Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik gir Eirik farge til Drammen

Annonse fra Citroën

Eirik hadde som mål å sette farge på Drammen by, rett og slett fordi Citroën liker å sette farge på tilværelsen. Se resultatet her!

–Ofte blir byfasader malt med litt kjedelige og tradisjonelle fargevalg. Vi selger jo Citroën, som er opptatt av å representere det spreke, friske og kreative, sier Citroënforhandler Eirik Vennerød. 

Dermed dro Eirik på jakt etter helt vanlige vegger  i Drammens gater som han kunne få lov til å friske opp. 

Blichs gate

Valget falt på en vegg i Blichs gate rett ved Strømsø torg. 

– Jeg kjenner gårdeier litt, og fant ut at han uansett skal pusse opp. Dermed fikk jeg tilgang til en vegg som ligger midt i Drammen sentrum, smiler Eirik. 

Han valgte ut en farge med skikkelig smell i, og fikk håndverkerne i gang med malejobben. Resultatet ble han veldig fornøyd med: 

– Dette synes vi ble kjempebra, og håper gårdeier til slutt velger vår farge for hele bygården!

Ønsker å inspirere

– Drammen som gammel industriby, har definitivt våknet. Kulturlivet vokser, og byen er i fremdrift. Denne utviklingen er det veldig hyggelig å se, så får vi bidra med det lille vi kan, sier Eirik. 

Han har en klar melding å komme med drammenserne: – Det er jo vi som bryr oss om Drammen, som må trå til for byen vår. Derfor håper vi at vi får se både små og store bidrag til å gjøre byen vår enda bedre å bo i!

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet