Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Du kan stole på våre fagfolk

Annonse fra Bygger’n

Vaffellukten ligger som en varm dis i lokalet til Bygger’n. Både kunder og ansatte slapper av med en koppe kaffe i den ene hånden og et vaffelhjerte i den andre. Det prates om tak, byggevarer, garasjer og dører. Nå skal det sies at det er ikke de nystekte vaflene som trekker kundene inn døren gang på gang, men den faglige kompetansen hos de ansatte.

Adresse
Dråpen 15, 3036 Drammen

Åpningstider
Hverdager: 07:00 – 19:00
Lørdager: 09:00 – 16:00

– Konseptet ferdig utført er vårt varemerke. Vi kan få jobben gjort for deg og du bestemmer selv hvor mye hjelp du vil ha, sier en smilende Tore Erik Hammer. 

Hammer, som har et etternavn som passer utmerket for byggebransjen, er daglig leder i Bygger’n Drammen, en jobb han stortrives i.

Bygger’n er som en liten møtearena hvor forbruker er den ene aktøren og så har du proff-kundene som den andre aktøren. Hammer forteller at i avdelingen legges det mye vekt og fokus på tak og garasje, og de har gode samarbeidspartnere. 

Prosessen er ganske så enkelt: Har du ønske om en ny garasje eller nytt tak tar du kontakt med Bygger’n, som sender ut en av sine dyktige håndverkere for å se på mulighetene. Deretter mottar du et komplett tilbud. 

Tore Erik Hammer, en smilende daglig leder som ofte ses i prat med kundene i butikken (Foto: Elin Eike Worren)

Fra tak til garasje

– Etter at myndighetene lempet på søknadskravene til garasje så har etterspørsel blitt meget stor, men det er fortsatt et lerret å bleke for mange – og vi bistår gjerne, smiler Hammer. Trodde du at det bare var å sette i gang med å bygge en ny garasje på tomta, så går du i en felle som dessverre mange går i.  Reguleringsplaner, plassering av garasjen i forhold til tomteregler, mønehøyde og flere andre elementer er faktorer som spiller inn i prosessen.

– Vi har veiledere som vi bruker for å bistå kundene slik at alt blir rett og lovlig, understreker Hammer. Du får bistand til utfylling av byggesøknad i tilfeller hvor dette er påkrevd, hjelp fra et arkitektkontor med tanke på plassering og så en godkjent håndverker til selve bygging. Garasje er faktisk enklere enn de fleste tror: Oppbyggingen tar mellom to til tre uker, så fremt det ikke må søkes om tillatelse. Da vil prosessen ta noe lengre tid.

Det settes opp både uisolerte- og isolerte garasjer. Tidlig i prosessen klargjøres det med kunden om hvilke type garasje de ønsker, og i de aller fleste tilfeller velger kunden en uisolert garasje, men som er klargjort for eventuell isolering senere.

Taktekking er noe enklere, og bare i fjor stod Bygger’n bak rundt 30 tak i Drammensområdet. Også her er det mange detaljer som må kartlegges før arbeidet starter. Taket er husets femte og viktigste fasade. Den er husets regnfrakk og skal holde bygningen tørr og frisk. Takrenovering er en viktig investering på huset, spesielt etter en hard vinter hvor snø og is har lagret seg i takrenner, som igjen kan føre til forflytninger. Det anbefales å sjekke taket, spesielt om det er eldre enn 20 år gammelt slik at du kan få en vurdering om det er behov for utskiftning eller ei.

Et meget godt tips er å være tidlig ute med bestilling av håndverker. Sommeren er høysesong og håndverkerne har nok å henge fingrene i. Dessuten kan det ta tid å søke om nødvendige tillatelser. 

Trenger du noen andre da? Det er jo mer enn nok med oss!

Tore Erik Hammer, daglig leder Bygger’n i Drammen

Hos Bygger'n finner du alt du trenger for prosjektet ditt - både varer og ikke minst faglig kompetente ansatte som gir gode råd og tips (Foto: Elin Eike Worren)

Min båt er lastet med byggevarer... 

– Vi er veldig gode på fagkompetanse. Våre ansatte har enten tømmerfaglig utdanning eller så har de jobbet med byggevarer i over 20 år, understreker Hammer. Han vektlegger at som kunde skal du kunne stole på fagfolkene, og de ansatte hos Bygger’n veileder deg så langt det lar seg gjøre. Ikke bare med tips og råd utfra produkt, men også løsning. Her får du den løsningen som du som kunde er best tjent med. For å kunne bidra med dette kreves det en viss kompetanse i bunnen.

Håndverkerne hos Bygger’n setter faget høyt og de er vant til å jobbe med slike prosjekter. I tillegg kommer anerkjente leverandører som lever kvalitet og en langvarig garanti på produktene. En slik kombinasjon gir meget fornøyde kunder, som kommer igjen gang på gang.

– Vi har kunder som gjennomfører ett prosjekt hos oss, og når neste prosjekt skal iverksettes, kommer de tilbake, sier en godt fornøyd daglig leder.

At de strekker seg litt ekstra for at alle skal bli fornøyd, er hevet over enhver tvil. Ta for eksempel kunden som skulle pusse opp hytten sin. Han hadde ikke tid til å hente varene på lørdag så varelageret ble åpnet søndag. Ivrig ankom kunden med en båt på tilhenger, som ble lastet propp full med byggevarer før han sjøsatte båten. Hans skip var lastet med listverk, dører, parkett og alt annet man trenger for oppussing. Bånn gass mens bølgene slo oppetter båtstripen ankom han sandstranden foran hytta og ankret opp. Alle byggevarene kom trygt i land.

Snakk om service!

En slik filosofi og gjennomføring av kundeservice er gull verdt, og Bygger’n Drammen er kåret til beste servicebutikk tre år på rad.

Hos Bygger’n får du det aller meste av hva du trenger: Byggevarer, trelast, garasje, hytte, hus, dører, vinduer, gulv, tak, vegg, hage, terrasse, kjøkken, bad, garderobe, maling, peis og takstein. Så kommer en sterk faglig kompetanse, gode råd og tips og serviceinnstilte ansatte og håndverkere.

Stikker du innom på en fredag så serveres de gode rådene sammen med en vaffel eller to! 

Du kan stole på våre fagfolk

• Bygger’n er en landsdekkende byggevarekjede.

• Produkter:

Byggevarer og trelast

Dører og vinduer

Garasje, hus og hytte

Gulv, tak og vegg

Hage og terrasse

Maling og beis

Kjøkken, garderobe og bad

• Vi jobber med noe av det fineste vi vet: Å legge til rette for at våre ansatte og kunder skal trives.

• Vi legger stor vekt på at våre medarbeidere skal være kompetente innenfor sitt fagområde, for å kunne yte den servicen som forventes i et krevende marked. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet