Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Designeren som ser mulighetene

Annonse fra Design Åse Imset

Moderne. Luksus. Personlig. Fargerikt. Kult. Funksjonelt. Dette er bare noen av mulighetene dine når interiørarkitekt Åse Imset setter i gang med prosjektet ditt.

Åse Imset har hjulpet huseiere over hele Norge med å oppfylle drømmen om det perfekte hjem. Der hvor huseieren ser begrensninger, ser hun muligheter. 

Imset er utdannet interiørarkitekt. Den livlige damen har blant annet jobbet i Malmø for Danefors (den gang Sveriges beste kjøkkendesigner). Her tegnet hun tyske kjøkken som Geba og Sie Matic. Fornøyde kunder ville også ha hjelp til å designe badene sine, og det har nå resultert i cirka 3 500 bad. Etter mange år som freelancer takket hun ja til jobben som daglig leder på Flisgalleriet i Bygdøy Allé. Etter tre år innså hun at med all sin kunnskap og erfaring, kunne hun like gjerne starte for seg selv.

Som sagt så gjort. I 1998 startet hun Design Åse Imset, og oppdragene har ikke latt vente på seg. Den energiske interiørarkitekten har stort sett jobbet med private boliger, men har også tegnet kontorer, butikker og restauranter. 

- Som frittgående høne er jeg ikke bundet opp mot en leverandør og tar like gjerne turen til Ikea som til designerbutikken for å finne riktige produkter til riktig pris til kundene mine, sier Imset. 

Akkurat nå er hun i full gang med driftsbygning på en gård. Her skal det være vaskehall, verksted til trailere og traktorer, kontorer med tekjøkken, bad med dusj og muligheter til å vaske arbeidstøy. 

– Det er utrolig gøy å få inn nye prosjekter. Hjernen min jubler, og jeg tar gjerne utfordringen for å finne den beste løsningen. Jeg sier ikke nei til et eneste oppdrag, selv om det kanskje er litt utenfor det jeg vanligvis gjør. Kan andre så kan jeg, smiler Imset.  

Slik kan stuen se ut når Åse Imset er ferdig med stylingen.

Trivsel i boligen

Det er ingen tvil om at Imset elsker utfordringer. Hun forteller at hun har til gode å gi opp, og finner alltid en løsning, uansett hvilken situasjon som har oppstått. 

– Jeg har da møtt på noen uforutsette hendelser innimellom. En gang hadde jeg en baderomskunde på Gimletoppen i Oslo. Vi skulle ha inn et stort badekar. Så viste det seg at trappen var to millimeter for smal så vi måtte fjerne vinduet og få badekaret løftet 20 meter fra veien og inn gjennom vinduet. Men det løste seg, forteller Imset.

Den erfarne designeren sier videre at uansett størrelse på rommet, så finnes det alltid en løsning. Imset trives utmerket med å hjelpe folk i hverdagen slik at de får bedre planløsning og en mer funksjonell hverdag.

- Mange eldre boliger er ikke tegnet for nåtidens krav til oppbevaring, så når nye familier overtar er det viktig å se muligheter for mer oppbevaring i alle rom, sier hun. 

I Holmenkollåsen designet hun to bad, kjøkken samt malte flatene i alle rom. Etter tre uker kom kunden hjem og påstod at Imset hadde flyttet veggene på badene. Ikke en vegg var flyttet på, men ny planløsning, store blanke vegger og belysningen gjorde at rommet virket så mye større. 

Imset jobber alene, men har gode samarbeidspartnere som utfører alle typer jobber. Noen kunder har ønske om spesialtilpassede møbler, og da har hun en møbelsnekker som lager møblene etter hennes mål og tegninger. Interiør som gardiner, sengetepper og puter er det Kikki som hjelper henne med. 

Selv står hun for opptegningen av alle rom; kjøkken, bad, oppbevaring under trapper, garderobeskap, boder med hyller, stuer og soverom. 

Badet har fått en total renovering og fremstår lyst og lekkert

Hva vil vi ha? 

Kundebasen består hovedsakelig av private kunder. Hun jobber med boliger, leiligheter, garasjer, tilbygg, hytter og hager. Fra hele landet kommer det henvendelser fra boligeiere som ønsker å forbedre hverdagen sin.  

– Jeg har jobbet i hver krik og krok av Norge. Kundene sender tegninger og bilder, jeg lager plan, perspektivtegninger og materialforslag, og sender tilbake til dem. Lokale håndverkere utfører jobben, sier Imset.

Designeren følger også med på hvilke trender som gjelder til enhver tid og på utviklingen. Det har vært en lang periode nå med mye hvitt, grått og beige, men nå begynner fargene å komme tilbake heldigvis. Flere og flere ønsker farger i alle rom, også på badet. Imset forteller at noen ønsker én kontrastvegg mens andre foretrekker alle fire vegger i mørke farger. 

– Ønsker du mørke farger må du huske at dette vil gjøre at rommet fremstår som mindre. Da må det kompenseres med belysning, forklarer Imset.

Du må også tenke på hvilken vegg du ønsker som kontrastvegg. Velger du å male langveggen mørk i en lang, smal gang, vil rommet virke smalere ifølge designeren. 

– Det er mye å tenke på når man skal innrede et hus. Det er derfor interiørarkitekt er et fag, legger hun til. 

Badet kan skreddersys etter eget ønske, og du kan få et bad som det snakkes om!

Imset er tilgjengelig for alle som ønsker råd og tips for nytt interiør og design.

– En interiørarkitekt er anbefalt for alle. Med god planlegging av prosjektet, er det større mulighet for at man unngår feil, og dermed sparer kostnader, sier hun. 

Står du fast med prosjektet ditt kan du også kontakte Imset for råd og konsultasjon. Hun påtar seg oppdrag på timebasis. Imset deler gjerne sine erfaringer med de som ønsker å være sin egen interiørkonsulent, uansett budsjett eller stilart. 

Imset lever ut sin drøm om å hjelpe andre slik at deres hverdag blir som en drøm. Uansett om hvor du bor i landet eller hvor lite rommet ditt er, kan Design Åse Imset hjelpe deg! 

Design Åse Imset

• Velkommen inn i min verden!

• Jeg har mange års erfaring med å hjelpe private kunder med å realisere deres drøm; enten det gjelder å fornye et lite gjestetoalett eller til å planlegge og gjennomføre større ombygginger av boligen.

• Familiens ønsker om særpreg, stil, materialer og farger kombineres med funksjonelle løsninger på kjøkken og bad eller garderobe og oppbevaring, slik at deres hverdag blir som en drøm...

Tjenester:
Prisoverslag ved prosjektets start
Jeg tegner unik innredning til alle husets rom. Produseres hos egen møbelsnekker
Hurtigsvar av planløsning på bad 

Les bloggen min her: 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet