehandel er blitt en del av Fargerike- kjeden og har fått nettbutikk.

– Vi ble medlem av kjeden for rundt et år siden, noe som gir oss fordeler med tanke på leverandører, gunstige priser og tilgang på varer, forteller Lærum.

At den historiske fargehandleren har tatt et stort sprang fra kjøkkenbenken på 20-tallet er det ingen tvil om. Med årene er har butikken flyttet lokaler, utvidet varelageret og ansatte har tiltrådd pensjonsalder. Servicen og kvaliteten har bestått. Drammensere kan glede seg over at Dag Lærum og de ansatte skal fargelegge byen i mange år fremover! 

Et fargerikt og bredt utvalg

• Knut Haraldsen Fargehandel AS ble etablert i 1928.

• Hos oss er service og kvalitet vært grunntanken.

• Vi har et bredt og dypt sortiment.

• Alt du trenger til oppussing av hjemmet og kosmetisk vedlikehold av bil og båt.

• Vi har spesialisert oss på billakk og er et trygt valg for hjelp til utbedring av lakkskader på bilen. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet