Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå er Konnerud enda finere

Annonse fra NBBO

Mye har blitt nytt i Nypeveien borettslag på Konnerud. Styreleder Ronny Bastiansen er glad for å ha NBBO med på laget: – For oss har de vært alfa og omega!

Siden Nypeveien borettslag ble etablert i 1989, er det NBBO som har hatt forvaltningen av de 53 boenhetene. Ronny kom inn som styreleder for tre år siden, og noe av det første han fikk ansvaret for var å sette i gang med en omfattende rehabilitering av de 13 rekkene med boliger. Nå er de mer eller mindre ferdig. 

De har skiftet vinduer, dører, tilleggsisolert, lagt ny utvendlig panel, fått nye, bredere stålporter med automatisk åpnere og utvidet bredde, samt nye markiser. Det eneste som mangler er litt malerarbeid. 

– Etter denne rehabiliteringen og oppgraderingen, vil borettslaget ha et forutsigbart vedlikeholdsbehov og god kontroll på vedlikeholdskostnader i årene som kommer. Beboerne er positive, og flere har bemerket at de bruker mindre energi på å holde boligen varm på vinterstid , sier Ronny. 


Fått god hjelp

Et så omfattende prosjekt krever mye planlegging og oppfølging, langt mer enn det et styre som drives av ordinære beboere på fritiden kan rekke over. 

– Vi er vanlige beboere som har full jobb ved siden av styrevervet, da er det viktig å ha gode støttespillere med rett kompetanse, sier Ronny. 


NBBO Byggtek har bistått gjennom hele prosjektet, og NBBO forvaltning sørget for finansieringen. 

Fra før ligger regnskap og andre behov også hos NBBO: 

– Det letter arbeidet vårt veldig, sier Ronny. 

Alt på et sted

Alexander Lunde Gabrielsen er leder for kundeteamet i forvaltningsavdelingen hos NBBO. Han merker at mange kunder setter pris på at NBBO kan bistå i alle mulige situasjoner et boligselskap kommer opp i:

– Det er veldig verdifullt for kundene våre å kunne få alt levert av oss, sier Alexander. 

Det vanligste behovet et boligselskap har, er likevel støtte til daglig drift. Hos NBBO får styrene hjelp med alle formelle krav de må forholde seg til: alt fra innsendelse av regnskap og årsmøtedokumenter, til ligningsoppgaver og endring av styresammensetning til Brønnøysund. 

– Det er vanskelig for styrene å ha tid til alt dette, og kravene til etterrettelighet blir stadig større. Det er fortsatt styret som har kontrollen, men vi bistår og rådgir styret i det daglige, fortsetter Alexander. 

Han bor selv på Konnerud, og har sett hvor bra oppgraderingen av Nypeveien har blitt. 

– Jeg synes det har blitt kjempefint. Jeg vet hvordan Nypeveien så ut tidligere. Det var fint før også, men nå har det boligmassen blitt løftet mange hakk, og virkelig blitt et flott sted, avslutter Alexander. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet