Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ta en Byggeprat med din lokale spesialist

Annonse fra Carlsen Fritzøe Norløff

Skal du pusse opp, male, bygge garasje eller vurderer andre prosjekter hjemme, men usikker på hvordan du skal komme i gang? Carlsen Fritzøe har løsningen! Med sin Byggeprat ønskes du velkommen inn for veiledning, gode råd og en kopp kaffe.

Adresse
Ingvald Ludvigsensgate 20, 3007 Drammen


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 18:00
Lørdag: 09:00 – 14:00

Byggepraten startet i mai, som et resultat av at vi ønsket å imøtekomme våre privat kunder mer enn hva vi hadde gjort, sier Ronny Bekkevold, daglig leder hos Carlsen Fritzøe, Norløff.

Hele konsernet var involvert, og daglige leder fra alle avdelingene i Norge samlet seg på hovedkontoret for å diskutere hvordan de kunne ivareta privatmarkedet og hjelpe private kunder. Resultatet ble Byggepraten, som ganske enkelt går ut på at du slår av en prat med de dyktig og kunnskapsrike fagfolkene i butikken. Du inviteres inn i butikken for en hyggelig prat, og en kopp kaffe, som serveres i et krus tilpasset konseptet. Uansett hvilket prosjekt du skal i gang med, stort eller lite, får du den hjelpen du trenger.

– Siden vi startet opp i mai har det kommet inn 278 forespørsler på Byggepraten. Det er i gjennomsnitt 10 per uke, og det er vi godt fornøyd med, forteller Bekkevold.

Det er et bredt spekter på hva lokalbefolkningen trenger hjelp til: Oppussing av garasjer, bygging av terrasse, bytte kledning på huset, befaring og bytte av tak, sette opp levegg og bod og bytte vinduer. Blant prosjektene innvendig gjelder det maling, gulvlegging, interiør, tapet og fargevalg.

Byggepraten benyttes av kunder i alle alder, selv om det største antallet er mellom 25-40 år.

Med en kopp rykende varm kaffe i hånden, slår du deg ned sammen med en av fagfolkene og går gjennom prosjektet. Her snakkes det om ideer, tanker, ønsker, materialvalg, farger og budsjett. De ansatte hos Carlsen Fritzøe veileder deg gjennom prosjektet fra A til Å. De viser gjerne frem hva som er trender og ulike materialer.

– Vi har fagfolk i alle felt, så uansett hva du lurer på, vil en av våre ansatte hjelpe deg med å finne den beste løsningen, sier Bekkevold. 

Ronny Bekkevold, daglig leder på Carlsen Fritzøe Norløff, er godt fornøyd med konseptet Byggepraten

Ja - du kan!

I mange tilfeller kan den beste løsningen være å bruke fagfolk. Carlsen Fritzøe har et godt samarbeid med dyktige fagfolk innen alle felter av byggebransjen, og setter deg gjerne i kontakt med lokale entreprenører som tar på seg jobben.

Bekkevold deler gjerne en solskinnshistorie om hvor vellykket Byggepraten er. Historien er riktignok fra avdelingen i Kongsberg, men er til inspirasjon for alle som går med drømmen om å bygge noe selv.

– Avdelingen i Kongsberg fikk en henvendelse fra en hyggelig kar som hevdet at han hadde ti tommeltotter, og så gjerne ville sette opp et stort uthus selv. Det var ikke noe lite prosjekt han bega seg ut på, siden det skulle være fullisolert, ja, alt fra topp til tå. Vi skjønte fort at han ikke kunne få opp dette uthuset uten veiledning, og var vel litt skeptiske, smiler Bekkevold.

Men kunden viste seg å være en Byggmester Bob han. Hver eneste dag i tre måneder kom det mail med spørsmål om hvordan det skulle utføres, hvordan den planken skulle kuttes for å passe i hjørnet og hvor den skulle slås på plass. Kundebehandlere har spart på all kommunikasjon og bilder av prosjektet underveis.

- Da siste bildet kom var sluttresultatet helt supert! Kunden var kjempefornøyd, og han trodde ikke det var sant at han har gjort alt dette selv, sier Bekkevold. Han fortsetter at det er akkurat dette de ønsker å oppnå med Byggepraten.

– Vår kundebehandler opptrådde akkurat i henhold til vår filosofi om hvordan kundeservice skal være, og vi har fått en lojal kunde som kommer til å bruke Carlsen Fritzøe fremover, og anbefale oss videre, legger han til. 

Bent Kristiansen veileder kunder som trenger tips og råd om maling, farger og utstyr

Malingeksperten hjelper deg

Byggepraten-mannen er forresten basert på Jan Sverre Hansen, som har jobbet i Carlsen Fritzøe i Sandefjord de siste 15 årene. Hansen er kjent for sin gode service og gode lune, og var en perfekt kandidat og modell.

Bekkevold er ikke i tvil om hva som gjør Carlsen Fritzøe til den fortrukne, lokale byggevarespesialisten: Service, kompetanse, stort vareutvalg og de ansattes folkelighet. Under besøket får du gjerne også en kopp kaffe – servert med et smil!

Inne i butikken er det hektisk aktivitet rundt malingspannene. Med et så stort utvalg maling, produktnavn, farger og typer, er det vanskelig å vite hva man skal velge. Da er Bent Kristiansen kjekk å ha. I mange år har han satt farge på hverdagen hos befolkningen på Norløff og omegn. Hans gode råd og forslag har oppfylt drømmen om lilla soverom, selv om den mannlige okkupanten av rommet ikke har vært helt enig med konas valg av farge.

– De siste 2-3 årene ser vi at folk tør å fargesette igjen. I mange år skulle alle ha hvit, men nå velger de gjerne farger, sier Kristiansen. 

Nå tør folk å fargesette igjen!

Bent Kristiansen, Carlsen Fritzøe Norløff

Med farger så snakker vi lilla, grønn, grågrønn og indigofarger! Aller mest i skuddet nå er allikevel mørke, gråblå toner. Så skal det være matte overflater.

– Velger du matte farger så blir fargene mer komfortable. Tidligere var fargene mer ømfintlige for lyspåvirkning, og gråtonen på veggen kunne virke litt kald når skumringen kom. Bare ved å endre glansen så vil ikke fargen virke så kald lenger, forteller han.

Den drevne malingseksperten anbefaler at i stedet for å bytte farger, bytter til matt. Fargene blir mer medgjørlig og det er lettere å godta fargen. Selv om du ender opp med et lilla soverom.

– Kunden er som regel mest opptatt av farger, vi er mer opptatt av flatene. Det er gøy å se at farger er på vei tilbake, etter 10 år med hvitt. Nå tør folk dra litt mer på, smiler Kristiansen. Så forsvinner han til kassa for å hjelpe noen av butikkens faste kunder. 

Bent Kristiansen (til venstre) sørger for at kunde Svein Haugrud har fått rett maling til prosjektet sitt

Det er slik i butikken til Carlsen Fritzøe på Norløff. Her står kunden i fokus, enten du er her i privat regi og skal handle en malerkost eller en entreprenør som skal hente trelastvarer til et hus.

Carlsen Fritzøe er din lokale byggevarespesialist. Det har de vært siden 1903. Med konseptet Byggepraten vil de bli enda behjelpelige.

Nå er det ingen grunn til å utsette prosjektet ditt. Med Byggepraten får du både den hjelpen og inspirasjonen du trenger for å komme i gang! 

Carlsen Fritzøe Norløff

• Carlsen Fritzøe er din lokale byggevarespesialist.
• Vi er entusiastisk opptatt av alt som handler om dine byggeprosjekter – store og små.
• Carlsen Fritzøe er en komplett leverandør av kvalitetsprodukter innen vareområdene trelast, byggevarer, jernvare og interiør.
• Våre ansatte har en bred og aktuell fagkompetanse.
• Med Carlsen Fritzøe har du en solid samarbeidspartner du kan stole på og som anbefaler deg riktige løsninger.
• Vårt mål er å gi deg distriktets beste og hyggeligste service. Fornøyde kunder er svært viktig for oss, så derfor foretar vi jevnlige kundeundersøkelser.
• Carlsen Fritzøe har solide norske eiere og en lang tradisjon med salg av trelast og byggevarer.
• Carlsen Fritzøe ble etablert i 1903 og drives av 3.generasjon.
• Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.
• Trenger du hjelp til prosjektet ditt? Sjekk ut Byggepraten her:  

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet