Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi gir bygningen liv

Annonse fra Bravida

Vi er alle avhengige av både strøm, ventilasjon og rør som fungerer. Da selskapene Bravida og Oras slo seg sammen for rundt et år siden betydde dette en komplett leverandør av disse tjenestene på markedet. De lever opp til ordtaket Sammen er vi sterke!

Adresse
Hotvetalleen 11, 3018 Drammen

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 15:30 

– Det har uten tvil vært et lukrativt samarbeid, sier Leif Steinar Larsen, daglig leder i Bravida Drammen, avdeling elektro, fornøyd.

– Etter sammenslåingen kan vi virkelig si at vi kan levere en komplett pakke til våre kunder, fortsetter Lars Bråten, ansvarlig for Oras sin serviceavdelingen og rør i Drammen og Kongsberg.

Bravida er Nordens ledende totalleverandør av tekniske installasjon- og servicetjenester for bygg. Oras, som leverer ventilasjons- og rørleggertjenester, er i dag en heleid del av Bravida. 

De to muntre karene har jobbet sammen lenge før prosjekt Bravida + Oras var et faktum. I 2007 samarbeidet de på Gulskogen Senter, og de garanterer at fremtiden er lys med tanke på videre utviklingen etter sammenslåingen. Nå får kundene en total pakke, og hvert prosjekt blir levert som en enhet. Flere og flere kunder ønsker nemlig å forholde seg til kun én leverandør ved prosjekter, og hos Bravida får de alle tre: Elektro, rør og ventilasjon. 

Leif Steinar Larsen (venstre) og Lars Bråten er stolte og fornøyd med at Oras nå er en del av Bravida

Utviklingen fortsetter i alle ledd

Larsen og Bråten forsikrer om at alle er velkommen inn, uansett hvilken jobb du trenger hjelp til. Det kan være fra store prosjekter i million-klassen til Fru Hansen som trenger å bytte stikkontakter. Alle kundene mottar den samme, trygge og kvalitetssikrede utførelsen.

Selv om bransjen er konkurransepreget og det er kamp om jobbene, kan Bravida stolt vise frem store prosjekter som det nye hotellet i Drammen, hovedkontoret til Orkla på Skøyen, kontorbygg for Nemko på Lysaker og utvidelsen av den nye delen på Tønsberg sykehus. Oras kan vise til en merittliste som inkluderer prosjekt Bragernes for Veidekke og utbytting av alle radiatorer i Fjell Borettslag. For å nevne noen!

– Vi har mange store og spennende prosjekter på gang, smiler Larsen. Én av grunnene til at vi har utviklet oss og skapt et godt navn er at vi vektlegger service og gjennomføring, fortsetter han.

Bravida har et utmerket utviklingsprogram, som ble startet av et konsulentfirma i USA. Konsulenter fra den andre siden av dammen gjennomgikk alt Bravida gjorde, på alle nivåer og satte alle konklusjoner og informasjon sammen i et system. Alle de ansatte fikk opplæring innenfor dette utviklingsprogrammet. På listen stod prising, utvikling, produkter, effektivitet og nytenking.

– Vi jobber etter dette systemet i dag, og spesielt på prosjekter ser vi at fortjenestemarginen har økt etter at dette ble innført, forteller Larsen. 

Ingen jobb er for liten, ingen jobb for stor

Bravida

Hektiske dager på de store og spennende prosjektene (Foto: Bravida)

Ungt og friskt blod

- Vi ser at den beste måten å sikre seg dyktige og nye medarbeidere er ved å ta inn lærlinger, sier Bråten. Lærlingene er viktige, både innenfor rør og elektro, og det er viktig å få inn gode emner fra skolebenken, understreker han videre.

Både Bråten og Larsen er gode eksempler på at lærlingene er viktige for selskapet. Bråten startet sin karriere i Oras som lærling i 1999, så han vet utmerket godt hvilke muligheter som ligger åpne om man tar steget inn i Bravida.

– Du trenger ikke stoppe som montør eller rørlegger, sier han. Vi bistår også flere som vil ta fagskolen med økonomisk støtte og permisjon under studiene slik at de kan heve kompetansen. Så kommer de tilbake til oss i andre roller etter endt skoletid, fortsetter han fornøyd.

Larsen har enda lenger fartshistorie i Bravida. Han startet som lærling på 1980-tallet hos Mosness Installasjon og kom til Bravida i 2012 og har gått gradene fra montør til daglig leder. 

– Men jeg har holdt meg tro til elektrobransjen gjennom alle år, ler han.

Sammenslåingen har med andre ord blitt den suksessen pådriverne ønsket. I dag står mange store og spennende prosjekter på ventelisten og skal utføres innen året er omme. Helheten er komplett, kundene er fornøyde og fremtiden ser meget lys ut. Oras ble ønsket velkommen inn i Bravida med åpne armer, og både Larsen og Bråten gleder seg over at samarbeidet fungerer akkurat som planlagt.

– Suksessen skyldes ikke bare god planlegging og perfekt timing. Mesteparten er takket være våre faglig kompetente ansatte, som leverer ute hos kundene, sier Larsen. Bråten kan ikke annet enn å si seg enig.

Trenger du hjelp til prosjektering, design og installasjon som gir en optimal funksjon og en effektiv energibruk får du en komplett pakke. Det gjelder både eiendom, bygg, boliger og industri. For hos Bravida er ingen jobb for liten, og ingen jobb for stor. Bare spennende! 

Vi gir bygningen liv

• Bravida er Nordens ledende totalleverandør av tekniske installasjon- og servicetjenester for bygg.

• Bravida i Drammen har lang erfaring innenfor sterk- og svakstrømsinstallasjoner.

• Vi tilbyr spesialkompetanse innen elektro, rør og ventilasjon.

• Vi tilbyr tjenester innen spesialområdene sikkerhet, sprinkleranlegg, kjøling, elkraft og teknisk bygningsdrift.

• Bravida er tilstede på nærmere 30 steder i Norge. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet