Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den hyggelige eksperten innen byggevarer

Annonse fra XL- Bygg Smørgrav Sag

For familien Smørgrav har det dreid seg om trelast hele livet. Gjennom fire generasjoner har de levert materialer til byggeprosjekter til lokalbefolkningen i distriktet.

Adresse
Voldstadveien 316, 3320 Vestfossen


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:30
Lørdag: 09:00 – 13:00

Bjørn Smørgrav har vokst opp med tømmer og trelast. Allerede i 1929 la Bjørns bestefar grunnlaget for det som i dag er XL Bygg Smørgrav Sag.

– Bestefar fikk en avtale med Vestfossen Cellulose Fabrikk om å levere treemballasje. Så gikk det bare fremover. I alle år etter det har vi laget emballasje, samt drevet med tømmerskjæring. Vi hadde også et lite høvleri frem til 2005, sier Bjørn Smørgrav.

Fra han var liten har han vært med sin far og onkel, som overtok driften etter bestefaren, på jobb. Nå har han vært 40 år i bransjen. Med seg på laget har han kona Tone og sønnene Knut Asbjørn og Tor Øivind. Her er det virkelig snakk om en genuin familiebedrift som er godt forankret i lokalmiljøet!

I 1995 ble Smørgrav Sag medlem av Byggkjøp, som i dag bærer navnet XL-Bygg, for øvrig en av de største byggevarekjedene i Norge.

– Vi er veldig fornøyd med å være en del av XL-Bygg og det er mange fordeler med medlemskapet. Nå har vi ferdig forhandlede avtaler fra leverandører, hjelp til markedsføring og kontakt med andre butikker i kjeden. Vi er som er en stor familie som samarbeider og bistår hverandre, forteller Smørgrav. 

Ole Kristian Hagen, kunde Bjørn Bråten og Ingar Karlsen (fra venstre) slår av en prat ved kassa.

Klappert & Klart

Fire av de 7 ansatte bærer etternavnet Smørgrav. De tre andre ansatte anses også som en del av familien. Hver lørdag ankommer en pensjonert snekker til butikken for å jobbe. Her er det et godt arbeidsmiljø, med fokus på sosialt samvær og trivsel, uansett alder og etternavn.

– Vi har to ansatte som er byggmestre, og det er disse våre private kunder ofte tyr til når de trenger hjelp og veiledning til prosjektene sine. Flertallet av kundebasen vår er proff-markedet, men alle er velkommen inn. Uansett om de trenger hjelp til et stort eller lite prosjekt, smiler Smørgrav.

XL-Bygg Smørgrav Sag tilbyr også konseptet Klappet & Klart til sine private kunder som ikke kan eller har tid til å gjøre jobben selv. Det enkle tre-stegs konseptet går ganske enkelt ut på at du kontakter butikken og forteller om prosjektet ditt. Én av de ansatte foretar en gratis befaring og gir deg et godt tilbud. Siste steg er utførelsen av arbeidet. Jobben er gjort som avtalt – Klappet og Klart!

– Denne løsningen passer utmerket for private kunder som ikke har tid eller kan gjøre jobben selv. Uansett om det er rehabilitering, tilbygg eller vedlikehold så hjelper vi til. Vi har avtaler med lokale byggmestre som påtar seg oppdraget, sier Smørgrav.

Klappet & Klart inkluderer befaring, håndverker og materiale, som leveres hjem til deg. Enklere kan det ikke bli. 

Tor Øivind Smørgrav er fjerde generasjon i bedriften.

Dagens trender

Med 40 års erfaring i bransjen har Smørgrav sett trender komme og forsvinne. Han forteller at det nå er blitt mer populært med aluminiumsvinduer som er vedlikeholdsfrie. Trelast, paneler, kledninger og lister skal være ferdig behandlet.

De aller fleste av oss lever i en tidsklemme, og ønsker at prosjektene våre hjemme skal kunne ferdigstilles raskt og ha minst mulig vedlikehold.

– En annen trend er at nå er det mer og mer precut-materiale. Kundene ønsker alt ferdig kappet i henhold til tegninger, med instruksjoner om hvordan det skal settes sammen. Så får de levert alt materiale med takstoler og reisverk. Da går det raskere ute på byggeplassen, som jo er tidsbesparende og reduserer kostnader, forklarer Smørgrav.

Innvendig brukes det mer enn noen gang før ferdigbehandlet panel (beiset eller malt). På gulvet er det parkett eller laminat, gjerne etter et klikk-system som er enkelt å legge.

– Det er helt tydelig at vi nå ønsker det raskt, effektivt og enkelt. Selvfølgelig skal det også se pent ut. Det er her vår kunnskap kommer inn. Vi hjelper deg med å finne de beste løsningene som passer ditt prosjekt, bolig og stil, sier Smørgrav.  

Mye varer på lager!

Den lokale familiebedriften er ikke bare engasjert i trelast og byggevarer. De sponser også lokale lag, som Vestfossen Idrettsforening, Røde Kors og arrangementer som skjer i nærområdet. Familien Smørgrav synes det er viktig å gi noe tilbake til samfunnet, hvor de har sine kunder.

– Vi har mange faste og lojale kunder, hvor mange har handlet hos oss siden min far drev butikken. Det er klart vi ønsker å gi noe tilbake, fastslår Smørgrav.

XL-Bygg Smørgrav Sag er en liten bedrift, men med lang historie. Fra dag én har kundene stått i fokus, sammen med kvalitet og godt utført arbeid. Gleden over å kunne levere trelast og byggevarer til lokalbefolkningen og bidra til veksten i nærmiljøet vil fortsette. Forhåpentligvis også videre til femte generasjon! 

Klappet & Klart

Så enkelt fungerer Klappet & Klart:

1. Fortell oss om prosjektet ditt
Ta kontakt med din lokale XL-Bygg-forhandler eller send inn skjema på nett.

2. Vi foretar en gratis befaring*
Deretter gir vi deg et godt tilbud på hele jobben og foreslår en fremdriftsplan.

3. Klappet & Klart!
Jobben gjort som avtalt.

*Ved bestilling av gratis befaring fra XL-Bygg, har dette en begrensning på 40 km radius.

Les mer om Klappet & Klart, eller fyll ut kontaktskjemaet, her: 

XL-Bygg Smørgrav Sag fører varer innen følgende produktområder:

• Dører • Festemidler og beslag • Garasje • Ildsted • Isolasjon • Maling • Mur og mørtel • Tak • Vegg og himling • Trelast • Oppbevaring • Gulv • Verktøy • Vinduer • Utemiljø

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet