Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Anleggsgartneren som setter farge på hverdagen

Annonse fra Anleggsgartner Bjørn Thomas Bjerknes

Selv om Bjørn Thomas Bjerknes har akkurat måket vekk det som forhåpentligvis vinterens siste snø. Nå gjør den blide anleggsgartneren seg klar til å friske opp hager og utearealer hos Drammens innbyggere.

Adresse
Meieriveien 7, 3023 Drammen


Åpningstider
Mandag – fredag: 07: 00 – 17:00

At den daglige lederen av Anleggsgartneren Bjørn T. Bjerknes har grønne fingre er det ingen tvil om. En anleggsgartner setter farge på folks hverdag ved å bygge og vedlikeholde grøntarealer, og helt fra han var ung visste Bjerknes at dette var veien han ville gå. 

Både utdannelsen og yrket passer den aktive anleggsgartneren utmerket. Her får han bruk for sin kreativitet, tilbringer mesteparten av vår og sommer utendørs og treffer hyggelige mennesker.

– Det er en allsidig jobb, med mange forskjellige oppdrag og utfordringer, sier en entusiastisk Bjerkenes. 

Sommer'n kommer og vi ønsker oss et grønt og fint uteareal for solrike dager

Jobben innebærer stor variasjon og krever at du håndterer store anleggsmaskiner i det ene øyeblikket, for deretter å plante små, sarte blomster i det neste. I de 18 årene han har drevet selskapet har Bjerknes utført alt fra stell av planter, opparbeiding av hager, bygg og vedlikehold av trapper, murer og gjerder og utføring av natursteinsarbeid i brostein, skifer og granitt.

– Vi utfører arbeid både for det offentlige og private markedet, og hovedfokuset vårt er å gjøre en jobb som kunden er tilfreds med, understreker Bjerknes. 

Vi er opptatt av at uteområdet skal stå i stil med huset!

Anleggsgartner Bjørn Thomas Bjerknes

Selv om det selskapet er en liten bedrift har de lykkes med filosofien sin. De får en rekke positive tilbakemeldinger og to grønne tomler opp fra innbyggere i Drammen som har frisket opp uteområdene sine. Ikke rart at kundene fortsetter å komme tilbake til anleggsgartneren om igjen og om igjen.

– Vi holder oss hele tiden oppdatert på hva som er in og nytt på markedet, utvikler oss stadig og synes det er trivelig å jobbe i Drammens- området, sier anleggsgartnere. Så legger han smilende til at det også er koselig med en tur til kunder utenfor Drammen også. 

Når uteområdet skal gjøre om er det mange valgmuligeter

Sommer'n kommer! 

Trender for hva folk ønsker varierer fra år til år, hustype og stilart. Bjerknes er opptatt av at uteområdet han skaper skal stå i stil til huset og omgivelsene. 

– Vi tar utgangspunkt i huset når vi ankommer kunden, og så kommer vi med forslag basert på dette, forklarer han. Vi er i kommunikasjon med kunden under hele prosessen slik at kunden også kan komme med innspill og ønsker. Dermed blir resultatet akkurat slik kunden ønsker, fortsetter Bjerknes.

Den mest hektiske tiden for de fire ansatte er sommerhalvåret. Da arbeider de fire ansatte intenst med å hager, oppkjørsler, gressområder og uterom. Når kong vinter gjør sin inntreden byttes gress, granitt og fargerike blomster ut med snømåking. Bjerknes har kontakt med Mesta og står ansvarlig for fjerning av snø i Asker samt flere borettslag i Drammen. De siste månedene har det vært lange dager bak snøplogen, og innbyggerne på Vollen kan takke anleggsgartneren for at sentrum og gangstier er fri for snø og is.

Man skal dyrke sin hage sier et ordspråk. Det er i alle fall sant for de fleste drammensere. Med sommeren rett rundt hjørnet er det greit å være tidlig ute. Kalenderen til anleggsgartner Bjerknes begynner allerede å bli full. Energisk som han er, er det alltid plass til nye oppdrag.

Uansett om du skal ha en ny mur, drenere, plante, beskjære eller legge plen, vil Bjerknes hjelpe deg med dine utearealer.  

Med grønne fingre

• Et anleggsgartnerfirma som ble etablert i 2000.

• Anlegger alt innen hage: Steinarbeid og grøntarbeid.

• Snørydding.

• Drenering og små VA-anlegg (ADK sertifikat).

• Tiltaksklasse 2 for grunnarbeid og landskapsutforming.

• Utføring av arbeid for offentlig og privat marked.

• Godkjent lærebedrift. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet