Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå har Geir tak som varer i hundre år

Annonse fra Buskerud Blikk

Geir Ellingsen skulle ha to nye tak i forbindelse med et omfattende oppussingsprosjekt i Solbergelva. Valget falt på stein som gjør taket holdbart i hundre år!

Det har tatt litt tid, men nå kan Geir endelig vise frem resultatet.  I september i fjor startet Buskerud Blikk på jobben med å bytte tak. Det inkluderte oppretting, isolering, ny stein, og tre takvinduer. Noen måneder senere er Geir veldig fornøyd med både sluttprodukt og jobben Buskerud Blikk har gjort:

– Dette ble bedre enn forventet!

Trenger du nytt tak?

Ønsker du gratis befaring av Buskerud Blikk? 

Legg igjen kontaktinformasjon her

Viktig med god dialog

Geir har bodd i huset i 13 år, og det omfattende prosjektet med å løfte uteområdet ha han tenkt på i lang tid. Geir har selv lagt igjen utallige timer for å opparbeide hage og legge belegningsstein. 

– Det har vært både inspirerende og moro, men også slitsomt, sier Geir. Nytt tak satt han selvfølgelig bort til proffene. 

– Hvorfor valgte du Buskerud Blikk? 

– De kom raskt med et konkret og spesifisert tilbud, som var oppdelt i ulike etapper. Det føltes trygt og gjennomarbeidet, sier Geir. 

Under ombyggingen har Geir forholdt seg mest til arbeidsleder Kyrre Andersen. Også her har Buskerud Blikk innfridd forventningene: 

– Dialogen har vært meget god.  Kyrre har kommet med forslag og alternative løsninger underveis som jeg kan godta eller forkaste, og de har vært flinke til å rydde etter seg. Jeg er veldig fornøyd, sier Geir. 

Omfattende jobb

Buskerud Blikk startet arbeidet på taket i oktober i fjor. Å skifte tak på dette huset var omfattende. 

– Den største utfordringen her er at taket er veldig skeivt. Det tar lang tid å rette opp, sier Kyrre.

I tillegg ble taket etterisolert, så hele det gamle taket måtte stripoes helt ned. Det er lagt på nye sperrer, isolert,  ny rupanel er på plass, i tillegg til ny papp, sløyfer og lekter. Ny lufting har kommet på plass over taket, for riktig gjennomlufting. 

I tillegg til svært erfarne og dyktige håndverkere, er det en ting til Buskerud Blikk gjør for å sikre god kvalitet på arbeidet de leverer. 

– Vi legger vekt på å bruke svært gode materialer. Det gjelder på alt fra dukene vi legge til taksteinen. I tillegg er vi opptatt av gode,  faglige løsninger, som for eksempel å få riktig luftetykkelse på taket. Det er veldig viktig, sier Kyrre. 

Artikkelen fortsetter etter bildeserien

Varer i hundre år

Selve taksteinen er et kapittel for seg selv. Her har valget falt på en glassert KDN teglstein som varer i opp til hundre år! 

 – Jeg var så oppsatt på å velge akkurat denne steinen at jeg måtte male om huset for å få fargene til å passe hverandre, avslutter Geir - som dermed slipper å tenke på tak på en stund. 

Selv om denne jobben nå er et tilbakelagt stadium, tyder alt på at Geir ikke har gjort seg ferdig med det første: 

– Nå er vi i gang innvendig, og det vi holder på med akkurat nå er å få tak i plassbygd garderobeinnredning, smiler Geir. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet